• Anonym (Vilda Viola)

    Lichen sclerosus - föda barn.

    Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att ha sjukdomen Lichen Sclerosus och att föda barn?
    Jag har haft sjukdomen sedan jag var barn men har i hela mitt liv feldiagnostiserats men fick rätt diagnos för ett tre år sedan. Jag födde barn vaginalt innan jag fick diagnosen och bortsett från en oerhört snabb förlossning så gick allt bra, jag fick en mycket liten skada och syddes med två stygn. Allt läkte fint. En tid efter förlossningen förvärrades sjukdomen avsevärt, och jag sökte vård flera gånger innan jag träffade en kunnig gynekolog som snabbt hjälpte mig med diagnos och behandling. Gynekologen sa att det kan bli svårt att föda barn vaginalt nästa gång eftersom sjukdomen blivit sämre med åren.
    Är det någon som har erfarenhet? Jag önskar allra helst en hemförlossning men kommer sannolikt inte få det beviljat eftersom vi bor 12 mil från BB. Min dröm är föda i vatten för att det eventuellt kan lindra smärta och sprickor i underlivet och jag önskar att maken fick ta emot barnet. Vi kommer troligt bli tvungna föda på BB men i vårt landsting tillåts inte förlossning i vatten, utan enbart under värkarbetet.
    Jag önskar så innerligt att jag fick föda i lugn och ro hemma i en förlossningpool. Vid förra förlossningen gick allt mycket fort och vi var tvungna att åka ambulans. Jag år medveten om att min lichen sclerous blir mycket värre under stressiga perioder och oroar mig också därför att jag ska känna stress inför förlossningen och att inte få den upplevelse jag drömt om.
    Tacksam för svar!

Svar på tråden Lichen sclerosus - föda barn.