• Blueskillen

    Varför är inte alla feminister?

    Att vara feminist för mig är att tycka att båda könen ska ha samma möjlighet och leva på samma villor i samhället. En självklarhet för mig.

    Hur tänker de män som inte är feminister och till och med ser ner på feminister? Tänker de att männen ska ha mer och bättre möjlighet än kvinnorna? Att kvinnorna ska ha sämre lön och att de ska ta största ansvaret i hemmet? Att männen ska leka mer i livet när kvinnorna tar större ansvar för hem och familj?

    Hur kan det komma sig att vi idag inte är helt jämlika?

  • Svar på tråden Varför är inte alla feminister?
  • Crazzy

    Det är en illa ställd fråga. Man kan vara för jämställdhet utan att vara feminist. Feminism är ett sätt att uppnå jämställdhet, men det kan vara så enkelt som att man inte håller med om att det är det ultimata sättet att uppnå det.

    Det är typ som att alla partier vill ju uppnå ett välmående Sverige, men de har olika tillvägagångssätt. Så det är som att säga "Hur kan du inte vara sosse/moderat, vill du inte att Sverige ska må bra?!".

    Jag är själv kvinna men identifierar mig mer som jämställdist än feminist.

  • gahadas

    Jag är för jämställdhet, visst. Men jag vill inte grupperas tillsammans med den skara som idag kallar sig feminister. De som galopperar runt Stockholm som en protest mot statyer. De som springer in barbröstade och stör en seriös debatt. De som skriver på social media om "mansplaining". De som klagar på film, tv och spel som inte har tillräckligt många starka kvinnliga karaktärer, men istället för att gå och göra en egen film så ska dom klanka ner på andras skapelser.

    Jag är också emot allt vad kvotering och liknande heter, som också det är något som feministerna verkar gilla. Låter John Carmack tala för mig där:


  • Aniiee

    Jag är inte feminist för att jag inte ställer upp på den (nutida) feministiska förklaringsmodellen, och för att (nutida) feminister är för equality of outcome, medan jag är för equality of opportunity och annars meritokrat.

    Jag är för massor av saker som feminister är för, men som sagt, så måste man inte vara feminist för att vara för massor av dessa saker.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Valkyria75
    Blueskillen skrev 2017-06-01 17:45:42 följande:

    Att vara feminist för mig är att tycka att båda könen ska ha samma möjlighet och leva på samma villor i samhället. En självklarhet för mig.

    Hur tänker de män som inte är feminister och till och med ser ner på feminister? Tänker de att männen ska ha mer och bättre möjlighet än kvinnorna? Att kvinnorna ska ha sämre lön och att de ska ta största ansvaret i hemmet? Att männen ska leka mer i livet när kvinnorna tar större ansvar för hem och familj?

    Hur kan det komma sig att vi idag inte är helt jämlika?


    Men hade feminist=för jämställdhet så hade nog de flesta glatt kallat sig för feminister.

    Men numera så behöver man dessutom anse att kvinnor är underordnade männen och att detta behöver förändras. Och jag tror att mån ha inte känner att de nödvändigtvis vill skriva under på den första delen...
  • John22

    För att jag är för jämställdhet, vilket på tok för många av dagens feminister absolut inte är.

  • Blueskillen

    För mig är feminism lika med jämlikhet mellan könen. Det ni skriver om här om feminister är en liten klick som kräver extrema saker.

    Det jag skrev i mitt inlägg var att ha jämlikhet mellan könen. Ingen som uppfattade det? Det känner jag att många män inte vill ha.

  • Valkyria75
    Blueskillen skrev 2017-06-01 19:04:32 följande:

    För mig är feminism lika med jämlikhet mellan könen. Det ni skriver om här om feminister är en liten klick som kräver extrema saker.

    Det jag skrev i mitt inlägg var att ha jämlikhet mellan könen. Ingen som uppfattade det? Det känner jag att många män inte vill ha.


    Jag tror nog att den absoluta majoriteten av alla män är fullt för jämlikhet mellan könen när det gäller t.ex. Lika lön för lika arbete, samma rättigheter, samma möjligheter osv.
  • Velouria
    Crazzy skrev 2017-06-01 17:56:59 följande:

    Det är en illa ställd fråga. Man kan vara för jämställdhet utan att vara feminist. Feminism är ett sätt att uppnå jämställdhet, men det kan vara så enkelt som att man inte håller med om att det är det ultimata sättet att uppnå det.

    Det är typ som att alla partier vill ju uppnå ett välmående Sverige, men de har olika tillvägagångssätt. Så det är som att säga "Hur kan du inte vara sosse/moderat, vill du inte att Sverige ska må bra?!".

    Jag är själv kvinna men identifierar mig mer som jämställdist än feminist.


    Jag också.
    Integrerbart DNA
  • Tecum
    Blueskillen skrev 2017-06-01 19:04:32 följande:
    För mig är feminism lika med jämlikhet mellan könen. Det ni skriver om här om feminister är en liten klick som kräver extrema saker.
    Det jag skrev i mitt inlägg var att ha jämlikhet mellan könen. Ingen som uppfattade det? Det känner jag att många män inte vill ha.
    Du pratar dumheter. Varför skulle inte män vilja ha jämställdhet? Det du håller på med är feministisk manshatarjargong och därmed svara du själv på frågan varför inte alla män är feminister
  • Aniiee
    Blueskillen skrev 2017-06-01 19:04:32 följande:

    För mig är feminism lika med jämlikhet mellan könen. Det ni skriver om här om feminister är en liten klick som kräver extrema saker.

    Det jag skrev i mitt inlägg var att ha jämlikhet mellan könen. Ingen som uppfattade det? Det känner jag att många män inte vill ha.


    Du anser. För dig. 

    Jag har hittills aldrig stött på en feminist som BARA vill ha och lägger fokus på det som (redan) är jämställdhet. De lägger fokus på sin förklaringsmodell, och där är där det skär sig, eftersom många anser (eller till och med har fakta på) att deras förklaringsmodell inte håller.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Varför är inte alla feminister?