• Äldre 22 May 09:13
    2217 visningar
    3 svar
    3
    2217

    Svårt att förstå vad som pågår..

    Hej! Tänkte berätta om mitt X och samtidigt be er som gått igenom detta tidigare om råd..

    För 6 veckor sen började jag blöda lite konstigt, gjorde tre graviditetstest som alla visade svagt så bokade en tid hos en gynekolog. Väl där så säger hon ojdå det här är inte normalt... frågar vad det innebär och hon säger att vi ska prata om en stund och så går hon iväg ett tag. När hon kommer tillbaka säger hon att det är cellgifter eller operation som gäller för mig och efter det hörde jag inte ett ord av vad hon sa, allting snurrade i hela huvudet. Lyckas höra att jag ska skickas till ultragyn för en second opinion och ska tillbaka till samma klinik på måndagen. Fick tid hos ultragyn dagen efter som bekräftade ett utomkvedshavandeskap och gav mig lite mer information om detta då jag aldrig hade hört talas om det här..

    På måndagen är jag tillbaka på första kliniken och då får jag göra ännu en undersökning hos en annan som först ansåg att folk gärna ser vad dom vill och att han minsann inte trodde det var ett X. Efter en stund bekräftar även han att det är ett X och skickar mig till Danderyds gynakut. Även där blir jag undersökt av två olika läkare som bekräftar och går iväg en stund för att komma tillbaka och ha bestämt metotrexat som bästa alternativ. Kommer tillbaka dagen efter och får sprutan, när rätt så dåligt av den men klarar mig (har inte haft någon smärta av Xet än) får lämna blodprov två gånger i veckan sen på den 7:de dagen görs en undersökning och då har inte sprutan funkat som vi ville så dom bestämmer att jag ska få en ny. Kommer tillbaka dagen efter och får den, sen blodprov två dagar innan den sjunde dagen.

    Då konstateras det att det har gått åt rätt håll, hcg nere på 210 och då ska vi fortsätta lämna blodprov en gång i veckan för att se om det fortsätter sjunka av sig själv. Det gör det, men börjar få ilningar och smärtor ungefär som en urinvägsinfektion. Kan inte kissa eller bajsa så åker in för att vara på den säkra sidan, görs en undersökning på mig då man fortfarande ser X:et men hcg är nere på 38 så det borde inte vara något och jag ska ta en alvedon för det är ingen blödning eller infektion. Åker hem, fortsätter ha lika ont och försöker härda ut tills nästa blodprov för jag känner mig så dum som åker in när det inte är något..

    I fredags fick jag lämna blodprovet (hcg på 4 nu) och fick be om att bli undersökt för dom tyckte inte stt det behövdes då hcg var så lågt men "om det gör dig lugnare så får vi väl göra det"

    Hon tittar och tittar och är väldigt tyst, frågar om det ser bra ut och hon säger stt hon ska hämta en kollega. En man kommer in, tittar lite snabbt och konstaterar på en gång att mitt X är så stort (4cm) att min äggledare aldrig kommer kunna återhämta sig och den kan man kalla död. Han säger stt det kommer ta många många månader innan ett X av den här storleken försvinner av sig själv och att under tiden X:et är kvar så är det fortfarande farligt för mig att lyfta och anstränga mig. Då ber dom mig komma tillbaka om en MÅNAD för att göra en undersökning och se om den har krympt. Är detta verkligen rätt?!

    Han sa själv att den är den största han har sett och att det är livsfarligt, så borde man inte ta bort den då? Äggledaren kommer ju ändå inte att kunna fungera? Känns som att man bara väntar på att det värsta ska hända och så har det känts sen början...

    Känner mig så uppriven och ledsen men har ingen aning om vad som är rätt eller fel,förrän 6 veckor sen visste jag inte ens vad detta var och nu har jag redan fått två sprutor cellgift och en död äggledare...

    om någon vart med om liknande eller har tips på var jag kan vända mig i Stockholm så skulle det uppskattas...

  • Svar på tråden Svårt att förstå vad som pågår..
  • Äldre 27 May 21:48
    #1

    Ingen som har några goda råd? :( känns konstigt att dom tycker jag ska ta laxeringsmedel och alvedon sålänge jag har ont, tänk om det tar flera månader...

Svar på tråden Svårt att förstå vad som pågår..