• Umeflicka

    Flaskmatning

    Hej allihopa! Väntar mitt första barn nu i juli. Jag har lite funderingar kring att mata med flaska. Jag kan pga av en operation ej amma så detta är tyvärr inget alternativ.

    Så jag söker råd av er som enbart har matat med flaska.

    - Vilka flaskor tycker ni är bäst? (Är rätt inne på Dr. Brown options)

    - Hur många flaskor behöver man?

    - I vilka storlekar?

    - Borde jag köpa en termos för att få med mig varmvatten?

    - Vilken ersättning rekommenderas?

    Alternativt alla andra tips ni kan ge mig!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Flaskmatning
  • ellalindell88

    Hej!


    Flaskmatade helt min son från dag 1.


    - Tycker personligen att MAM är bäst, speciellt anti-colic i början. Ska förhindra/lindra kolik.


    - Körde med 3 anti-colic flaskor de första månaderna, så det alltid fanns rent.

    - Började med minsta, max 130 ml. Körde med dom ett par månader. Sedan de större.


    - Ja! Köp med termos med kokt vatten samt en vällingdoserare, perfekt när man är iväg.


    - Jag rekommenderar Nestles NAN. Den funkade kalas för oss.


    Lycka till!

  • Annelie 76
    Umeflicka skrev 2017-05-07 09:32:57 följande:

    Hej allihopa! Väntar mitt första barn nu i juli. Jag har lite funderingar kring att mata med flaska. Jag kan pga av en operation ej amma så detta är tyvärr inget alternativ.

    Så jag söker råd av er som enbart har matat med flaska.

    - Vilka flaskor tycker ni är bäst? (Är rätt inne på Dr. Brown options)

    - Hur många flaskor behöver man?

    - I vilka storlekar?

    - Borde jag köpa en termos för att få med mig varmvatten?

    - Vilken ersättning rekommenderas?

    Alternativt alla andra tips ni kan ge mig!

    Tack på förhand!


    Jag hade Tomme Tippie, de tyckte jag funkade bra.
    5 st var lagom för oss. Då behövde man inte diska så ofta.
    Jag köpte såna som rymmer 2dl, då behöver man inte byta så fort. De funkade tills han började med välling (över 1 år) och ville ha lite mer.
    Termos är bra att ha på natten. Men när vi var iväg använde jag färdig ersättning på tetra. Väldigt smidigt.
    Jag har använt Hipp och Semper. Aldrig behövt nån specialvariant. Semper var enklare att fixa till är Hipp men för barnen var det ingen skillnad.
  • Anonym (Jag med)
    ellalindell88 skrev 2017-05-07 10:22:34 följande:

    Hej!

    Flaskmatade helt min son från dag 1.

    - Tycker personligen att MAM är bäst, speciellt anti-colic i början. Ska förhindra/lindra kolik.

    - Körde med 3 anti-colic flaskor de första månaderna, så det alltid fanns rent.

    - Började med minsta, max 130 ml. Körde med dom ett par månader. Sedan de större.

    - Ja! Köp med termos med kokt vatten samt en vällingdoserare, perfekt när man är iväg.

    - Jag rekommenderar Nestles NAN. Den funkade kalas för oss.

    Lycka till!


    Håller med :)
  • Föddeutomlands

    Vi flaskmatade vår son från dag 1. Vi provade alla möjliga tills vi hittade Dr Brown's. Den var bäst och han slapp få i sig så mkt luft. Vi köpte till slut fyra stycken, det var perfekt. Körde med Nestle nan pro one. Blandade direkt med vatten på flaska (evian) så slapp vi koka/kyla ner vatten. Han drack rumstempererat från början; försök med det - SÅ mycket lättare att slippa värma upp ersättningen.

  • 2009
    ellalindell88 skrev 2017-05-07 10:22:34 följande:

    Hej!


    Flaskmatade helt min son från dag 1.


    - Tycker personligen att MAM är bäst, speciellt anti-colic i början. Ska förhindra/lindra kolik.


    - Körde med 3 anti-colic flaskor de första månaderna, så det alltid fanns rent.

    - Började med minsta, max 130 ml. Körde med dom ett par månader. Sedan de större.


    - Ja! Köp med termos med kokt vatten samt en vällingdoserare, perfekt när man är iväg.


    - Jag rekommenderar Nestles NAN. Den funkade kalas för oss.


    Lycka till!


    Vi gjorde exakt likadant förutom att vi använde Sempers ersättning istället :)
  • kaktuslime
    Föddeutomlands skrev 2017-05-07 22:12:16 följande:

    Vi flaskmatade vår son från dag 1. Vi provade alla möjliga tills vi hittade Dr Brown's. Den var bäst och han slapp få i sig så mkt luft. Vi köpte till slut fyra stycken, det var perfekt. Körde med Nestle nan pro one. Blandade direkt med vatten på flaska (evian) så slapp vi koka/kyla ner vatten. Han drack rumstempererat från början; försök med det - SÅ mycket lättare att slippa värma upp ersättningen.


    Hut länge åt er bebis rumstempererad ersättning?
  • Astilbe

    Vi använde dr browns flaskor. Fungerade perfekt och kommer använda samma till nästa barn som snart kommer. Vi hade ca sex flaskor av de aktuella storlekarna färdigladdade i kylskåpet. Diskade och förberedde flaskorna morgon och kväll och däremellan la vi ingen tid på det. Superskönt! Vår flicka åt väldigt långsamt så ersättningen hann alltid svalna helt på slutet av matningen vilket gjorde att hon inte hade några problem med ersättning som inte var uppvärmd om vi var iväg på platser utan mikro eller om maten behövde komma fram snabbt. Packade alltid med ersättning i tetrapak om vi skulle iväg någonstans. De tar ingen plats och ingen tid. Vi ville så mkt som möjligt göra flaskmatningen smidig och enkel. Lycka till!

Svar på tråden Flaskmatning