• Anonym (Stora syrran)

Vuxna syskon i konflikt

Hej alla kloka. Jag behöver ventilera en sak med er.

För några månader sedan bokade jag en resa för vår familj. Vi åker några dagar innan skolavslutningarna och barnen missar sina men det var okej för dem.

Jag hade letat resa länge, flera månader, och var glad när jag hittade en vi hade råd med då vår budget var knapp.

Ett par dagar efter jag bokat resan så skickar jag ett sms till min syster och hennes man och frågar om de vill med på denna billiga braiga resan. Får till svar att ders dotter tar studenten dagen vi åker och de kan ju självklart kan inte åka med.

Jag blir såklart förfärad att jag missat kolla upp detta datum och kollar om det går att boka om resan så att vi inte missar studenten.

Får fram att det är möjligt men kommer då kosta 7000kr extra och det är inga pengar vi har. Så tyvärr går det inte att ändra.

Jag meddelar min syster att vi inte kommer kunna delta på studenten och ber om förlåtelse.

Hon dubbelkollar då det jag berättat om att resan inte är ombokningsbar och hon får fram samma info som jag. Det kommer kosta 7000kr extra.

Vi har en lång sms konversation om detta som pågår i dagar. Hennes ultimatum blir tillslut att om vi skall fortsätta ha en relation så måste vi komma på hennes dotters student. Vi måste välja mellan att boka om resan (7000kr extra) eller att inte åka alls (slänga ca 7000kr i sjön). Inget av alternativen är aktuella och det meddelar jag henne. Vi har därför ingen kontakt idag.

Härom dagen skickade jag ett sms där jag frågade om hon ville prata om det som hänt men hon har inte svarat.

Så vad gör jag? Tips?

• Svar på tråden Vuxna syskon i konflikt
  • KlunsSmurfen

"Min syster kom inte på min dotters student så vi sa upp bekantskapen med $@#!*!!"
    Är det en normal reaktion om man hade en hyfsad relation innan (utan osämja)?

nernu skrev 2017-06-05 12:24:35 följande:

Ja hon reagerar starkt... Men jag förstår hennes känsla. Hur kan man boka en resa utan att bry sig om att ens kolla av? Det är väldigt nonchalant att inte ens kunna slå en snabb signal eller skicka ett sms och bara säga du hur var det med Annas student den blev nästa år va? Väldigt liten ansträngning av dig.

Den var väldigt långsökt men vill man lägga skuld på någon så hittar man alltid ett sätt, det är lite mer nonchalant av systern att inte påminna om att den blev ett år tidigare. Det hade varit en väldigt liten ansträngning av henne men det är lätt att vara efterklok.
    nernu skrev 2017-06-05 23:29:05 följande:
    Nej jag ringer inte alla jag känner. Men hade jag haft en syster med ett barn som är 19 så hade jag definitivt bemödat mig att ringa det enda samtalet ja.
    Du skrev själv nästa år, TS har inte skrivit ålder men jag gissar på 17 eller 18.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Stora syrran) skrev 2017-06-04 00:02:24 följande:
    Börjar med att säga tack för alla svar.
    Tillägger att jag inte fått någon inbjudan men det var nog för tidigt för det. Grejen är också att hennes klass lades ner och för att kunna fortsätta så hoppade hon upp en klass. Hon skulle egentligen tagit studenten nästa år. Detta faktum gjorde att jag lättare glömde systerdotterns student.

Jag förstår att min syster är ledsen. Tror hon är mer ledsen för att jag glömde hennes dotter än för att jag inte kan komma. Jag har sagt förlåt till båda och känner att jag inte kan göra mer.

Tack för ert stöd. Det hjälper.
    Din syster är puckad på riktigt!

Hnnes förlust om ni inte ses mer. Hade jag varit du hade jag låtit bli att höra av mig till henne på ett rätt bra tag.
  • Anonym (Moa)
    nernu skrev 2017-06-05 12:24:35 följande:
    Ja hon reagerar starkt... Men jag förstår hennes känsla. Hur kan man boka en resa utan att bry sig om att ens kolla av? Det är väldigt nonchalant att inte ens kunna slå en snabb signal eller skicka ett sms och bara säga du hur var det med Annas student den blev nästa år va? Väldigt liten ansträngning av dig.
    Oj vad vilka ringer du runt till innan du bokar en resa?
  • Anonym (Stora syrran)

Känner att de flesta tänker som jag och det känns bra. Det är hon som överreagerar. Jag får hoppas att allt lugnar sig efter att systerdottern tagit studenten. Gör det inte det så finns det ingenting jag kan göra.

Sedan är ju mitt misstag redan gjort. Jag kan inte göra det ogjort. Hur skulle stämmning bli om jag ställde in resan och slängde 7000kr i sjön och att vi dök upp på studenten? Det hade ju blivit en konstig situation tror jag. Min 3 barn skulle ju bli djupt besvikna då jag schabblat bort deras resa för några tinmars studentfirande och då hade jag haft deras besvikelse att hantera. Det går ju inte. Vet inte vad hon vill jag skall göra? Det finns ingen lösning. Jag kan bara be om förlåtelse och det har jag gjort. Kanske skall jag be henne komma med förslag på hur jag skall göra? Nä....jag skiter i det tack vara er. Hon mår antagligen inte så bra och övereagerar pga det. Jag får hoppas att det går över i framtiden.

Jobbigt bara att jag tänker på hur jag skall göra med sonens kalas som kommer snart. Skall jag bjuda henne när hon inte ens vill träffas?

• Anonym (Kul)

Vilken överhypad grej det här med studenten verkar vara :S Det ska vara stora studentskivor presenter och kläder för tiotusentals.

Det är en 19 åring som går ut gymnasiet, det är knappast något som utomstående tycker är en big deal.

• Anonym (Ehhh)

Självklart bjuder du in henne på sonens kalas. Strunt i om hon kommer eller ej men inbjudan skickar du.

Sen åker du och din familj på resan och har det underbart.

• Egon den stora
    Anonym (Stora syrran) skrev 2017-06-06 08:46:09 följande:

Känner att de flesta tänker som jag och det känns bra. Det är hon som överreagerar. Jag får hoppas att allt lugnar sig efter att systerdottern tagit studenten. Gör det inte det så finns det ingenting jag kan göra.

Sedan är ju mitt misstag redan gjort. Jag kan inte göra det ogjort. Hur skulle stämmning bli om jag ställde in resan och slängde 7000kr i sjön och att vi dök upp på studenten? Det hade ju blivit en konstig situation tror jag. Min 3 barn skulle ju bli djupt besvikna då jag schabblat bort deras resa för några tinmars studentfirande och då hade jag haft deras besvikelse att hantera. Det går ju inte. Vet inte vad hon vill jag skall göra? Det finns ingen lösning. Jag kan bara be om förlåtelse och det har jag gjort. Kanske skall jag be henne komma med förslag på hur jag skall göra? Nä....jag skiter i det tack vara er. Hon mår antagligen inte så bra och övereagerar pga det. Jag får hoppas att det går över i framtiden.

Jobbigt bara att jag tänker på hur jag skall göra med sonens kalas som kommer snart. Skall jag bjuda henne när hon inte ens vill träffas?

Du gör helt rätt. Angående sonens kalas så bjuder du henne. Kommer hon inte så är det hennes problem.
  • Tonårsmamman1
    Egon den stora skrev 2017-06-06 11:10:24 följande:
    Du gör helt rätt. Angående sonens kalas så bjuder du henne. Kommer hon inte så är det hennes problem.
  • nernu
    Anonym (Moa) skrev 2017-06-06 02:45:24 följande:

Oj vad vilka ringer du runt till innan du bokar en resa?

Både jag och min man har två syskon var. Jag skulle kolla av så att inte någon ska gifta sig (det har inte kommit på tal men det skulle kunna hända). Jag skulle kolla om någon var i slutfasen av sin utbildning om det blir något examensfirande eller om någon planerar fest när de är 30.

Känns i allmänhet som att folk på familjeliv har märkliga relationer till sina familjer? Det är orimligt att kolla av innan man bokar resa. Man ska absolut inte förvänta sig att familjen hjälper till och pssar ens barn någon gång ibland. Det är oförskämt att av svärmor att vilja hålla sitt barnbarn. Obehagligt individualistiskt samhälle vi lever i. Men det var OT.

Ja systern reagerar väldigt starkt. Att säga upp bekantskapen är en överreaktion men jag förstår besvikelnsen. Vidhåller att det inte hade varit orimligt att ts hade ringt sin syster och bara frågat.
  • Vlad
    nernu skrev 2017-06-06 17:19:42 följande:
    Både jag och min man har två syskon var. Jag skulle kolla av så att inte någon ska gifta sig (det har inte kommit på tal men det skulle kunna hända). Jag skulle kolla om någon var i slutfasen av sin utbildning om det blir något examensfirande eller om någon planerar fest när de är 30.

Känns i allmänhet som att folk på familjeliv har märkliga relationer till sina familjer? Det är orimligt att kolla av innan man bokar resa. Man ska absolut inte förvänta sig att familjen hjälper till och pssar ens barn någon gång ibland. Det är oförskämt att av svärmor att vilja hålla sitt barnbarn. Obehagligt individualistiskt samhälle vi lever i. Men det var OT.

Ja systern reagerar väldigt starkt. Att säga upp bekantskapen är en överreaktion men jag förstår besvikelnsen. Vidhåller att det inte hade varit orimligt att ts hade ringt sin syster och bara frågat.
    Du får komma ihåg att det är helt olika personer du läser på fl, så om olika åsikter inte hänger ihop så kan det bero på att det är olika personer som uttrycker dem.

Personligen förväntar jag mig att om det är något där det är viktigt att jag deltar, så ser de till att förvarna mig i god tid. Hittills har det funkat bra. 

Att ringa för att kolla att det inte är någon som ska gifta sig varje gång jag ska boka en resa låter för mig extremt, och att behöva svara på flera gånger om året "du ska inte gifta dig eller något sådant den och den veckan va?" känns ju enbart jobbigt. Ska jag gifta mig så säger jag till, är det väldigt viktigt att någon kommer så stämmer jag av innan jag bestämmer datum. 
  • KlunsSmurfen

Du har fortfarande inte svarat på min fråga.
    Du verkar ha kontrollbehov och ha svårt att tänka utanför din egen mall över hur livet och familjer ska vara, stör du dej mycket på de som inte är som du?
    Det är oförskämt att av svärmor att vilja hålla sitt barnbarn.
    Svärmor skiter jag i bara min egen mamma håller sej undan, det är lite väl sent att börja låtsas som att man bryr sej bara för att man får barnbarn.
    Jag är inte individualistiskt jag sätter bara de jag vill ha nära före blodsband.

TS har förklarat att det är alltid är hon som ansvarat för relationen sen blev blodsband helt plötsligt skitviktigt och hon är inte ett skit värd om hon inte kommer på studenten. Har systern inte brytt sej särskilt mycket om relationen innan kan hon inte förvänta sej att TS ska ha full koll på vad som händer. Ska allt ansvar för en relation ligga på endast en person och den ska vara syndabock om det inte funkar?
  • Anonym (:))

Våra (min mans och mina) syskon med familjer var närvarande på sonens student och det var väldigt uppskattat från hans sida. Mycket kramar och glada skratt innan kvällen kom med kompisar. En stor och känslosam dag och ett minne för livet,

Om två år är det dax för syrran. Givetvis kommer vi redan nästa år nämna det för syskon och de närmaste släktingar som var där på sonens student. Klart vi gärna vill ha alla där.

Så jo, jag kan förstå känslan din syster har just nu men förstår absolut din med! Har ni inte varit medvetna om att det var i år studenten var och ni inte hört nåt.. hur sjutton skulle ni ha tänkt på det? Köp en present och ge honom innan ni åker och förklara hur tokigt det blivit. Åk sen och njut av er semester <3. Det kommer ju andra som firar honom på sin stora dag. Sen när det lagt sig kommer din syster förhoppningsvis förstå att er :).

• Anonym (:))

Sen som nån skrev, att man kollar av om nån runt om en ska gifta sig innan man åker på resa gör mig full i skratt :). Vi åker flera ggr om året. Hur skulle det se ut om vi ringde runt till syskon o vänner. " ska ni gifta er i juli?"

Kanske skriva en notis på fb. " Om vi har någon inbjudan att vänta i juli v 29 vänligen meddela asap"

Så man inte missar nån. Skämt åsido. Lät så kul.

Tycker att har man någorlunda koll på vilket år barn i släkten tar studenten så är det väl bra. Men det är ju samtidigt upp till föräldrarna att nämna i god tid. Är man ute året före i dessa sammanhang så borde dessa konflikter inte kunna uppstå.

• Anonym (Japp!)
    Anonym (:)) skrev 2017-06-07 03:48:55 följande:

Sen som nån skrev, att man kollar av om nån runt om en ska gifta sig innan man åker på resa gör mig full i skratt :). Vi åker flera ggr om året. Hur skulle det se ut om vi ringde runt till syskon o vänner. " ska ni gifta er i juli?"

Kanske skriva en notis på fb. " Om vi har någon inbjudan att vänta i juli v 29 vänligen meddela asap"

Så man inte missar nån. Skämt åsido. Lät så kul.

Tycker att har man någorlunda koll på vilket år barn i släkten tar studenten så är det väl bra. Men det är ju samtidigt upp till föräldrarna att nämna i god tid. Är man ute året före i dessa sammanhang så borde dessa konflikter inte kunna uppstå.

Jag ringer alltid till alla mina 70 kusiner samt fastrar och mostrar för att kolla om det är giftemål, barndop, examen eller något annat på gång innan jag vågat resa. Gör inte alla det?
  • Anonym (Yllet)

Allvarligt? Min man har 30 släktingar som bjuder in till saker mest hela tiden, då skulle vi aldrig kunna resa och man ringer definitivt inte till 30 pers och frågar om nån ska ditt eller datt.

Vill man att folk ska komma på ens bröllop så bjuder man ett drygt halvår i förväg (eller skickar i alla fall "reservera dagen" så snart man vet den just med tanke på resebokningar. Studenten i alla fall 2 månader innan för att vissa kanske måste ta ledigt från jobbet och boka boende. Vanlig träff med restaurangbesök eller after work 3-4 veckor innan.

Annars skulle förmodligen ingen jag känner kunnat komma, för vi är upptagna med familjens aktiviteter och bokar in saker att göra själva också.
Svar på tråden Vuxna syskon i konflikt