• Anonym (Vilda Viola)

    Hemmaförlossning - 12 mil till BB.

    Är det någon som har erfarenhet av hemmaförlossning?
    Jag vill gärna föda hemma men har över 12 mil till länets BB. Förra förlossningen gick mycket snabbt och vi hann knappt till sjukhuset innan barnet var fött. Jag vill inte uppleva den stressen igen.
    Som jag förstått beviljas man inte hemmaförlossning om resvägen från hem till sjukhus överstiger 30 min.
    Min dröm är att föda i vatten och med hjälp av maken välkomna vårt barn till världen. På BB i vårt län finns endast ett badkar som bara får användas under värkarbetet.
    Är det någon som har erfarenhet? Kan man i undantagsfall få hjälp vid hemmaförlossning? Alltså av barnmorska eller liknande. Om det är helt uteslutet, kan jag övertala sjukhuset att få föda i pool på BB?
    Om jag motarbetas och nekas ovan nämnda förslag överväger jag starkt, förutsatt att graviditet etc är komplikationsfri, att föda själv hemma och ringa BB under tiden för råd och stöttning.
    Vad tror ni? Jag behöver råd och är verkligen rädd att behöva genomgå en lika stressande förlossning som sist, där vi upplevde att ingen lyssnade till oss och det kom flera olika sköterskor/barnmorskor under krystningsskedet. T ex skrev jag i förlossningsbrevet att jag ville föda sittande på huk men när jag kom in akut med ambulans rullades jag in och blev liggande på rygg och strax därefter var det dags att krysta. Jag blev djupt deprimerad efter förlossningen bland annat pga vår förlossningsupplevelse.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hemmaförlossning - 12 mil till BB.
  • Carambolan

    Ingen kan tvinga dig att komma till förlossningen, oavsett var ni bor. Du kan alltid skita i sjukhuset och anlita en barnmorska privat istället. Det är inget någon kan neka eller bevilja. Däremot kanske det är svårt att hitta en BM som vågar ta risken?

  • Järry

    Tycker riktigt riktigt synd om din man som måste utsättas för dina vanföreställningar och onödiga risktagande. Saker kan gå riktigt fel riktigt snabbt under en förlossning. Vill du då ligga hemma i badkaret som en hippie eller vill du ha bästa möjliga tillgång till vård?

  • Det kommer bli bra

    Men den beskrivning av det akuta skedet och flera barnmorskor i rummet samt att du inte fick föda i hukande position pekar ju på att de var oroliga för barnet ller dig. Även om det varit en hemmaförlossning hade det ju då kunnat sluta just så här, att det blir akut avslut där du inte längre kan styra utan det blir medicinska beslut utifrån att det handlar om att försöka rädda barnets liv tex. Undantaget då att du har långt in till sjukhuset.

    Jag råder dig dock att prata med din barnmorska och höra vad som gäller för hemförlossning i ditt landsting. Kanske kan du få gå på aurora-samtal eller liknande för att bearbeta förra förlossningen?

Svar på tråden Hemmaförlossning - 12 mil till BB.