Invaliditetsersättning från försäkringsbolag
Jag har haft av främre korsbandet i båda knäna och opererat båda. Under operationerna kunde läkaren även se att de inre meniskerna var skadade så pass illa att han fick plocka bort delar motsvarande ca 50% på varje. Första knät tog ett halvår att rehaba och det andra tog ett år. Det har gått 8 och 9 år sedan operationerna och idag har jag inga större problem i vardagen. Jag kan t ex sitta på huk utan problem och promenera på rätt bra. Jag har inlägg i mina skor som är gjutna efter mina fötter och märker direkt om jag går långt utan dem för då får jag ont i knäna. Jag får även ont om jag anstränger mig över en längre tid eller mer intensivt. Har jag ansträngt mig extra mycket, t ex gått mycket i flera dagar, gått mycket i trappor eller branta backar osv kan ena knät vika sig så som du beskriver men det är inte så vanligt. Vid ena operationen kapades även någon nerv som inte fått tillbaka kontakten så jag har ingen känsel längs halva vaden från knät ner till fotknölen. Jag kan inte heller spela fotboll längre och om jag åker skidor har jag knäskydd med stålskenor.
Jag fick 3% för ena knät och 5% för det andra. Jag hade dock två försäkringar i olika försäkringsbolag (en genom skolan/idrottsklubben och en privat ungdomsföräkring) och det andra försäkringsbolaget gav samma men för motsatt knä. Jag ringde upp båda försäkringsbolagen och berättade det och det slutade med att båda ändrade till 5% invaliditet på båda knäna.
Vet du varför de har gjort den bedömningen de har gjort? Om jag var du skulle jag börja med att ringa och fråga om det. Var du noga med hur du formulerade dig när du ansökte om invaliditetsersättning och hur ditt liv påverkats av skadan? Bifogade du läkarutlåtanden (t ex det ortopeden sa till dig) och journaler från sjukgymnasten? Överklaga kan du alltid göra. Så länge du orkar. Jag tyckte det tog väldigt mycket energi att söka invaliditetsersättning då inget av mina försäkringsbolag var särskilt hjälpsamma eller samarbetsvilliga. Men det var värt det tillslut!