• Elderberry

    Vad "kallas" musik som är som Portugals bidrag i esc?

    Bidraget som vann eurovision song contest igår, Salvador Sobral - Amar Pelos Dois, om man vill hitta liknande musik, vad ska man söka på?

    Jag har varit ute efter liknande musik ett bra tag, men vet inte om det är musik från en viss era eller om de har ett speciellt namn. Tycker jag har hört liknande i de gamlare disneyfilmerna (t.ex. askungen).

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Vad "kallas" musik som är som Portugals bidrag i esc?
  • Carambolan

    Jag skulle också säga jazz, men eftersom det är en extremt bred genre kan det vara svårt att hitta liknande musik bara genom att söka efter jazz. Prova istället "liknande artister"-funktionen på Spotify.

  • Elderberry

    Jasså, är det det som är jazz?? Vet inte varför men jag hade fått för mig att jazz alltid var svängigt. 

    Tack ska ni ha! :)

  • linani
    Elderberry skrev 2017-05-14 12:52:52 följande:

    Jasså, är det det som är jazz?? Vet inte varför men jag hade fått för mig att jazz alltid var svängigt. 

    Tack ska ni ha! :)


    Finns hur mycket jazz som helst, både svängig och stillsam. Det är ju en levande genre också, jazz från 30-talet är inte detsamma som jazz idag.

    Kan rekommendera musikalfilmen La La Land för lite trevlig inspiration



  • Elderberry
    linani skrev 2017-05-14 13:10:34 följande:
    Finns hur mycket jazz som helst, både svängig och stillsam. Det är ju en levande genre också, jazz från 30-talet är inte detsamma som jazz idag.

    Kan rekommendera musikalfilmen La La Land för lite trevlig inspiration smile1.gif
    " target="_blank">

    Tack för tipset! Har funderat på att se den filmen, så det ska jag nog göra :) Får nog ta mig runt på youtube och se vad jag hittar.

    Har aldrig använt spotify men det kanske är på tiden att jag testar, om det är mer effektivt än youtube menar jag
  • Elderberry
    micromat skrev 2017-05-14 13:23:26 följande:
    Kolla in Sam Cooke, Etta James, Nat King Cole. Mycket 30-40tals artister dvs. Lycka till
    Tack för tipsen!! Etta James har jag faktiskt ett album av, men de andra har jag nog inte hört om förut.

    Vet inte varför, men jag älskar verkligen att ha sådan typ av musik spelande i bakgrunden när jag är hemma, trevlig vacker musik.
  • snedtak

    Beroende på vilken stil du söker kan du också testa att söka på "fado", det är en portugisisk musikstil med smäktande kärleksballader. Mycket vokalt, och lite gitarr /stränginstrument och så.

  • micromat
    Elderberry skrev 2017-05-14 13:35:06 följande:

    Tack för tipsen!! Etta James har jag faktiskt ett album av, men de andra har jag nog inte hört om förut.

    Vet inte varför, men jag älskar verkligen att ha sådan typ av musik spelande i bakgrunden när jag är hemma, trevlig vacker musik.


    Jag älskar Sam Cooke, du lär ha hört någon låt av honom. Etta James är underbar. Nat King Cole har jag inte lyssnat så mycket på.

    Men gammal jazz & soul kan nog passa in i det du söker.
  • Elderberry

    Ja, jag tryckte in på någon sång av sam cooke som jag kände igen, har tryckt vidare mig i youtube ett bra tag nu och hittat över 10 stycken som jag tycker verkar trevliga, haha. Får se vart jag hamnar, blir nog en hel del ny musik för mig iaf :)

    Tack för förslagen, ska kolla upp fado och ritgheous brothers!

  • flygrl

    Jazz trumpetaren/sångaren Chet Baker ska tydligen va en av Salvador Sobrals absoluta personliga favoriter. Han spelade cool minimalistisk jazz.
    Kolla upp honom vetja.

  • Elderberry
    flygrl skrev 2017-05-15 01:09:26 följande:
    Jazz trumpetaren/sångaren Chet Baker ska tydligen va en av Salvador Sobrals absoluta personliga favoriter. Han spelade cool minimalistisk jazz. Kolla upp honom vetja. smile1.gif
    Tror jag har lyssnar på honom förut, namnet låter bekant iaf :) Tack för tipset!
Svar på tråden Vad "kallas" musik som är som Portugals bidrag i esc?