• Äldre 12 Apr 09:40
    3421 visningar
    8 svar
    8
    3421

    Någon som INTE gått upp nämnvärt i vikt i slutet på graviditeten?

    Hej!

    Väntar tredje barnet och den här graviditeten har kroppen inte betett sig som de andra gångerna. Jag gick snabbt upp 10 kg till vecka 18, åt inte massa skräp men mådde sjukt illa och fick småäta mer mellanmål. Mellan vecka 18 och 32 gick det tack och lov långsammare, har "bara" ökat 5 kg på de veckorna. Det vore skönt att inte öka så jättemycket mer och nu undrar jag om det finns någon som inte ökat så mycket i vikt i slutet av graviditeten? Alltså, jag är inte så intresserad av svar som "jag ökade typ 10 kg i vätska på tre veckor", för jag vet att det finns de också - jag är nyfiken på er som INTE ökade mycket.

  • Svar på tråden Någon som INTE gått upp nämnvärt i vikt i slutet på graviditeten?
  • Äldre 12 Apr 10:37
    #1

    Jag ökade inte mycket alls efter v. 30 ungefär, trots foglossning fr.o.m v. 15 och ytterst lite aktivitet efter vecka 32. (Åtminstone inte i "fettvikt" vilket jag antar är det intressanta för denna tråd.)

    Jag vägde mig inte alls efter v. 24 men jag märkte ju att jag stod relativt still förutom att magen växte. Blev lite vattensvullen sista veckan men det försvann ju direkt på BB.

    Försök att inte fokusera så mycket på siffrorna på vågen utan mer på hur du mår och känner dig. Jag gick liksom du upp en hel del i början av graviditeten (+11 kg i v. 24) men jag mådde faktiskt väldigt bra under hela min graviditet och hade bra blodtryck och -socker.

    Jag ammade inte alls och gick ändå ner alltihop (oavsett hur mycket det nu blev) inom 9 månader helt utan ansträngning.

    Ta hand om dig.

  • Äldre 12 Apr 10:44
    #2

    Efter v 30 stannade vikten av väldigt mycket för mig. Var hos bm varannan vecka och mellan besöken hade jag gått upp ca 0,5 kg så ca 250g i veckan gick jag upp dom sista 30 veckorna. Helt normalt och okej enligt min bm eftersom magen ändå växte som den skulle. Ut kom en fullt frisk flicka på bf :)

  • Äldre 12 Apr 10:45
    #3

    Oj! Sista 10 veckorna ska det ju stå men du förstod nog ;)

  • Äldre 12 Apr 11:19
    #4

    fram t  vecka 25 hade jag gått upp 1 kg.. när jag sen vägde mig i v 30 så hade jag inte gått upp nått ytterliggare.. 
    hade endel o ta av innan så hoppas att det står still fram till förlossning nu
    tidigare har jag gått upp fr 4 kg till 40 kg

  • Äldre 12 Apr 17:10
    #5

    Jag har hittills knappt gått upp något, men jag gick ner i början av graviditeten. Är i vecka 30 så det blir spännande att se hur mycket jag kommer att gå upp nu de sista 10 veckorna. Barnmorskan är dock på mig om att jag måste gå upp i vikt... :S

  • Äldre 12 Apr 21:14
    #6

    Gick upp mycket ganska snabbt, men minskade faktiskt 1 kg på slutet.

  • Äldre 12 Apr 21:20
    #7

    Tack för alla svar! Ja absolut att det är viktigast med hur bebis mår och att mina värden är bra, men det vore ju skönt att inte gå upp alltför mycket. Hade bmi 20 innan så det är ingen fara, men vill ändå inte rasa iväg. Kul ändå att det finns de som inte rusar iväg upp de sista veckorna, annars hör man mest om de som går upp massor. Jag är inte så värst svullen (än) men det känns inte som att det skulle vara så jobbigt att öka i vätska - däremot vore det skönt att inte öka i fettvikt.

  • Äldre 13 Apr 08:14
    #8

    Jag är i v 38 nu och har gått upp bara 1 kg de senaste 6 veckorna men har gått upp 13 kg totalt så det mesta kom i början :)

Svar på tråden Någon som INTE gått upp nämnvärt i vikt i slutet på graviditeten?