• Twin peaks

    Kommer kvinnor undan med mer?

    Det känns som att även i vårat jämställda samhälle så ses kvinnor fortfarande som oskyldiga offer. Kvinnor har ju ett mjukare sätt vilket gör att man inte ser bakom fasaden. Vi män är ju mer raka och gå påiga.

    Om man tillhör en utsatt grupp så är det nog också lättare att man plockar upp offerkortet. Invandraren kan använda det magiska ordet rasist när han inte får som han vill. Feministen ordet patriarkat, den handikappade kan använda sitt handikapp för att få sympati osv.

  • Svar på tråden Kommer kvinnor undan med mer?
  • John22

    Absolut. Det är bara att kolla på hur stränga fängelsestraff som delas ut för samma brott.

  • Anonym (ooo)

    Jag har några exempel på motsatsen:

    Män som är tex direktörer och försnillar pengar eller får miljonsummor i avgångsvederlag när de tvingas avgå pga någon skandal (de får alltså en belöning trots att de gjort något fel, det är män i styrelser som har beslutat detta innan). Kvinnor i liknande sits blir mkt hårdare synade i sömmarna.

    Män som inte hjälper till hemma men kommer undan men det för "han är ju så trevlig och charmig"
    Män som inte orkar byta blöja på sina egna barn och kommer undan med det eftersom mamman inte vill att barnet ska behöva vänta med bajsig bak på att en lat pappa ska behaga byta
    Män som kommer undan med att ta en kvinna på rumpan på ett uteställe och när hon säger ifrån, får ett flin tillbaka med "men jag är ju bara trevlig mot dig, ta det som en komplimang" och liknande

    Det finns säkert fler tillfällen där män kommer undan med saker

    Du har en ganska hemsk människosyn Twinpeaks.

  • Anonym (Fruxo)
    Twin peaks skrev 2017-05-12 10:12:38 följande:

    Det känns som att även i vårat jämställda samhälle så ses kvinnor fortfarande som oskyldiga offer. Kvinnor har ju ett mjukare sätt vilket gör att man inte ser bakom fasaden. Vi män är ju mer raka och gå påiga.

    Om man tillhör en utsatt grupp så är det nog också lättare att man plockar upp offerkortet. Invandraren kan använda det magiska ordet rasist när han inte får som han vill. Feministen ordet patriarkat, den handikappade kan använda sitt handikapp för att få sympati osv.


    Det är faktiskt inte mycket att bry sig om. Offerkortet hjälper inte. Man kan prata hur mycket man vill om strukturell rasism och patriarkat, men vid dagens slut får man dras med konsekvenserna av det man själv har gjort. Man får städa upp sin egen skit.


    Att peka finger och kasta skuld ger lättnad för stunden men hjälper inte alls på sikt. Det är inte synd om oss som blir pekade på. Det är mer synd om den som pekar, för hen förmår inte bära skulden själv och står bara och trampar.

  • John22
    Anonym (ooo) skrev 2017-05-12 10:19:48 följande:

    Jag har några exempel på motsatsen:

    Män som är tex direktörer och försnillar pengar eller får miljonsummor i avgångsvederlag när de tvingas avgå pga någon skandal (de får alltså en belöning trots att de gjort något fel, det är män i styrelser som har beslutat detta innan). Kvinnor i liknande sits blir mkt hårdare synade i sömmarna.

    Män som inte hjälper till hemma men kommer undan men det för "han är ju så trevlig och charmig"
    Män som inte orkar byta blöja på sina egna barn och kommer undan med det eftersom mamman inte vill att barnet ska behöva vänta med bajsig bak på att en lat pappa ska behaga byta
    Män som kommer undan med att ta en kvinna på rumpan på ett uteställe och när hon säger ifrån, får ett flin tillbaka med "men jag är ju bara trevlig mot dig, ta det som en komplimang" och liknande

    Det finns säkert fler tillfällen där män kommer undan med saker

    Du har en ganska hemsk människosyn Twinpeaks.


    Helt och hållet anekdotiskt. Och kan du på fullaste allvar säga att en man har lättare att komma undan med att ta en kvinna på baken än en kvinna som tar en man på baken?
  • Anonym (Fruxo)
    John22 skrev 2017-05-12 10:42:23 följande:
    Helt och hållet anekdotiskt. Och kan du på fullaste allvar säga att en man har lättare att komma undan med att ta en kvinna på baken än en kvinna som tar en man på baken?

    I den sexuella sfären funkar det så här:


    Kvinnors hålls till svars för de saker de låter män göra med dom. Män hålls till svars för de saker de gör med kvinnor. Det har jag göra med den dynamik som nästan alltid finns mellan män och kvinnor, nämligen att män är aktiva och kvinnor passiva.

    En tjej som tar killar på rumpan eller en kille som inte kan säga nej till sex anses vara någon sorts komisk abnormitet. Det kommer man undan med då.

  • KKarate
    Anonym (ooo) skrev 2017-05-12 10:19:48 följande:
    Jag har några exempel på motsatsen:

    Män som är tex direktörer och försnillar pengar eller får miljonsummor i avgångsvederlag när de tvingas avgå pga någon skandal (de får alltså en belöning trots att de gjort något fel, det är män i styrelser som har beslutat detta innan). Kvinnor i liknande sits blir mkt hårdare synade i sömmarna.

    Män som inte hjälper till hemma men kommer undan men det för "han är ju så trevlig och charmig"
    Män som inte orkar byta blöja på sina egna barn och kommer undan med det eftersom mamman inte vill att barnet ska behöva vänta med bajsig bak på att en lat pappa ska behaga byta
    Män som kommer undan med att ta en kvinna på rumpan på ett uteställe och när hon säger ifrån, får ett flin tillbaka med "men jag är ju bara trevlig mot dig, ta det som en komplimang" och liknande

    Det finns säkert fler tillfällen där män kommer undan med saker

    Du har en ganska hemsk människosyn Twinpeaks.

    Ändå verkar dessa direktörer och män som inte orkar byta blöjor på sina egna barn, bli pappor i mycket större omfattning.

    Det verkar snarare vara fel i kvinnors hjärnor som i så fall väljer dessa till att bli pappor.

    Det där med att män kommer undan med att ta en kvinna på rumpa är bara sånt idiotiskt skitsnack man skulle kunna tro att du är en idiot, eller att du ljuger stort. Kvinnor kommer jävligt mycker mer undan med att pilla killar på pungen. Jag har själv råkat ut för det. Men ja jag gjorde ingen anmälan. Nu när jag är lite äldre skulle jag plantera en knytnäve djupt in i hjärnan på den kvinna som gör detta mot min vilja.
  • Lord Hans
    Anonym (ooo) skrev 2017-05-12 10:19:48 följande:

    Jag har några exempel på motsatsen:

    Män som är tex direktörer och försnillar pengar eller får miljonsummor i avgångsvederlag när de tvingas avgå pga någon skandal (de får alltså en belöning trots att de gjort något fel, det är män i styrelser som har beslutat detta innan). Kvinnor i liknande sits blir mkt hårdare synade i sömmarna.

    Män som inte hjälper till hemma men kommer undan men det för "han är ju så trevlig och charmig"
    Män som inte orkar byta blöja på sina egna barn och kommer undan med det eftersom mamman inte vill att barnet ska behöva vänta med bajsig bak på att en lat pappa ska behaga byta
    Män som kommer undan med att ta en kvinna på rumpan på ett uteställe och när hon säger ifrån, får ett flin tillbaka med "men jag är ju bara trevlig mot dig, ta det som en komplimang" och liknande

    Det finns säkert fler tillfällen där män kommer undan med saker

    Du har en ganska hemsk människosyn Twinpeaks.


    Kan du nämna några exempel då?
    Du nämner många hypotetiska scenarion men styrker dom inte med några exempel.
  • Twin peaks
    Anonym (ooo) skrev 2017-05-12 10:19:48 följande:

    Jag har några exempel på motsatsen:

    Män som är tex direktörer och försnillar pengar eller får miljonsummor i avgångsvederlag när de tvingas avgå pga någon skandal (de får alltså en belöning trots att de gjort något fel, det är män i styrelser som har beslutat detta innan). Kvinnor i liknande sits blir mkt hårdare synade i sömmarna.

    Män som inte hjälper till hemma men kommer undan men det för "han är ju så trevlig och charmig"

    Män som inte orkar byta blöja på sina egna barn och kommer undan med det eftersom mamman inte vill att barnet ska behöva vänta med bajsig bak på att en lat pappa ska behaga byta

    Män som kommer undan med att ta en kvinna på rumpan på ett uteställe och när hon säger ifrån, får ett flin tillbaka med "men jag är ju bara trevlig mot dig, ta det som en komplimang" och liknande

    Det finns säkert fler tillfällen där män kommer undan med saker

    Du har en ganska hemsk människosyn Twinpeaks.


    Jag anser att båda könen diskrimineras, fast på olika sätt. Båda könen bidrar till denna diskriminering i bägge fallen. Skillnaden är dock att när män diskrimineras så ses det som männens fel. Istället för att man erkänner att män också kan diskrimineras.
  • Anonym (beror på)

    Beror helt på situation

    I straffsamhället får kvinnor ofta lägre straff där brottet anses ha varit planerat, men högre straff ifall brottet anses berott på vårdslöshet (i jämförelse med män). Fast detta börjar ändras lite nu

    Ifall kvinnan exempelvis är brottsoffer i sexbrott är chansen för henne att få förövaren fälld väsentligt lägre än en man som anmäler en annan man. Huruvida de får högre eller lägre straff om de är förövare i sexbrott är inte helt utrett, när jag senast pratade med utredningen (i höstas).

    Grejen är helt enkelt att könsrollerna hänger med, och avgör mycket huruvida vi anser att en man eller en kvinna bär mest skuld. Det gäller inte bara i straffsamhället, utan även i samhället i stort. Män kan komma undan med saker som kvinnor döms hårt för i omvärldens ögon, och vice versa.

  • Anonym (beror på)
    Anonym (Fruxo) skrev 2017-05-12 10:30:52 följande:

    Det är faktiskt inte mycket att bry sig om. Offerkortet hjälper inte. Man kan prata hur mycket man vill om strukturell rasism och patriarkat, men vid dagens slut får man dras med konsekvenserna av det man själv har gjort. Man får städa upp sin egen skit.


    Att peka finger och kasta skuld ger lättnad för stunden men hjälper inte alls på sikt. Det är inte synd om oss som blir pekade på. Det är mer synd om den som pekar, för hen förmår inte bära skulden själv och står bara och trampar.


    Men i de flesta fall tror jag ingen vill vara offret. Det är bara ett populärt modeord, detta med offerkofta, och kommer snart ersättas med något annat modeord.

    Många politiska organisationer, såsom black life matters och feminism, jobbar ju hårt för att undvika dessa orättvisor. Om de verkligen älskat offerrollen hade de jobbat hårt för att behålla orättvisorna, och sedan suttit nöjda när de missgynnats i samhället.
Svar på tråden Kommer kvinnor undan med mer?