• Anonym (Anja)

Min hud med rosacea får mig knäckt

Kanske fel forum men hittade ej ngt bra till detta ämne.

Jag är en tjej på 30år. Jag har hudsjukdomen rosacea och mår fruktansvärt dåligt av det. Har röda inflammerade kinder och finnar osv som ingår i sjukdomsbilden.

Jag behöver prata med fler i Samma situation. Jag känner mig så ensam och ful och ledsen av att ha detta.

Någon? Har ni blivit bättre och hur isåfall?

• Svar på tråden Min hud med rosacea får mig knäckt
  • Anonym (Bättre)

Hej TS!! Jag är 32 år och har också rosacea. Efter massa år med feldiagnoser från läkare i primärvården så fick jag hjälp hos hudläkare och är idag i princip symptomfri! Jag har lite små ärr kvar på kinderna som ser ut som små röda prickar och ibland kan jag få något litet skov, men jag trodde aldrig jag skulle bli såhär bra!

Jag behandlades med finacea (stavning??) som jag tror är receptfritt nu för tiden. Jag blev först sämre i ett par månader, men sedan bättre! Jag gick också över på enbart mineralpuder som foundation. Tålde inte bare minerals, men everydayminerals funkar kanon för mig. Har bara kört Weledas almond kräm i ansiktet sen dess. En av de få krämerna som jag inte reagerar på.

Jag har haft relativt lindrig rosacea ksn jag tillägga. Det fokuserades på kinder som värst... Nästan inget på näsan. Jag blev svullen o röd och det hettade i ansiktet så fort jag smorde, tvättade eller gick utomhus.

Det går att bli bra! Dock är allas rosacea så himla individuell, så jag kan bara berätta vad som funkat för mig. Lycka till o tappa inte hoppet

• Anonym (Klara)

Har också rocacea. I början behandlades jag med salva, Finacea, utskriven av läkaren på VC. Men det hjälpte inte, så jag fick remiss till hudkliniken på sjukhuset. Där fick jag utskrivet antibiotika. 

Antibiotikan hjälper. Äter det när jag får ett skov, däremellan använder jag kräm samt foundation. 

• Anonym (Anja)

Tack för ni svarat tjejer. jag blir framförallt röd och varm om kinderna men även börjat få små prickar. Hakan är finnig med och pannan.

Finacea provade jag för något år sen men som den brände. Blev tokröd och de sved så så mycket! Satt i flera timmar :(

Ska nog prova rozex eller rosazol igen... känns bara så hopplöst :(

Äter ni särskilt eller allt?

• Anonym (Klara)
    Anonym (Anja) skrev 2017-04-11 22:07:49 följande:

Tack för ni svarat tjejer. jag blir framförallt röd och varm om kinderna men även börjat få små prickar. Hakan är finnig med och pannan.

Finacea provade jag för något år sen men som den brände. Blev tokröd och de sved så så mycket! Satt i flera timmar :(

Ska nog prova rozex eller rosazol igen... känns bara så hopplöst :(

Äter ni särskilt eller allt?

Fick en broschyr med saker att ta hänsyn till, stark mat, alkohol, för mkt sol osv. Men lever som vanligt, överdriver inte några av punkterna, men avstår inte heller.

Varför inte testa antibiotika? För mig hjälper det jättebra.
  • Anonym (Anja)

Provade tetralysal för några år sedan och de blev bättre med finnarna. Men har mest besvär av rodnaderna nu och då hjälper det inte så värst vad jag förstått.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Anja) skrev 2017-04-11 22:30:20 följande:

Provade tetralysal för några år sedan och de blev bättre med finnarna. Men har mest besvär av rodnaderna nu och då hjälper det inte så värst vad jag förstått.

Stämmer, hjälper mest mot finnarna. Till rodnaden använder jag foundation.
  • Anonym (undrar)

Hej!

Jag undrar i vilken ålder det utbröt hos er som har rosacea? Anledningen till att jag undrar är att min 3-årige son är väldigt röd om kinderna. Hemma en vanlig dag har han helt normal färg. Men vid minsta lek eller bus blossar kinderna upp som två stoppljus. Likadant vid kall väderlek blir han först väldigt röd, sen lila, sen vit och väldigt kall.

Kan det vara någon form av rosacea?

Tack för svar. Glad

• Maria Emma

Hej!

Jag fick också rosacea (eller vuxenacne som läkaren kallade det) när jag var 30 år. Så förstår din frustration! Hade tidigare haft i stort sett en felfri hud. Då använde jag rätt starka hudprodukter som jag tror triggade igång en obalans i huden. Stress, för lite sömn och vin förvärrade symptomen ytterligare. Fick en kräm utskriven av en läkare; blev aningen bättre av den men huden blev "tjock och fårad". Vändpunkten kom faktiskt när jag blev gravid. En anledning till detta var kanske att jag inte kände mig ett dugg stressad längre! Men visst, den hormonella påverkan spelade säkert också in. Efter det har jag inte haft några större besvär: Har fortfarande en del prickar, speciellt efter en stressad period, men dessa går att täcka över. Använder för övrigt bara mineralpuder och undviker foundation. Vad gäller den dagliga hudvården fungerar biotherms 'skin best' för mig. Har provar riktigt många produkter, men de som ska vara bra mot rosacea har faktiskt ibland gjort det sämre! Vilken créme som fungerar är förstås också individuellt. Hursomhelst, ge inte upp och lycka till!

• Anonym (Gått igenom allt)

Hej
    Jag har rosacea.
    Har gått igenom alla krämer, tetralysal osv som vårdcentralen tyckte jag skulle men inget hjälpte.
    Skrev till slut en egenremiss till en hudläkare och fick Isotretionin(Roacutan) utskrivet och det hjälpte mig. Finns tyvärr rätt många inte så trevliga biverkningar av dom. Men jag fick bara den torra huden så absolut värt det för min del.
    Sista utvägen läkemedel men så värt det.
    Har jättefin hy nu och mår väldigt bra.

• Pellelilla

Jag har rosacea/perioral dermatit. För mig är det nog kopplat till hormoner som någon annan skrev. P-pillret yasminelle hjälpte mig jättemycket. Jag fick så fin hud, knappt en enda finne och inte alls de här infekterade bölderna som kan sitta i i veckor!

Svar på tråden Min hud med rosacea får mig knäckt