• Almina

    Vad ska man ha för gräsklippare?

    Vi har köpt ett hus med en tomt med ca 650 kvm gräs. Nu velar vi jättemycket kring vad vid ska ha för gräsklippare; handgräsklippare, batteridriven, bensindriven eller en robot...

    Vad har ni valt för gräsklippare, och varför? Vad ser ni för för- och nackdelar?

    Det jag tänker spontant är:

    Handgräsklippare: billig i inköp och drift, gratis motion...

    Batteridriven: miljövänligare än bensindriven men mindre kraftfull, dyrare i inköp (om man vill ha en "bra", billig i drift

    Bensindriven: kraftfullare, sämre för miljön, dyrare i drift

    Robotgräsklippare: dyrare i inköp, en del pyssel med att få till en bra slinga och i viss mån anpassa trädgården efter roboten (vi kommer även så en del gräs i sommar och då få ändra slingan lite för det), billig i drift, smidigt!, fungerar även när vi inte är hemma (dock sällan vi är borta mer än en vecka åt gången), mer tekniskt avancerad och därmed dyrare reparationer?

  • Svar på tråden Vad ska man ha för gräsklippare?
  • Anders 386
    kvarnfot skrev 2017-05-22 09:43:05 följande:
    Dock så är klipparen och sniglarna aktiva olika tider på dygnet.
    Varför? Det funkar väl bra att köra klipparen på natten då sniglarna är ute? 

    (Det är lite omdiskuterat om det är själva klippningen eller vibrationerna från gräsklipparen som gör att sniglarna inte gillar den.)
  • Anders 386
    Lord Hans skrev 2017-05-22 11:05:47 följande:
    Källa tack! Annars är det bara den vanliga propagandan.
    En robotklippare kör på slump och kan klippa över samma plätt tio gånger i onödan. Jag vill veta hur det kan vara bättre för miljön. En bensindriven drar väl ca två liter per 1000m2 på hela sommaren skulle jag gissa.
    Det där är nog ganska komplext...  Beror faktiskt på hur elen är framställd. 
    Vill man vara lite extra "miljövänlig" så skaffar man förstås egna solceller - eller också köper du "lokalproducerad" el. Men eftersom man klipper gräs sommartid när vi inte behöver importera el så är det troligen garanterat fossil-fri el som du använder till klipparen. 
    Och så fort vi börjar prata förbränningsmotor så är vi nere på en verkningsgrad på ca 15% - resten försvinner som värme. En elmotor har en verkningsgrad på iaf över 50%. 
  • kvarnfot
    Anders 386 skrev 2017-05-22 13:31:05 följande:
    Varför? Det funkar väl bra att köra klipparen på natten då sniglarna är ute? 

    (Det är lite omdiskuterat om det är själva klippningen eller vibrationerna från gräsklipparen som gör att sniglarna inte gillar den.)
    Det klippare jag har sett går bara på dagen. Vet inte om det har att göra med solceller som ger dom extra energi? Samt att gräset är fuktigt på natten och då går det inte att klippa så effektivt.
  • Gryntroll
    kvarnfot skrev 2017-05-22 08:40:18 följande:

    Akta dej för handjagare! Är det lite fuktigt eller att det är lite mossa i mattan så glider den bara uppe på utan att klippa.
    Har en Klippo som fungerar bra.


    Åh nej, jag som precis köpt en handjagare just för att jag tycker att jag ska få lite fler steg och att jag får ångest av att dundra runt på vår lilla plätt med bensin-åbäket.
    Håller tummarna att den nya Gardenan funkar
  • kvarnfot
    Gryntroll skrev 2017-05-22 14:05:22 följande:
    Åh nej, jag som precis köpt en handjagare just för att jag tycker att jag ska få lite fler steg och att jag får ångest av att dundra runt på vår lilla plätt med bensin-åbäket.
    Håller tummarna att den nya Gardenan funkar
    Jo så länge det är torrt, typ mitt på dagen en solig dag så funkar dom. Hoppas du inte har allt för stor matta bara.
  • kvarnfot
    Gryntroll skrev 2017-05-22 14:05:22 följande:
    Åh nej, jag som precis köpt en handjagare just för att jag tycker att jag ska få lite fler steg och att jag får ångest av att dundra runt på vår lilla plätt med bensin-åbäket.
    Håller tummarna att den nya Gardenan funkar
    Jo så länge det är torrt, typ mitt på dagen en solig dag så funkar dom. Hoppas du inte har allt för stor matta bara.
  • Lord Hans
    Anders 386 skrev 2017-05-22 13:39:19 följande:
    Det där är nog ganska komplext...  Beror faktiskt på hur elen är framställd. 
    Vill man vara lite extra "miljövänlig" så skaffar man förstås egna solceller - eller också köper du "lokalproducerad" el. Men eftersom man klipper gräs sommartid när vi inte behöver importera el så är det troligen garanterat fossil-fri el som du använder till klipparen. 
    Och så fort vi börjar prata förbränningsmotor så är vi nere på en verkningsgrad på ca 15% - resten försvinner som värme. En elmotor har en verkningsgrad på iaf över 50%. 
    Men pengarna du sätter i omlopp då? En robot är minst fem gånger så dyr som en traditionell klippare. Dessa pengar som du lägger ut går också till att smörja konsumtionssamhället. Köper du solceller så är vi uppe i tio gånger investeringen. Jag begriper inte hur folk kan tro att man är miljövänlig genom att konsumera massor?
  • amia01
    Studentpappa skrev 2017-05-22 06:08:11 följande:
    Ja kanske för att promenad inte fyller kriterierna man är ute efter med sin träning? Ungefär som att ett löpband i källaren inte kan ersätta skidåkning i fjällen. Sen är gräsklippare en miljöbov av rang så det finns mycket som talar för en robot.
    Förstår att gräsklippning inte är ok om man har väldigt specifika träningsmål, men någon "promenad" är det definitivt inte fråga om på en kuperad "naturtomt" med massor av hinder. Hög puls + allsidig styrketräning för hela kroppen är ett rätt ok sätt att få vardagsmotion tycker jag Skulle det inte räcka får jag väl lägga till att springa med uppsamlaren till komposten var 5:e minut för att öka intensiteten ytterligare
  • amia01
    Lord Hans skrev 2017-05-22 14:38:24 följande:
    Men pengarna du sätter i omlopp då? En robot är minst fem gånger så dyr som en traditionell klippare. Dessa pengar som du lägger ut går också till att smörja konsumtionssamhället. Köper du solceller så är vi uppe i tio gånger investeringen. Jag begriper inte hur folk kan tro att man är miljövänlig genom att konsumera massor?
    Att köra och reparera en beg bensinklippare är med all säkerhet ett bättre miljöval än att köpa och installera en robotklippare med tanke på allt material och all energi det går åt att bara producera den nya klipparen.
  • Gryntroll
    kvarnfot skrev 2017-05-22 14:10:21 följande:
    Jo så länge det är torrt, typ mitt på dagen en solig dag så funkar dom. Hoppas du inte har allt för stor matta bara.

    Nä mattan är liten, skulle tippa på att det är ca 150-200 kvm att klippa.


    Ja det återstår att se om det var ett tokigt inköp och den gamla åker fram ändå :-P

  • Studentpappa
    amia01 skrev 2017-05-22 15:38:06 följande:

    Förstår att gräsklippning inte är ok om man har väldigt specifika träningsmål, men någon "promenad" är det definitivt inte fråga om på en kuperad "naturtomt" med massor av hinder. Hög puls + allsidig styrketräning för hela kroppen är ett rätt ok sätt att få vardagsmotion tycker jag Skulle det inte räcka får jag väl lägga till att springa med uppsamlaren till komposten var 5:e minut för att öka intensiteten ytterligare


    Nu var det ju inte tal om vardagsmotion utan det var ju ersättning för träning vilket jag inte kan hålla med om. Men vardagsmotion absolut bra
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • amia01
    Studentpappa skrev 2017-05-22 16:59:35 följande:
    Nu var det ju inte tal om vardagsmotion utan det var ju ersättning för träning vilket jag inte kan hålla med om. Men vardagsmotion absolut bra
    Vardagsmotion för mig är att dammsuga, gå i trappor och bära barn
    Att klippa gräset på vår tomt är motion i en helt annan division  
  • Studentpappa
    Lord Hans skrev 2017-05-22 14:38:24 följande:
    Men pengarna du sätter i omlopp då? En robot är minst fem gånger så dyr som en traditionell klippare. Dessa pengar som du lägger ut går också till att smörja konsumtionssamhället. Köper du solceller så är vi uppe i tio gånger investeringen. Jag begriper inte hur folk kan tro att man är miljövänlig genom att konsumera massor?
    Nu har ju robotar gått ner rätt rejält i pris, så har man ingen klippare sen innan så varför ska man köpa en som går på bensin? En worx landroid kan du köpa på kampanj på Clas Ohlsson för mellan 6-8 000:- om du väntar på deras 20% på ett köp som kommer varje sommar, eller om det blir lägre ändå jag köpte mig 1000m2 för 8000:-, men det var tre år sedan. Dessa klarar 600-1000m2 och fungerar utmärkt på en normal villatomt. 

    Miljönyttan i att byta om man redan har en klippare är väl tveksam, men jag uppfattade ts som att de inte har någon. Har man en är antagligen det bästa att köra på alkylat och inte klippa i onödan.

    Enligt B&S så drar en modern klippare ca 0,8l bensin i timmen och miljöpåverkan en amerikansk säsong motsvarar 2,5h normal körning med en Volvo v70 oklart vilken modell. Den säsongen är normalt något längre än Sveriges, men har man då en gammal klippare så kanske det går jämt ut. När det finns 1,2 miljoner gräsklippare i Sverige enbart så är det ändå en inte helt försumbar andel utsläpp även om det kanske motsvarar 5 min med ett Tyskt kolkraftverk. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • rune3

    Har en eldriven svävare. Kan dras i sidled, fram/tillbaka ungefär som en dammsugare och väger nästan inget. Är dessutom väldigt tyst så man inte stör grannar. Funkar väldigt bra på vår tomt som är kuperad, full av buskar och uppdelad i olika sektioner som man måste flytta kliparen mellan.
    Lite svårt i början innan man vant sig att klippa med sladd men jag lärde mig tekniken ganksa snabbt.

  • Anders 386
    Gryntroll skrev 2017-05-22 16:22:00 följande:

    Nä mattan är liten, skulle tippa på att det är ca 150-200 kvm att klippa.


    Ja det återstår att se om det var ett tokigt inköp och den gamla åker fram ändå :-P


    Min åsikt är att du gjort det absolut bästa valet för den storleken på gräsmatta. Skål
  • Anders 386
    rune3 skrev 2017-05-22 20:59:17 följande:

    Har en eldriven svävare. Kan dras i sidled, fram/tillbaka ungefär som en dammsugare och väger nästan inget. Är dessutom väldigt tyst så man inte stör grannar. Funkar väldigt bra på vår tomt som är kuperad, full av buskar och uppdelad i olika sektioner som man måste flytta kliparen mellan.
    Lite svårt i början innan man vant sig att klippa med sladd men jag lärde mig tekniken ganksa snabbt.


    Men man måste ha väldigt gott om tid.... Ganska dålig klippbredd. Och du måste klippa ofta, tjockt högt gräs är inget för en svävare..
  • maglag

    Har haft en robotklippare i snart 3 år. Vi har en gräsyta på ca 1000 kvm och det enda felet är att jag inte skaffade den tidigare.
    Jag har inget emot att klippa gräset med vanlig gräsklippare, tycker faktiskt det var rogivande, men då vädret växlade var det svårt att hitta tiden att klippa.
    Gräsmattan har blivit mycket jämnare, tätare och alltid klippt.
    Den kör ca 3h/dag mån-fre och gräset mår mycket bra av det.
    Sniglarna har också försvunnit från tomten och det tror jag har med "elslingan" man lägger ner runt tomten.
    Installationen av slingan och laddstationen tog ca 3 h och fick göra ett par justeringar efteråt med få bort 90 graders hörn och liknande, men efter det sköter den sig själv.
    Man slipper se till att alltid har bensin hemma till klipparen och vänta in väder för att klippa. Och det stör inga grannar...

  • Henkstar

    Har större tomt, men kör handdriven. En stiga, vet inte vad den heter, den är tung att lyfta men lätt att putta. Ska du inte ha robot eller åkgräsklippare måste du ju gå ändå. Då tycker jag inte det är någon större skillnad.

  • kalmarpiraten

    Jag kan bara nämna "kanske" världens bästa motorgräsklippare.

    KLIPPO EXCELLENT H (med Hondamotor)

    Det finns nog ingen gräsklippare idag som kan matcha denna superklippare. Tillverkas av svenska Husqvarna. Grundklipparen är en "basic" klippare utan drivning och utan elstart. Men naturligtvis finns både framhjulsdrivning och elstart som tillval.

    Denna klippare - KLIPPO EXCELLENT H är en vidareutveckling av den gamla Klippo Excellent som hade Briggs & Stratton (B&S) motor som nästan är lika bra.

    Kolla in: http://www.oland4ever.com/klippo-excellent-h/

    Trevlig sommar!


Svar på tråden Vad ska man ha för gräsklippare?