• Chestnut

    Endometrios/IVF?

    Jag har endo och gör ivf, dock gör jag ivf för att mina äggledare är blockerade...
    Kom nyligen ut en studie i Asien som visar på att endo inte påverkar ivf negativt link.springer.com/article/10.1007/s10815-017-0919-1 så det är i alla fall positivt Glad annars är det få saker som hjälper... har också svårta problem med magen under mensen och tycker att probiotka hjälper. Har du provat det? Annars fungerar inga tillskott eller dieter på mig... möjligen hjälper glutenfritt och mjölfritt lite med smärta... Har du hittat något som hjälper dig?

  • Chestnut
    2012pom skrev 2017-04-25 11:03:28 följande:
    Ja hon sa till mig att hon inte kan se idag hur det ser ut i äggledaren och så men att hon kommer utreda det om två månader isf när man börjar IVF utredning?

    Gud vad bra, den studien ska jag kolla in, tack!

    Hur lång tid tog det för dig från det att du skulle börja IVF tills att man får ett embryo? eller hur det nu går till.. 

    Jag har inte provat probiotika men det ska jag köpa och prova det, skulle behöva det dagligen, jag äter dimor dom dagar som är värst, vilket iofs är väldigt ofta. Jag utesluter lök i alla sorter och undviker socker(som godis, kakor osv) så långt det går om jag inte vet att jag ska vara hemma dagen efter. Jag äter inte heller så mycket mjölkprodukter, köper så mycket laktosfritt som jag kan om jag ska äta något sånt. Har du vetat länge att du har endometrios?

    Hur ska man stå ut i två månader .. Vill veta NU vad jag ska göra..  
    förmodligen kommer du/ ni göra en fertilitetsutredning och beroende på vad den säger antingen få en remiss till Huddinge för IVF (huddingen måste godkänna alla remisser) eller så kommer ni får göra inseminsering eller liknande (Om de ser att allt fungerar hos dig) Tyvärr tar allt tid! väntan på remissgodkännande tar ca 6 veckor... och sen är det väntan på att få komma till en ivf-klinik (ca 3 månader för oss) ... Då ska vi inte börja prata om all väntan som kommer med IVF Gråter det kanske tog oss 6 månader från att fertilitetsutredningen blev klar till att vi fick ett embryo (vilket är snabbt!! vissa här på famlijeliv har väntar längre...) tyvärr misslyckades första försöket och jag känner mig uppgiven samtldigt som jag kämpa med menssmärtor idag Kräks

    Vad duktig du är med kosten {#emotions_dlg.flower} jag försöker med det är svårt att undvika i princip all mat... fungerar inte för mig i längden. Jag fick diagnos för 3 år sedan... men har haft endo i 10 + år skulle jag säga. Obestämd tänk på att även om det är laktosfritt så är det fortfarande mjölkprotein i den maten. För mig har det hjälp att köra mjölkfritt (även om jag fuskar ibland) ...

    Känner verkligen igenom mig i din frustration för all väntan och över att det inte gått som man trott vad gällande graviditet Hjärta
  • Chestnut
    2012pom skrev 2017-04-25 11:53:42 följande:
    Åh shit.. Jag hade inte tänkt mig att det skulle ta sån tid.. fan alltså. Jag har redan längtat efter barn i så många år.. Tiden går ju fort men det känns så långsamt när man vill något såhär mycket.. Tur att det snart är semester så att man kan göra annat som får tiden att rulla. Hur många IVF har du gjort? Får man någon mer behandling under tiden? Som någon hormontablett/sprutor eller så?

    Sökte du hjälp direkt då eller försökte ni själva först?

    Det har jag inte ens tänkt på. Jag ska nog prova mjölkfritt helt ett tag framöver, kan göra vad som helst för att få en normal mage. Det är verkligen ett hinder för mig i vardagen..

    Ja, och alla vänner som säger "jag blev gravid på första försöket" när är det er tur.. Orkar inte :( Hjärta
    Försökte skicka ett direkt mail till dig men fick det inte att fungera :-/ det blev så privat där i tråden, vill helst inte skriva så öppet om så pass privata saker Du ska veta att det där som alla ens vänner säger "gravid på första försöket" det stämmer inte med statistiken...  väldigt få som blir det, normalt blir man det efter månad 7-9. Men ändå finns det en vissa status i att säga det och förstärka myten. Första vi fick reda på när vi kom till ivf-mottagningen

    Det är min första ivf, hela processen ärr tuff.Man kan ju göra ivf privat och betala för det, så är det ingen väntetid. Men fertilitetsutredningen måste man göra i vilket fall som helst.

    Det är så hemskt när magen inte fungerar, jag får nästan alltid vara hemma 2 dagar i månaden pga endo... Önskar så att det fanns ett botemedel!

    kolla om du kan skicka direkt meddelande till mig istället!
  • Chestnut
    Amason skrev 2017-04-26 19:28:28 följande:

    Hej! Jag har endo och har opererats för detta två gånger. Har därför fått höra sen ett par år tillbaka att det antagligen kommer bli svårt för mig att bli gravid.

    Efter ett års försök började vi en utredning och även där fick vi höra att chansen att bli gravid var liten men att det kanske skulle kunna funka med hjälp av ivf.

    Som ett steg i utredningen gjordes en spolning av äggledarna (det visade sig vara totalstopp i ena och väldigt dålig "genomfart" i andra) och första ägglossningen efter detta blev jag spontant gravid.

    Nu är jag i vecka 15 och vi är så lyckliga. Vill bara ge dig lite hopp, jag har alltid fått höra att det ska vara så svårt pga endpmetriosen men efter 1,5 år fick vi vårt plus utan ivf :)


    Spännande! och stort grattis! får man fråga var du spolade dina äggledare? Jag gjorde en HSS - Hystero-Salpingo-Sonografi. Som visade stopp i båda äggledarna och har träffat två läkare efter det som båda inte trodde på att "spola" igenom de... Så jag blev så nyfiken på att du fick göra det Solig
  • Chestnut
    Amason skrev 2017-04-28 17:17:42 följande:
    Tack!
    Vi gjorde vår utredning och även då själva spolningen på Sahlgrenska i Göteborg.

    Eftersom att det var stopp osv så bad läkaren och sköterskan två andra personer om hjälp så det var ett helt gäng där inne under tiden. Läkaren som hade "huvudansvaret" var inte direkt positiv och förklarade att det blir ju väldigt svårt för ägget att passera när det inte finns någon passage, och började prata om Ivf.

    Däremot var det en sköterska som sa att "det skadar ju inte att prova att ha sex nu ändå direkt efter, det finns faktiskt vissa som blir hjälpta av detta".

    Nu var man ju inte jättesugen direkt efter detta ingrepp och smärta, men vi ville ju inte missa chansen så vi körde på och det funkade ju.

    Ingen aning om hur små chanserna är egentligen men här är iaf ett bevis på att det kan funka:)

    Men "inte trodde på"? Man förlorar ju inget på att prova? Vad är erat nästa steg nu då?
    Intressant att man får lite olika vård beroende på var i landet man är... Obestämd hos mig var det stopp och ivf är det gäller för oss enligt de läkare vi har träffat Gråter De menade på att man kan skada äggledarna vid spolning och att det var något som man gjorde för några år sedan men det finns inga stuider på att det skulle fungera... Så härligt att höra att det fungerade för er! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Endometrios/IVF?