• bebisdags

    Omogen tapp, hur lång tid innan mognad?

    Hej tjejer börjar bli lite galen av mina egna funderingar nu.. Är i v 39+0 och igår (09.15)var jag hos barnmoskan som frågade om jag ville testa hinnsvepning, jag hade läst lite om detta innan och tänkte varför inte. La mig där och hon körde igång och tog ett bra tag och var riktigt jäkla obehagligt (kände mig mörbultad där nere efteråt men tänkte att detta är ju egentligen inget jämfört med förlossning). Hon sa att tyvärr gick det inte riktigt utan att tappen var bakåt och omogen, hon sa även att vi kunde testa igen nästa vecka. Började blöda direkt och hon sa att man kunde blöda lite ett tag efter. Åkte hem och hade sammandragningar hela vägen hem och efter en stund hemma började jag få riktigt jäkla ont, drog sig från ryggen och till magen som mensvärk fast rejält mycket värre (värre än förvärkar jag är van vid) jag gick och vilade och till slut dog det av... Jag tog en powernap och när jag vaknade blödde jag fortfarande rött och ganska mycket, avvaktade ett tag men ringde sedan in och rådfrågade förlossningen hur länge man skulle blöde och de ville att jag skulle åka in på en kontroll.

    Ca 18.15 var jag inne på förlossningen och fick CTG där allt såg normalt ut men de ville att jag skulle vänta på läkare för att kolla.

    Ca 22.00 kom läkaren och ville göra en vaginal undersökning pgr av blödningen (hade vid detta tillfälle slutat blöda vad jag kunde se), hon hittade "gammalt" blod men inget mer vilket var bra. Hon kände igen på tappen som var omogen för att citera henne " Den yttre delen är lite öppen men inre är helt stängd och tappen är ca 4cm lång och fast". Hon gjorde även ultraljud för att se så jag inte blödde mer sedan fick jag åka hem.

    Google freak som man är började man googla omogen tapp och blir så frustrerad, känns nu som att det kommer ta veckor innan den mognar om den ens gör det själv. Förstår att det är olika för alla men söker er som fått bekräftat att ni har haft omogen tapp i ungefär samma vecka, hur lång tid tog det för er innan tappen blev mogen? (Om den nu blev det utan hjälp).

    Tacksam för alla svar jag kan få!:)

  • Svar på tråden Omogen tapp, hur lång tid innan mognad?
  • Mascaraklumpar

    Det kan gå på några timmar och det kan ta flera veckor. Liksom en person med mogen tapp kan föda inom några timmar eller gå flera veckor. Det är helt omöjligt att svara på, således. För mig personligen tog det ca en vecka från 0 påverkan till att barnet föddes.

  • bebisdags
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-18 09:43:42 följande:

    Det kan gå på några timmar och det kan ta flera veckor. Liksom en person med mogen tapp kan föda inom några timmar eller gå flera veckor. Det är helt omöjligt att svara på, således. För mig personligen tog det ca en vecka från 0 påverkan till att barnet föddes.


    Jo det jag har förstått, önskar man kunde veta i förskott;)


    Okej, ja men det känns ändå tryggt:) Tack för svar!

Svar på tråden Omogen tapp, hur lång tid innan mognad?