• Lillako

    När blir det enäggstvillingar ?

    När det blir tvåäggstvillingar så beror det ju på att kvinnan släpper två ägg och att två spermier smiter in i varsitt ägg. När det blir enäggstvillingar beror det ju på att cellen (embryot) delar sig och jag undrar nu när denna delning inträffar? Lyckas bara googla fram att det sker i tidigt skede av graviditeten men skulle vilja veta mer. Någon som har koll? Alllt gott ?

  • Svar på tråden När blir det enäggstvillingar ?
  • Meriall

    Jag tror det är när embryocellen har delat sig en eller två ggr alltså är 2 eller 4 celler så glider de isär.

  • Lillako
    Meriall skrev 2017-05-05 16:12:11 följande:

    Jag tror det är när embryocellen har delat sig en eller två ggr alltså är 2 eller 4 celler så glider de isär.


    Ah men när i en graviditet sker detta ungefär? Vecka 2? 5? 8? Eller ännu senare?
  • syntharen
    Lillako skrev 2017-05-05 16:20:07 följande:

    Ah men när i en graviditet sker detta ungefär? Vecka 2? 5? 8? Eller ännu senare?


    Det sker innan embryot fäster, dvs ca 5-10 dagar efter ägglossning, så innan man får positivt graviditetstest. Runt v 3-4 alltså.
  • Lillako
    syntharen skrev 2017-05-05 16:23:40 följande:

    Det sker innan embryot fäster, dvs ca 5-10 dagar efter ägglossning, så innan man får positivt graviditetstest. Runt v 3-4 alltså.


    Oj är det så alltså? Coolt. Tack för svar ?
  • Trippelmamma76

    Nej det är olika. Det blir olika "sorters" tvillingar beroende på när det delar sig. Det finns flera sorters enäggstvillingar alltså.


    Meriall skrev 2017-05-05 16:12:11 följande:

    Jag tror det är när embryocellen har delat sig en eller två ggr alltså är 2 eller 4 celler så glider de isär.


  • LFF
    syntharen skrev 2017-05-05 16:23:40 följande:
    Det sker innan embryot fäster, dvs ca 5-10 dagar efter ägglossning, så innan man får positivt graviditetstest. Runt v 3-4 alltså.
    Det kan dela sig de absolut första dagarna också men då kommer tvillingarna att bedömas som tvåäggstvillingar i magen eftersom de får varsina säckar (yttre och inre) och varsin moderkaka. Så om det är ett samkönat tvillingpar som bedöms som tvåäggs så kan man bara veta säkert med DNA-test.
Svar på tråden När blir det enäggstvillingar ?