• nagellack

    Vägrar amma + samlivet efter förlossning

    Jag och min man väntar vårt första barn (bf i juli) och vi är överlyckliga över att vi snart blir tre. Jag är jättenyfiken på er som har erfarenhet av nedanstående punkter:

    1. Jag har av olika anledningar (nästan) bestämt mig för att inte amma. Varför är oviktigt i sammanhanget, och spydiga kommentarer/predikan från amningskommittén undanbedes.

    Fråga: Ni som inte ammat, vad ser ni för för- och nackdelar i det hela? Har samlivet med eran partner "gått tillbaka till det vanliga" snabbt/snabbare än väntat?

    2. Jag och min man har diskuterat det här med att låta bebisen sova mellan oss i sängen. Hur mysigt det än låter så vill vi av olika skäl inte göra det till en vana.

    Fråga: Ni som haft bebisen i sängen en längre period - hur har detta påverkat ert samliv? Ni som INTE låtit detta bli en vana - hur har det påverkat ert samliv?

    Jag är alltså nyfiken på era erfarenheter kring detta då det är frågor som jag inte funnit svar på än, tack snälla! {#emotions_dlg.flower} 

  • Svar på tråden Vägrar amma + samlivet efter förlossning
  • Annelie 76

    Det går ju att ha sex på fler ställen än i sängen så samsovning är i sig inget problem. Det blir lite mindre spontant efter barnet kommer och det händer att man blir avbruten men det är mycket lättare att ha sex medan barnet är litet och inte kan kliva ur sängen själv...

  • Lena

    Första barnet gick med på att sova själv i perioder så då gjorde vi så. Barn två sov dåligt om hon inte sov nära så då samsov vi.

    Snabbisar på soffan funkar bra :)

    Min rekommendation är att lyssna på barnet och inte kämpa så mycket så går det lättast

  • nagellack
    Annelie 76 skrev 2017-04-13 11:08:40 följande:

    Det går ju att ha sex på fler ställen än i sängen så samsovning är i sig inget problem. Det blir lite mindre spontant efter barnet kommer och det händer att man blir avbruten men det är mycket lättare att ha sex medan barnet är litet och inte kan kliva ur sängen själv...


    Men sover man inte sämre då eftersom man hela tiden tänker på att inte råka skada barnet i sömnen? Nu sover jag väldigt stilla men min man är den som rör på sig rätt mkt under nätterna..

    Jag räknar med att inte orka vara så spontan de första månaderna efter bf, men just nu känns det som att sängen är min och min mans egna privathörna. Kommer förmodligen bli annorlunda när bebisen väl är här, vad vet jag nu liksom? :)
  • Lena

    Om inte bebisen få en så stor säng så att ni kan ligga bredvid kommer det hända ni får inkräktare i er säng.

    Man vänjer sig snabbt och sover inte sämre även om man är rörligt. Så länge man inte äter mediciner eller dricker alkohol som påverkar är det ingen fara.

  • nagellack
    Lena skrev 2017-04-13 11:09:09 följande:

    Första barnet gick med på att sova själv i perioder så då gjorde vi så. Barn två sov dåligt om hon inte sov nära så då samsov vi.

    Snabbisar på soffan funkar bra :)

    Min rekommendation är att lyssna på barnet och inte kämpa så mycket så går det lättast


    Ok det här är jätteintressant för mig som har noll erfarenhet - tror du att ditt andra barn hade kunnat vant sig om ni inte hade "gett med er"? Det pratar visserligen väldigt mkt om att alla barn är olika redan i mammans mage och att de därför vill olika saker efter födseln. Men kan man inte vänja dem när de är så små?

    Snabbisar på soffan i all ära, men jag tänker mer på hur man hittar tillbaka till varandra? :)

    Vad jag förstår så är det lätthänt att man "glömmer" bort varandra lite då fokus är på bebisen. 
  • Lena

    För oss är det viktigare att göra saker ihop, prata och ha närhet än att ha sex för att hålla ihop. Att turas om med bebisen och gosa hela familjen gör mycket för detta.

    Våra barn var olika direkt när de föddes och är det fortfarande efter 5år. Tror det bara hade blivit jobbigt för oss om vi inte hade lyssnat till barnet.

  • Lena

    Jag ammade men jag kan inte säga att det hade gjort någon skillnad för min och min mans relation om jag inte hade gjort det. Den stora grejen nu var att man kunde få två mjölkfontäner om man inte aktade sig.

  • nagellack
    Lena skrev 2017-04-13 11:36:31 följande:

    Jag ammade men jag kan inte säga att det hade gjort någon skillnad för min och min mans relation om jag inte hade gjort det. Den stora grejen nu var att man kunde få två mjölkfontäner om man inte aktade sig.


    Gör det inte förbaskat ont när det läker så pass mkt? 
    Jag tror nämligen att jag kommer ha rätt mkt mjölk i mina bröst pga hur stora och tunga de redan nu har blivit.

    Gör det jätteont i början när man ska vänja sig vid amningen?
  • Lena

    Brösten gjorde ont i början men så gjorde hela kroppen, efter några veckor hade jag inga problem alls. Med barn två hade jag aldrig ont

  • Linnis92

    Jag svarar bara på sista frågan om samsovning då jag har ammat ;) vi har haft våran mellan oss för att hon sovit så otroligt mycket bättre än i sin säng fram tills att hon var 9 månader.

    Samlivet var typ som innan bortsett från att vi inte hade sex just där. Finns andra ställen för sånt, soffan, gästrummet ( om man har det) kanske en madrass på golvet, finns alternativ om man vill. Sen gillar vi att ligga nära när vi sover så valde att lägga en kudde under bäddmadrassen så kunde dottern ligga längst ut utan att ramla ur och jag och sambon kunde vara nära varandra.

    Innan jag fick barn så sa jag : barnet ska inte ligga i min säng! Sen kom jag på hur smidigt och mysigt det var att hon låg där ;)

    Nu sover hon bara i vår säng om hon är sjuk och är 10 månader nu.

  • Annelie 76

    Min första var extremt närhetstörstande. Vi försökte få honom att somna själv osv men vi var tvungna att ge upp. Han sov dessutom extremt dåligt, vaknade flera gånger på kvällen och natten. Skitjobbigt. Kan ju säga att sex hade låg prioritet då. Men småningom kom vi igång igen och han fick en lillebror. Lillebror sover mycket bättre och vaknar sällan. Men vi sover fortfarande i samma rum allihop eftersom stora (5år) nu blivit mörkrädd. Men sex har det ändå blivit så nu är jag gravid med en trea. Hur det blir efter den får vi se, nu börjar det bli lite komplicerat att få privatliv...

  • Annelie 76

    När det gäller mjölk och bröst så jo, i början när mjölken rinner till gör det ont. Vill du absolut inte amma eller pumpa ur mjölk så säg till din bm redan nu och säg till på BB så du kan få piller som stoppar mjölktillverkningen. Var beredd att få strida, de kommer vilja att du ammar men du bestämmer själv.
    Jag har pumpat till mina två. Första 6 månader, andra 7. Gick jättebra och de fick nästan bara bröstmjölk under tiden. Vill du också pumpa så rekommenderar jag dig att köpa en elektrisk dubbelpump tex Medela, då blir det så smidigt som det kan bli.

  • Indiria

    Vi köpte en bedside crib för att barnet skulle ligga nära men ändå inte i sängen. Jag ville amma dessutom så tänkte att det blir smidigt! Jorå criben står där bredvid sängen men har aldrig använts. Hon sover i sängen med oss. Antingen i sitt baby nest eller tätt intill mig.

    Att jag ammar har inte påverkat oss som par så mycket. Hon hade nog sovit i sängen ändå. Vill inte ha henne sovandes själv långt bort, det gör ont i mammahjärtat haha även om hon nog skulle klara det bra.
    Sex blir det inte mycket av men beror mest på att vi är så satans trötta! Men det går bra med dottern sovandes i sitt baby nest på ena sidan av sängen, när det väl blir av. Däremot så sover vi tätt ihop varje natt vilket vi tycker är viktigare än sex.

  • trash panda
    nagellack skrev 2017-04-13 11:03:39 följande:

    2. Jag och min man har diskuterat det här med att låta bebisen sova mellan oss i sängen. Hur mysigt det än låter så vill vi av olika skäl inte göra det till en vana.

    Fråga: Ni som haft bebisen i sängen en längre period - hur har detta påverkat ert samliv? Ni som INTE låtit detta bli en vana - hur har det påverkat ert samliv?


    Ja, sånt där diskuterade vi också - sen föddes vår dotter och kunde inte sova på något annat sätt än tätt intill mig! Så vi fick tänka om. De var två jättejobbiga dygn på BB där jag inte fattade varför hon inte sov. Barnmorskorna där sa att hon skulle sova i den där lilla plastbaljan, så då lydde jag som en idiot och varken hon eller jag sov mer än några minuter åt gången. Sen åkte vi hem och samsov och sov jättebra allihop.

    Mitt tips är alltså: försök låta bli att planera för mycket och låt bebisen få sova som den själv vill så blir det bäst för alla.
  • GAndrea

    1. Min dotter blev mättare än av min bröstmjöl, jag hade inte tillräckligt. Pappan kan mata, farmor kunde mata medan jag storstädade. Jag fick en större fritid. Jag ammade varann timme bytte till flaska och gav flqskan var 4-5 timme iställer. Nackdelen är ju att man inte bara kan langa fram tutten. Skötväskan det lev större med termos, flaska och pulber. Dyrare också iom att bröstmjölken är gratis.

    2. Samlivet blev bättre. Jag kände mig fin när jag slutade amma. Kände mig inte som en ko som luktar surmjölk, svett och kräk. Dottern sover mellan oss i sängen och samlivet har flyttat från kvällen till morgonen eller mitt på dagen istället för på kvällen. Mycket för att pappan jobbar skift och slutar 22 på kvällen och jag och dottern lägger oss mellan 19-20 på kvällen och vaknar 5-6.

Svar på tråden Vägrar amma + samlivet efter förlossning