• Äldre 9 May 23:09
    6791 visningar
    77 svar
    77
    6791

    När upphör kvinnans rätt att bestämma över sin kropp vid graviditet?

    Rätten till fri abort bygger på kvinnans oinskränkta rätt att bestämma över sin egen kropp. Ett embryo har inte samma DNA som den kvinna det växer i, och är alltså en separat individ från befruktningen.

    Logiskt sett finns bara två tidpunkter - antingen vid befruktningen, när individen bildas av föräldrarnas DNA, eller vid förlossningen, när individen lämnar kvinnans kropp.

    Med detta i åtanke, när anser du att kvinnans rätt att bestämma över sin kropp upphör?

    Motivera gärna!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När upphör kvinnans rätt att bestämma över sin kropp vid graviditet?
  • Anonym (Aska)
    Äldre 9 May 23:46
    #1

    När fostret är livsdugligt.

  • Äldre 9 May 23:50
    #2
    Anonym (Aska) skrev 2017-05-09 23:46:37 följande:

    När fostret är livsdugligt.


    När inträffar det, och varför upphör kvinnans rätt att besluta över sin kropp då?
  • Anonym (Aska)
    Äldre 9 May 23:54
    #3
    Fagerlund skrev 2017-05-09 23:50:28 följande:
    När inträffar det, och varför upphör kvinnans rätt att besluta över sin kropp då?
    Livsdugligheten varierar. I Sverige anser man att foster är livsdugliga runt vecka 22-23 men det finns foster som aldrig blir livsdugliga inte ens i vecka 40.
    När barnet är livsdugligt kan det också överleva utanför kvinnans kropp och någon form av gräns måste alltid sättas och där sätter jag min etiska gräns.
  • Äldre 10 May 00:00
    #4
    Anonym (Aska) skrev 2017-05-09 23:54:48 följande:
    Livsdugligheten varierar. I Sverige anser man att foster är livsdugliga runt vecka 22-23 men det finns foster som aldrig blir livsdugliga inte ens i vecka 40.
    När barnet är livsdugligt kan det också överleva utanför kvinnans kropp och någon form av gräns måste alltid sättas och där sätter jag min etiska gräns.
    Menar du då med hjälp av medicinsk utrustning, eller för sig själv?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 10 May 00:02
    #5

    Varför skulle det vara logiskt att kvinnan får sluta bestämma över sin kropp vid förlossningen?

    En människa har alltid rätt att bestämma över sig själv, oavsett om hon är gravid eller inte, och får göra precis vad den vill med sin kropp. Däremot har jag inte rätt att bete sig hur som helst mot ANDRA människor, och jag har heller inte rätt att begära att någon annan ska utföra en viss handling mot mig.

  • Anonym (Aska)
    Äldre 10 May 00:05
    #6
    Fagerlund skrev 2017-05-10 00:00:03 följande:
    Menar du då med hjälp av medicinsk utrustning, eller för sig själv?
    Med all tillgänglig medicinsk utrustning.
  • Äldre 10 May 00:06
    #7
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-10 00:02:57 följande:

    Varför skulle det vara logiskt att kvinnan får sluta bestämma över sin kropp vid förlossningen?

    En människa har alltid rätt att bestämma över sig själv, oavsett om hon är gravid eller inte, och får göra precis vad den vill med sin kropp. Däremot har jag inte rätt att bete sig hur som helst mot ANDRA människor, och jag har heller inte rätt att begära att någon annan ska utföra en viss handling mot mig.


    Jag utgår från att kvinnans rätt till abort och rätten att besluta över sin kropp är logiskt, sakligt betingad.
  • Äldre 10 May 00:09
    #8
    Anonym (Aska) skrev 2017-05-10 00:05:12 följande:
    Med all tillgänglig medicinsk utrustning.

    Detta är en intressant fråga, eftersom det inom en nära framtid kommer vara möjligt att låta foster leva i en konstgjord livmoder. Kommer rätten till abort att upphöra då?


    www.nytimes.com/2017/05/08/health/artificial-wombs-ethics.html


     

  • Caramb­olan
    Äldre 10 May 00:12
    #9
    Fagerlund skrev 2017-05-10 00:09:14 följande:

    Detta är en intressant fråga, eftersom det inom en nära framtid kommer vara möjligt att låta foster leva i en konstgjord livmoder. Kommer rätten till abort att upphöra då?

    www.nytimes.com/2017/05/08/health/artificial-wombs-ethics.html

     


    Tvärt om stärker det väl rätten/möjligheten till abort om man helt enkelt kan "vräka" sitt foster utan att döda det. Då har abortmotståndare inte mycket att komma med sen
  • Äldre 10 May 00:14
    #10
    Fagerlund skrev 2017-05-10 00:06:28 följande:

    Jag utgår från att kvinnans rätt till abort och rätten att besluta över sin kropp är logiskt, sakligt betingad.


    Det är ju en fråga som inte har något rätt eller fel svar alls, så blir litr svårt att säga att det bara finns två logisla alternativ som du föreslår. För mig är det mest logiska detta med livsduglighet. Eftersom, enligt mig (som inte direkt har någon betraktelse av livet som något heligt från start) så är kärnan i abortfrågan att man ställer två individers rättigheter mot varandra - rätten till autonomi och rätten att leva. Då blir den första viktiga frågan för min logik: när blir man en individ? Och det är väl inte helt enkelt att svara på, men i nuläget köper jag att man betraktas som en individ när man är att anse livsduglig - alltså när man (med hjälp av medicinsk teknologi) kan överleva utanför livmodern. Det är kanske inte ett helt perfekt svar, speciellt inte när vi har i åtanke att tidspunkten för livsduglighet kan komma att inträffa tidigare allt eftersom den medicinska delen avancerar. Men i nuläget kan jag både etiskt och logiskt känna mig bekväm med mitt resonemang.
Svar på tråden När upphör kvinnans rätt att bestämma över sin kropp vid graviditet?