• Kaffemedbullar

    Behöver råd och tips ifrån andra transmammor, blivande transmamma här!

    Jag och min tjej ska snart bli mammor för första gången, i september någon gång ska vår lilla unge komma och jag är så otroligt förväntansfull och inte heller lite avundsjuk på att min tjej bär på vårt lilla barn. Jag kan nästan inte vänta på att vår lilla nykomling ska komma. Vi har redan flyttat och håller på och inreder ett barnrum och alla våra vänner och familjemedlemmar stöttar, hjälper till och ser fram emot när barnet kommer.

    Jag försöker tänka på allt det positiva men är samtidigt lite orolig efter bemötande på MVC och även från främlingar. Jag är en lesbisk transtjej, alltså, en tjej född i en manskropp och jag har medvetet valt att vänta med könskorrigering just för att jag vill ha barn och jag har bestämt att vänta med det tills jag och min tjej är helt klara med bebismakeriet (vi vill ha 2 barn)!

    Har flera gånger på MVC fått nedvärderande blickar och en barnmorska sade till min tjej, när jag satt bredvid, och låtsades som att jag inte satt där och sade rakt ut till henne: så pappan är en drag queen?
    Jag blev väldigt kränkt men min tjej var snabb med att försvara mig och snäsa ifrån, vi håller på nu att gå vidare och anmäla den barnmorskan. Men det värsta är ändå jobbiga blickar från folk när man är ute eller fördömande elaka kommentarer från fördomsfulla människor. Det är när vi får elaka kommentarer och blickar som jag blir rädd, vad kommer vuxenvärlden lära vårt barn?

    Ni lesbiska transmammor, om ni finns, hur blev ni bemötta? Har ni några tips och råd till en blivande mamma som trots all glädje är lite smått rädd för hur människor reagerar och vad de säger? Hur gör ni när ni träffar/gjorde ni när ni träffar trångsynta barnmorskor eller andra fördömande människor? Hur gjorde ni när ni skulle förklara för era barn om hur mycket hat det finns i världen när de frågar er?

  • Svar på tråden Behöver råd och tips ifrån andra transmammor, blivande transmamma här!
  • Anonym (Dumle)

    Ver inte vad jag ska säga men låt inte idioter förpesta er lycka. Det är de saknar något, inte ni!

    Jag har inte erfarenhet av er situation men när mina barn ställer svåra frågor så brukar jag vara ärlig (men inte brutalt ärlig) och exempelvis förklara att det finns människor som gör illa andra på olika sätt och att det kan ha olika orsaker. Det kommer nog komma frågor lite i taget och svaren kommer kännas ganska självklara i situationen.

    Jag hoppas att ni möter så få idioter som möjligt i fortsättningen, särskilt inom vården... det känns så extra sårande där.

  • camelCase

    Vad ledsamt att ni fått sånt dåligt bemötande av MVC. Beklagar!

    Vet inte var ni bor men här i Stockholm finns LBGTQ-certifierade MVC och BVC och på de ställena finns ofta föräldragrupper för trans och LBGQ. Kanske finns det även i er kommun.

  • Tino
    Kaffemedbullar skrev 2017-05-25 15:25:34 följande:

    Jag och min tjej ska snart bli mammor för första gången, i september någon gång ska vår lilla unge komma och jag är så otroligt förväntansfull och inte heller lite avundsjuk på att min tjej bär på vårt lilla barn. Jag kan nästan inte vänta på att vår lilla nykomling ska komma. Vi har redan flyttat och håller på och inreder ett barnrum och alla våra vänner och familjemedlemmar stöttar, hjälper till och ser fram emot när barnet kommer.

    Jag försöker tänka på allt det positiva men är samtidigt lite orolig efter bemötande på MVC och även från främlingar. Jag är en lesbisk transtjej, alltså, en tjej född i en manskropp och jag har medvetet valt att vänta med könskorrigering just för att jag vill ha barn och jag har bestämt att vänta med det tills jag och min tjej är helt klara med bebismakeriet (vi vill ha 2 barn)!

    Har flera gånger på MVC fått nedvärderande blickar och en barnmorska sade till min tjej, när jag satt bredvid, och låtsades som att jag inte satt där och sade rakt ut till henne: så pappan är en drag queen?

    Jag blev väldigt kränkt men min tjej var snabb med att försvara mig och snäsa ifrån, vi håller på nu att gå vidare och anmäla den barnmorskan. Men det värsta är ändå jobbiga blickar från folk när man är ute eller fördömande elaka kommentarer från fördomsfulla människor. Det är när vi får elaka kommentarer och blickar som jag blir rädd, vad kommer vuxenvärlden lära vårt barn?

    Ni lesbiska transmammor, om ni finns, hur blev ni bemötta? Har ni några tips och råd till en blivande mamma som trots all glädje är lite smått rädd för hur människor reagerar och vad de säger? Hur gör ni när ni träffar/gjorde ni när ni träffar trångsynta barnmorskor eller andra fördömande människor? Hur gjorde ni när ni skulle förklara för era barn om hur mycket hat det finns i världen när de frågar er?


    Det där är inte ett okej sätt att bemöta patienter i vården. Du och din tjej har rätt att bli behandlade på

    Precis på samma sätt som alla andra par. Jag blir faktiskt väldigt arg. Bra att ni ska anmäla! Varje landsting ska ha en funktion dit man kan ringa eller mejla för att lämna synpunkter. Men det kanske ni redan har koll på? En annan sak är att skriva ner allt som ni varit med i en dagbok så ni har bevis. Jag önskar er ett stort lycka till med kommande barnet. Kunskapen om könskorrigering är så låg i samhället och det gör mig ledsen men vi är många som backar upp er ändå!
  • Glinda från Oz

    Jag är inte själv trans men jag blev ledsen då jag hör vad du varit med om. Jag vill också säga att du inte behöver vänta med känskorrigeringen om du inte vill förstås. Du kan få hjälp av vården att frysa in dina spermier så din sambo kan insemineras med dem senare. Det tar flera år att få en könskorrigering gjord, dels är det väntetider, sedan tar prövningar och liknande väldigt lång tid, man måste bland annat leva som könet man är psykiskt i ett år och det man har gjort innan man sökte vård gills inte. Där försvinner ett år bara sådär. Så jag tycker inte du ska vänta om det är något du känner att du vill göra.

  • Annelie 76

    Kolla upp om det finns hbtq-certifierad Mvc nånstans i närheten. På en sån borde risken för fördomar vara mindre. Mvc på Mälarsjukhuset i Eskilstuna är certifierad men jag har ingen egen erfarenhet av just den grejen. Men öht tycker jag att de jag mött har haft ett bra bemötande (är överviktig och har varit det alla tre graviditeter men inte stött på några pekpinnar eller annat dåligt bemötande pga det).

  • Anonym (...)

    Man bör väll vara beredd på sånt? Byt barnmorska. Transsexuella ser man inte varje dag så hon blev väl förvånad o chockad det är väl normalt o reagera? O folk tittar väl för att de är nyfikna? Också normalt?

  • Anonym (Fy)
    Anonym (...) skrev 2017-05-25 20:19:20 följande:

    Man bör väll vara beredd på sånt? Byt barnmorska. Transsexuella ser man inte varje dag så hon blev väl förvånad o chockad det är väl normalt o reagera? O folk tittar väl för att de är nyfikna? Också normalt?


    Det är ok att bli nyfiken och kanske reagera, men man väljer hur man reagerar. Hon kan tänka tyst i huvudet. Man ska aldrig kränka, vilken hon tydligt gjort, speciellt inte när man jobbar med människor. Det låter som hon tydligt ville markera sin inställning. Riktigt oproffsigt.
  • Anonym (--)

    All lycka till er och Grattis till den kommande bebisen!! Vad roligt och skönt att du funnit en så förstående respektive som förstår och stöttar dig, det är guld värt!

    Tyvärr finns det fördommar överallt och det är svårt att förändra andras syn på saker och ting. Och det är svårt, självklart även hårt och jobbigt med andra människors prat och blickar. Det är även "lätt för mig att säga" men låt folk titta, va stolt för den du är och den fina familj du snart har hos dig med en liten bebis. Vad gäller prat så är det tragiska människor som pratar illa om alla andra, skulle tro att de har en illusion av att må bättre av att trycka ner andra fast det i grund och botten är dom som mår dåligt!

    Än en gång grattis till er fina familj <3

  • Anonym (Roffe)

    Fy vad trist! Bra att ni anmäler.

    Vänner till mig fick barn för några år sedan. De är en familj helt utan cis-personer. Vad som var roligt var att de blev bra bemötta i hela vårdkedjan. Inga blickar, inga konstiga kommentarer. Från inskrivning på MVC till BVC. Så det finns hopp! (Detta var i Stockholm.)

Svar på tråden Behöver råd och tips ifrån andra transmammor, blivande transmamma här!