• Anonym (Orolig)

    Lågt progesteron - hjälp! Letrozol

    Vi har försökt få till ett syskon ett tag men inte lyckats så min gynekolog tog blodprover och alla var bra utom progesteron som enligt gyn var väldigt lågt.

    Så hon skrev ut en medicin som heter Letrozol. Någon som har erfarenhet av det?

    Just nu känner jag mig bara ledsen och orolig så jag behöver lite pepping.

  • Svar på tråden Lågt progesteron - hjälp! Letrozol
  • Anonym (Orolig)

    Är jag verkligen ensam om detta?

  • Anonym (Orolig)

    Snälla, är det verkligen ingen som fått besked att progesteronhalterna är väldigt låga

  • Anonym (Lika)

    Nu är det ju 2 år försent, men jag har också för lågt progesteron och ingen egen ägglossning tack vare det. Ska ringa gyn i dagarna för att se om de kan skriva ut letrozol till mig. Hur gick det för dig? Hjälpte det till en graviditet?

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lika) skrev 2019-10-20 19:50:13 följande:

    Nu är det ju 2 år försent, men jag har också för lågt progesteron och ingen egen ägglossning tack vare det. Ska ringa gyn i dagarna för att se om de kan skriva ut letrozol till mig. Hur gick det för dig? Hjälpte det till en graviditet?


    Jag fick tabletter och köpte på eget bevåg en progesteronsalv. Nu är barn nr 2 1,5 år. Funkade direkt. Lycka till
  • Anonym (Lika)

    Så härligt att höra *.* Nu kände jag mig ännu mer säker på att jag vill prova letrozol!

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lika) skrev 2019-10-22 20:34:20 följande:

    Så härligt att höra *.* Nu kände jag mig ännu mer säker på att jag vill prova letrozol!


    Gör det! Det funkade verkligen bra för mig. Tror jag blev gravid andra månaden med Letrozol :)

    Önskar er all lycka <3
  • Siden

    Progesteronkräm finns att köpa på nätet, mialundin.se bland annat. Kommer även snart att säljas på apotek. Köp det och smörj på!

  • Amidina
    Anonym (Lika) skrev 2019-10-22 20:34:20 följande:

    Så härligt att höra *.* Nu kände jag mig ännu mer säker på att jag vill prova letrozol!


    Liten sidnot bara, läs på om Letrozole innan du ber om det! Det är en östrogendämpare (egentligen bröstcancermedicin) som tas i början på cykeln, runt dag 3 eller 5. Den trycker ner kroppen produktion av östrogen och när man slutar ta den efter ca 5 dagar så skjuter östrogenet iväg som attans för att kompensera. Letrozole används för att man ska få ägglossning, och har inte med progesteronet att göra! Ägglossning får man av en höjning av östrogen och follikelstimulerande hormon (FsH). Progesteronet skapas i större mängd av gulkroppen som endast finns efter ÄL och hjälper till att bibehålla en eventuell graviditet. :)

    Som skrivet så finns progesteronkräm att köpa, men det absolut bästa är att be gyn skriva ut progesterontabletter, för de ger en mer jämn dos och upptagning. De kan knorra lite för det krävs lite mer av dem att skriva ut bioidentiska tabletter (de måste söka licens per utskrift), men tryck på bara för alla läkare har möjlighet att göra det! :)
  • Anonym (Lika)
    Amidina skrev 2019-10-23 19:24:43 följande:

    Liten sidnot bara, läs på om Letrozole innan du ber om det! Det är en östrogendämpare (egentligen bröstcancermedicin) som tas i början på cykeln, runt dag 3 eller 5. Den trycker ner kroppen produktion av östrogen och när man slutar ta den efter ca 5 dagar så skjuter östrogenet iväg som attans för att kompensera. Letrozole används för att man ska få ägglossning, och har inte med progesteronet att göra! Ägglossning får man av en höjning av östrogen och follikelstimulerande hormon (FsH). Progesteronet skapas i större mängd av gulkroppen som endast finns efter ÄL och hjälper till att bibehålla en eventuell graviditet. :)

    Som skrivet så finns progesteronkräm att köpa, men det absolut bästa är att be gyn skriva ut progesterontabletter, för de ger en mer jämn dos och upptagning. De kan knorra lite för det krävs lite mer av dem att skriva ut bioidentiska tabletter (de måste söka licens per utskrift), men tryck på bara för alla läkare har möjlighet att göra det! :)


    Jag hör vad du säger, tack för input! :) dock har jag ingen ägglossning och jag vill bli gravid. Det är mitt huvudfokus, därför jag är intresserad av letrozol. Jag har använt progesteronkräm sedan i april och har trott att jag haft ägglossning vilket det nu visat dig att jag inte haft.. Det är säkert ett bra komplement, men jag känner verkligen att jag vill få hjälp att få ägglossning :)
  • Amidina
    Anonym (Lika) skrev 2019-10-23 20:52:50 följande:
    Jag hör vad du säger, tack för input! :) dock har jag ingen ägglossning och jag vill bli gravid. Det är mitt huvudfokus, därför jag är intresserad av letrozol. Jag har använt progesteronkräm sedan i april och har trott att jag haft ägglossning vilket det nu visat dig att jag inte haft.. Det är säkert ett bra komplement, men jag känner verkligen att jag vill få hjälp att få ägglossning :)

    Ja, i så fall är Letrozole ett bra komplement. :) Vet du varför du inte haft ägglossning? Tänk på att stötta kroppen lite extra med bra mat, sömn och minskad stress, medicinen kan slita en hel del på vissa (mig inkluderad), så man kan behöva den där extra hjälpen!


    Har du hållt koll med temp också? Det är enda sättet att kolla om man haft ägglossning hemma, ibland smyger den jäkeln ju förbi! Obestämd

    Håller tummarna att du får igång maskineriet och en bulle i ugnen!

Svar på tråden Lågt progesteron - hjälp! Letrozol