• Fagerlund

    Är män privilegierade?

    Det sägs ofta att män är privilegierade i samhället. Men om man studerar tillgänglig fakta kan man inte se att män skulle vara speciellt privilegierade i viktiga frågor, som liv och död och hälsa. Se diagrammet nedan.

    Vad är grunden till denna uppfattning?


  • Svar på tråden Är män privilegierade?
  • Meriall

    Jag vet inte om jag tycker att män är särskilt prioriterade i Sverige. Kanske inom vissa områden men absolut inte alla. Däremot kan man väl tala om en mansroll som orsak till mkt av din statistik som tex att inte söka hjälp för psykiska problem.

    Mkt handlar dock om både mans och kvinnoroller där kvinnor tenderar söka sig till lågbetalda yrken och män till farligare yrken generellt.

    Så vad bör göras? Öppna upp rollerna så det blir lättare för män att söka hjälp och jobba på förskolor? Eller öka på löner i kvinnoyrken och öka säkerheten i mansyrken? Både och?

  • Fagerlund
    Meriall skrev 2017-06-05 10:02:46 följande:

    Mkt handlar dock om både mans och kvinnoroller där kvinnor tenderar söka sig till lågbetalda yrken och män till farligare yrken generellt.


    Anser du att det vore positivt om kvinnor blir mer som män och tvärtom?
  • Lena

    Jag anser att det vore positivt om personer inte tillskrevs egenskaper pga sitt kön.

  • Meriall

    Nej absolut inte. Jag tycker det är bra att få vara som man vill oavsett kön. Det betyder både att det ska vara okej att vara mer "kvinnlig" som man och tvärtom utan sociala sanktioner men även att det måste få vara okej att vara mer "traditionellt" manlig som man och tvärtom.

    Däremot finns det vissa problem i mansrollen som man kan hantera utan att behöva gå åt det kvinnliga hållet. Det finns mkt bra som man inte vill förlora där. Ta exempelvis grejen att inte så gärna vilja be om hjälp. Det gör att många män lider i tysthet av tex psykisk eller fysisk ohälsa och är inte alls bra. Däremot gör det förmodligen att man har en tendens att kämpa sig igenom saker på ett positivt sätt och hitta lösningar och såna människor behövs i samhället.

    Sedan har vi mansvåldet som är ett jätteproblem men som också har positiva sidor (uppfinningsrikedom, konkurrenskraft, ambitiöshet) som man måste hantera utan att tappa.

  • Fagerlund
    Lena skrev 2017-06-05 10:29:43 följande:

    Jag anser att det vore positivt om personer inte tillskrevs egenskaper pga sitt kön.


    Anser du att män är privilegierade?
  • Fagerlund
    Meriall skrev 2017-06-05 10:34:48 följande:

    Sedan har vi mansvåldet som är ett jätteproblem men som också har positiva sidor (uppfinningsrikedom, konkurrenskraft, ambitiöshet) som man måste hantera utan att tappa.


    Varför måste man hantera det?
  • Meriall
    Fagerlund skrev 2017-06-05 11:04:42 följande:

    Varför måste man hantera det?


    Eftersom folk skadas av det. Både män och kvinnor. Våldet ärett jättestort samhällsproblem. Krig och misshandel och elände. Eller tycker inte du det? Jag tycker iaf att samhället vore bättre utan sådant våld. Däremot kanske det inte går att ta bort utan att förlora en massa annat bra så då är frågan hur man ska få utlopp för det utan att skada andra. Fight clubs? Nä jag vet inte.
  • zoolook1

    Sjukförsäkringen är strängare mot kvinnor än mot män. Det är bevisat. Sedan kan man diskutera om det är ett privilegium eller inte att få en förtidspension.

  • zoolook1

    Om man sedan pratar om privilegier så finns det ju dom som menar att män är privligierade på så sätt att de slipper bli bedömda utifrån sitt utseende och att de slipper vara rädda för sexuellt våld i offentliga miljöer.
    Men det är ganska långsökt alltihop.

    Män tjänar mer pengar, men jag personligen tänker inte på min höga inkomst som ett privilegium utan som något jag jobbat mig till. Samtidigt som jag skött mitt eget hushåll och tagit hand om mitt barn ska tilläggas.

Svar på tråden Är män privilegierade?