• Äldre 4 May 17:51
    25590 visningar
    11 svar
    11
    25590

    Lön för Domstolshandläggare

    Hej allihop !

    Jag har hittat en annons där de söker domstolshandläggare men de vill att man ska skriva vilken lön man vill ha. 

    Ingen anning om vad jag ska skriva.

    finns det nån här med nån bra tips?

    Vill inte ange för högt så jag blir bort plockad på en gång men samtidigt inte för lågt heller. Vad är en rimlig summa ? antar att de menar timlön. 

    Tacksam för all svar !!

  • Svar på tråden Lön för Domstolshandläggare
  • Anonym (Stina­)
    Äldre 4 May 18:03
    #1
  • Äldre 5 May 20:54
    #2

    Hej. Jag gick in på 28 800 kr i februari. Jag har 12 års administrativ erfarenhet och har gymnasieutbildning + 90 högskolepoäng på enstaka kurser jag läst.

    Ange INTE löneanspråk i ansökan. Det används bara för att gallra ut dem som begär för mycket. Diskutera lön först om de är intresserade av dig efter första intervjun.

    PS. Det är ett fantastiskt roligt jobb. Mycket att göra och mycket att lära sig. Trivs toppen!

  • Äldre 5 May 22:47
    #3

    Du kan mejla Domstolsverket och begära ut en lönelista på vad domstolshandläggarna tjänar, på den tingsrätt (el liknade), du funderar att söka jobb hos. Det är offentligt.

  • Äldre 7 May 00:27
    #4

    Januar­ibarn1­1

    Jodå, jag har testat nr 5, dvs Paid to Click.
    Det funkar, men tar tid.

  • Anonym (nyfik­en)
    Äldre 7 May 09:01
    #5
    bobbanX skrev 2017-05-05 20:54:24 följande:

    Hej. Jag gick in på 28 800 kr i februari. Jag har 12 års administrativ erfarenhet och har gymnasieutbildning + 90 högskolepoäng på enstaka kurser jag läst.

    Ange INTE löneanspråk i ansökan. Det används bara för att gallra ut dem som begär för mycket. Diskutera lön först om de är intresserade av dig efter första intervjun.

    PS. Det är ett fantastiskt roligt jobb. Mycket att göra och mycket att lära sig. Trivs toppen!


    Funderar också på att söka en tjänst som domstolshandläggare. Har högskoleutbildning även om det bara krävs gymnasiekompetens så har också undrat lite vad man kan ha för löneanspråk då.

    Kan du berätta lite mer om hur jobbet är? Supernyfiken! Hur är arbetsbelastningen? Har man egna ärenden eller hjälps man åt i arbetsgruppen?
  • Äldre 7 May 17:39
    #6

    Hade 23800 kronor per månad som ingångslön när jag jobbade i Göteborg, hade eftergymnasial påbyggnadsutbildning på två år som var meriterande för  tjänsten och 12 års administrativ erfarenhet. Innan dess hade jag ett vikariat och hade då 21000 kronor per månad. Det var tingsrätt kan tilläggas.

  • Äldre 7 May 17:46
    #7
    Anonym (nyfiken) skrev 2017-05-07 09:01:56 följande:
    Funderar också på att söka en tjänst som domstolshandläggare. Har högskoleutbildning även om det bara krävs gymnasiekompetens så har också undrat lite vad man kan ha för löneanspråk då.

    Kan du berätta lite mer om hur jobbet är? Supernyfiken! Hur är arbetsbelastningen? Har man egna ärenden eller hjälps man åt i arbetsgruppen?
    Tyckte arbetsbelastningen där var extremt hög och stressande, det som stressade mest var att man hade inkommande samtal på slinga till avdelningen som jag jobbade på. Så du visste aldrig vad samtalet gällde. Alla jobbade med alla mål vilket också bidrog till stressen.  Kunde vara uppåt 50-60 samtal per dag och alla krävde en åtgärd som kunde ta längre eller kortare tid. Utöver det hade man en fast arbetsuppgift varje vecka, t.ex. akuta saker på tvister eller brottmål det kunde t.ex. innebära att man satte ut häktningsförhandlingar och då var det extremt jobbigt att bli avbruten av telefonen stup i kvaren. Andra arbetsuppgifter vi hade veckovis var att ta emot, registrera och åtgärda alla inkommande mail, sätta ut mål till förhandlingar o.s.v.

    Själv valde jag att söka mig därifrån för jag höll på att bli utbränd på de två åren jag var där. Dessutom jättelåg lön med det stora ansvaret vi hade för allting. Men jag lärde mig otroligt mycket om samhället och det var ett intressant jobb på många sätt där jag hade många kontakter utåt. Så med en bättre lön och rimligare arbetsbelastning hade jag mer än gärna stannat men personalomsättningen var hög.
  • Anonym (nyfik­en)
    Äldre 7 May 21:36
    #8
    Liina38 skrev 2017-05-07 17:46:18 följande:

    Tyckte arbetsbelastningen där var extremt hög och stressande, det som stressade mest var att man hade inkommande samtal på slinga till avdelningen som jag jobbade på. Så du visste aldrig vad samtalet gällde. Alla jobbade med alla mål vilket också bidrog till stressen.  Kunde vara uppåt 50-60 samtal per dag och alla krävde en åtgärd som kunde ta längre eller kortare tid. Utöver det hade man en fast arbetsuppgift varje vecka, t.ex. akuta saker på tvister eller brottmål det kunde t.ex. innebära att man satte ut häktningsförhandlingar och då var det extremt jobbigt att bli avbruten av telefonen stup i kvaren. Andra arbetsuppgifter vi hade veckovis var att ta emot, registrera och åtgärda alla inkommande mail, sätta ut mål till förhandlingar o.s.v.

    Själv valde jag att söka mig därifrån för jag höll på att bli utbränd på de två åren jag var där. Dessutom jättelåg lön med det stora ansvaret vi hade för allting. Men jag lärde mig otroligt mycket om samhället och det var ett intressant jobb på många sätt där jag hade många kontakter utåt. Så med en bättre lön och rimligare arbetsbelastning hade jag mer än gärna stannat men personalomsättningen var hög.


    Tråkigt att höra men jättebra att få höra om dina erfarenheter. Jag jobbar just nu på en arbetsplats där det är väldigt hög arbetsbelastning så jag söker efter en lugnare arbetsplats där man får mer tid för att arbeta kvalitativt. Hur var det om man var sjuk, samlades allt på hög då eller hade man inte egna ärenden på det sättet?
  • Äldre 13 May 13:05
    #9

    Lyckades inte logga in på mitt andra konto av nån anledning fick skapa ett nytt men detta är samma person som Liina38. Det som hände när man var sjuk var ju att alla andra fick jobba ännu mer. Hade ständigt stress och ångest varje gång jag var sjuk för mina kollegors skull.. Vi hade folk som var långtidssjukskrivna men fick inga vikarier nånsin. Det enda som vi möjligtvis kunde få avlastning ifrån var andra enheter vilket ledde till att de fick mer att göra och så blev nån sjuk där istället i värsta fall.

  • Äldre 13 May 13:08
    #10

    Men sen beror det säkert mycket på vilken domstol det är och en mindre domstol kanske har rimligare arbetsbelastning det är svårt att uttala sig om det.

  • Anonym (Pia)
    Äldre 21 Oct 23:24
    #11

    Puffar tråden!

    Ska söka jobb snart, lite nyfiken på hur det går till. Någon som kan berätta om jobbet?

    Angående lönen: Jag är 34 år, har jobbat inom service i 20 år, de senaste tre åren med administration och bevakning. Fina referenser. Har gått gymnasiet och går nu en Komvux-utbildning till HR-assistent. Den kommer vara avslutad när arbetet börjar.

    Vad är rimligt att begära i lön?

Svar på tråden Lön för Domstolshandläggare