• Anonym (Fixer­skan)
    Äldre 19 May 11:51
    2523 visningar
    4 svar
    4
    2523

    Hur länge orkar man leva med nedstämd partner?

    Jag och min man har varit tillsammans i 15 år. Han har från dag ett varit svartsjuk och orolig. Han är en riktig hönspappa och låter inte våra barn gå själv till skolan, leka själva ute osv. (Vi bor i ett lugnt område). Han pikar mig alltid för att jag tjänar mer än honom och att jag bara "fikar och mejlar" - själv är han lärare och det är jättetufft. Han "skämtar" ofta om att jag ska träffa någon annan och att jag skulle ha det bättre utan honom.

    Han har varit sjukskriven för ångest, stress, oro ett par gånger men aldrig tagit tag i det ordentligt. Jag tror han skulle må mycket bättre av terapi och kanske lyckopiller.

    Jag är ansvarig för allt det praktiska i hemmet. Insåg just att han inte ens har numren till fritids i telefonen. Han är ansvarig för tvätten (vilket han gärna pratar om). Han varken städar eller plockar undan. När jag försöker prata med honom börjar han hålls på med mobilen.

    Well, den här våren har varit piss. Vår ena dotter har fått panikångest och har svårt att gå i skolan. Nu utredning på bup. Min man är bara irriterad. Han var hemma med henne ett par veckor och gnällde bara om att han ville vara på jobbet och inte fick några pengar. Nu är jag sjukskriven pga depression, utmattning och han på jobbet. Nu klagar han på att det är jobbigt att jobba och vill ha sommarlov.

    Fyfan. Jag vill ju att det här ska funka. Men hur länge ska man orka? Jag tycker fortfarande att han är snygg och när vi ligger är det bra - men just nu mår jag illa när han håller på att trycka sig mot mig på natten (för att sen bli sur för att jag inte vill).

    Hjälp och tips mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Hur länge orkar man leva med nedstämd partner?
  • Äldre 19 May 13:51
    #1

    Hej! Min man och jag har varit tillsammans i sexton år och har tre barn tillsammans. Han har i September varit sjukskriven för sitt mående i tre år! Det är skitjobbigt, jag får sköta 95 % av allt med barnen och hemmet, han försöker få hjälp men vården är ju ett skämt. Skriv gärna privat om du vill.

  • 100kgp­appa
    Äldre 20 May 07:33
    #2

    Från dag ett har det varit problem alltså...Förstår inte ens varför ni är ihop faktiskt...

    Men han verkar vara en riktigt offerkofta, och jag förstår att han suger ur din energi.

    Antingen får han söka hjälp så han kommer in på banan, eller så ska du nog fundera på att skilja er.

    Om hans beteende leder till att du blir sjukskriven av utmattning och depression, så mår du nog bättre ensam.

    Det sista du skrev är ju en riktigt varningsklocka.

  • Glinda från Oz
    Äldre 20 May 12:18
    #3

    Det finns inget som heter lyckopiller, det heter antidepressiva och man blir inte lycklig av dem, de tar bort depressions symtomen bara.

    Barnuppfostran är en sak (när, var och hur barnen ska vara ute t.ex) att han gnäller konstant och inte gör sin del av hushållsarbetet en annan. Jag tycker du ska sätta dig ner med honom och ha ett ordentligt samtal, förklara att det här inte fungerar längre och ställ ultimatum. Var tydlig med vad du vill att han ska göra och vad som behöver ändras, ge konkreta exempel och förslag på lösningar. Det bästa är om han inte säger något direkt, då går han bara i försvarsställning, prata om det igen efter någon vecka. Om du tror att det fungerar bättre att skriva så skriv ett brev där du förklarar hur du känner och vad du vill.

  • Anonym (rr)
    Äldre 20 May 12:23
    #4

    Det är bara du själv som kan avgöra om det är nog. Men, jag tänker på ert barn. panikångesten kan ev bero på stämningen hemma. Hon har ju vuxit upp med denna pappa och hans trista sinnesstämning kan definitivt vara en del i hennes mående. Även om han kanske inte kan hjälpa hur han mår så låter det lite som att han heller inte vill göra något åt saken, om han "alltid" varit "sån". 

Svar på tråden Hur länge orkar man leva med nedstämd partner?