• Äldre 6 Jun 14:01
    3567 visningar
    15 svar
    15
    3567

    Cellförändringar - fler barn

    Kan flera operationer av livmodertappen påverka chansen att kunna behålla ett barn? 

  • Svar på tråden Cellförändringar - fler barn
  • Anonym (Samma båt)
    Äldre 6 Jun 14:15
    #1

    Beror på. Vården sa till mig att de inte påverkar alls. Ändå låg jag inlagd v 28 med för kort tapp och funneling.

    Är min andra graviditet efter operationen och denna gången sitter jag med 18mm tapp i v 23+5. Läkarna är dock inte märkbart oroade.

    Ska däremot opereras igen efter graviditeten är över, oklart om det blir hela livmodern som ska bort eller ytterligare en konisering.

    MEN min förra grav. Höll ända till v 38+0! Så det behöver inte hända någonting alls

    Stort lycka till och hoppas att en konisering inte hindrar dig från att skaffa barn om så önskas

    Kram

  • Anonym (Samma båt)
    Äldre 6 Jun 14:17
    #2

    Förlåt, såg inte att du skrivit flera. Hur många ggr pratar vi om och vilken metod ? Även hur Mycket de tagit spelar ju också roll.

    Mig veterligen så är en slyngkonisering bättre än laser av någon anledning

  • Äldre 6 Jun 14:59
    #3
    Anonym (Samma båt) skrev 2017-06-06 14:17:26 följande:

    Förlåt, såg inte att du skrivit flera. Hur många ggr pratar vi om och vilken metod ? Även hur Mycket de tagit spelar ju också roll.

    Mig veterligen så är en slyngkonisering bättre än laser av någon anledning


    Opererades 2014 senast, grad 3 på skalan och det var en konisering, togs bort en del. Haft besvär nu och sökte därför tidigare än jag skulle kallats och även denna gången visar det cellförändringar, ska tillbaka till säs 24e för att de ska kolla med sånt mikroskop o se hurpass det verkar samt göra någon utredning, gissningsvis då jag haft såpass stora problem i samband med förändringarna. 

    Jag pratade med min sambo igår om ifall vi ska skaffa ett gemensamt barn (han har två sedan innan 3 och 5 år och jag har en på 6år) och vi sa att vi vill ha fler barn men vi beslutar när efter att jag pratat med läkaren den 24e. Vill inte stå där om fem år efter (kanske) ytterligare en op och inte kunna behålla ett foster. 

    När jag gjorde cellprovet sa dessutom läkaren att "du gjorde ju en op 2014 så det kommer inte visa någonting" vilket gör att mitt förtroende för dom minskat.
  • Anonym (Opskö­terska­)
    Äldre 6 Jun 15:03
    #4

    Jobbar på operation och gör mycket koner. De är inte alls säkert att du göder förtidigt pga de. Vissa gör kon flera gånger och ändå har en normal tapp. Den brukar växa till sig efter ett tag.

    De är större risk att inte göra de och få cancer och behöva ta bort allting istället.

  • Äldre 6 Jun 15:16
    #5
    Anonym (Opsköterska) skrev 2017-06-06 15:03:01 följande:

    Jobbar på operation och gör mycket koner. De är inte alls säkert att du göder förtidigt pga de. Vissa gör kon flera gånger och ändå har en normal tapp. Den brukar växa till sig efter ett tag.

    De är större risk att inte göra de och få cancer och behöva ta bort allting istället.


    Absolut, att inte göra operationen är inget alternativ då i stort sett alla kvinnor på mammas sida har fått livmodercancer. däremot funderar jag på om det är värt att vänta med att skaffa barn när det finns risker med det då jag verkar ha återkommande problem med cellförändringar, och vi dessutom är överens om att vi vill ha ett till... Skrattande
  • Anonym (Samma båt)
    Äldre 6 Jun 15:21
    #6
    mammatillengrabb skrev 2017-06-06 15:16:19 följande:

    Absolut, att inte göra operationen är inget alternativ då i stort sett alla kvinnor på mammas sida har fått livmodercancer. däremot funderar jag på om det är värt att vänta med att skaffa barn när det finns risker med det då jag verkar ha återkommande problem med cellförändringar, och vi dessutom är överens om att vi vill ha ett till... 


    Tycker absolut att det är värt! Som sagt , alla har ju olika förutsättningar. Jag väntar min nummer 4:a. De två som kom innan operationen var de aldrig problem med. Däremot har de ju blivit en del problem efter.

    Men inga som inte gått att lösa. Blev sjukskriven med vila hemma och så kom han i v 38+0 som sagt. Vart också opererad med CIN 3, hade lätta förändringar nu i februari och efter utvidgad provtagning nu hade jag allvarliga förändringar igen. Hoppas att servar lätta förändringar som läker ut på dig så du slipper fundera!
  • Äldre 6 Jun 15:30
    #7
    Anonym (Samma båt) skrev 2017-06-06 15:21:08 följande:
    Tycker absolut att det är värt! Som sagt , alla har ju olika förutsättningar. Jag väntar min nummer 4:a. De två som kom innan operationen var de aldrig problem med. Däremot har de ju blivit en del problem efter.

    Men inga som inte gått att lösa. Blev sjukskriven med vila hemma och så kom han i v 38+0 som sagt. Vart också opererad med CIN 3, hade lätta förändringar nu i februari och efter utvidgad provtagning nu hade jag allvarliga förändringar igen. Hoppas att servar lätta förändringar som läker ut på dig så du slipper fundera!
    Ja hoppas går ju men känner min kropp, hade en infektion i äggledaren också som jag fått behandling för, under behandlingsperioden försvann smärtor mm i livmodern men nu när behandlingen är över kommer alla symptom tillbaka och jag känner att något inte är som det ska. Hade liknande symptom förra gången när jag sedan opererades. Känns inte så jobbigt förutom att jag vet att jag vill ha ett barn till men vill inte ha en massa komplikationer under graviditet i så fall. Tycker dessutom att privatpersoners upplevelser inte stämmer jätte bra överens med vad de på gyn säger angående att det "inte ska påverka" i framtida graviditeter.
  • Anonym (Samma båt)
    Äldre 6 Jun 16:16
    #8
    mammatillengrabb skrev 2017-06-06 15:30:07 följande:

    Ja hoppas går ju men känner min kropp, hade en infektion i äggledaren också som jag fått behandling för, under behandlingsperioden försvann smärtor mm i livmodern men nu när behandlingen är över kommer alla symptom tillbaka och jag känner att något inte är som det ska. Hade liknande symptom förra gången när jag sedan opererades. Känns inte så jobbigt förutom att jag vet att jag vill ha ett barn till men vill inte ha en massa komplikationer under graviditet i så fall. Tycker dessutom att privatpersoners upplevelser inte stämmer jätte bra överens med vad de på gyn säger angående att det "inte ska påverka" i framtida graviditeter.


    Håller jag med om! Jag har aldrig mött någon här som tror att det kan påverka så gjorde det så iallafall. I mitt fall var det även så att jag fick ett rätt kraftigt ärr i tappen så den öppnade sig bara till4 cm sen tog det stopp. Så förlossningen blev lite utdragen men ut kom han ju tillslut ändå :)

    Sen upplever jag det hela helt annorlunda än vad vården gör.

    Där jag blev inlagd var de även betydligt mer oroliga för tappen och barnet än på det sjukhuset som skickade mig dit i ambulans.

    Man får försöka lita på sig själv. Sen är de ju vårdens uppgift att vårda dig under graviditet och göra de så smidigt som det går
  • Äldre 6 Jun 16:43
    #9
    Anonym (Samma båt) skrev 2017-06-06 16:16:58 följande:
    Håller jag med om! Jag har aldrig mött någon här som tror att det kan påverka så gjorde det så iallafall. I mitt fall var det även så att jag fick ett rätt kraftigt ärr i tappen så den öppnade sig bara till4 cm sen tog det stopp. Så förlossningen blev lite utdragen men ut kom han ju tillslut ändå :)

    Sen upplever jag det hela helt annorlunda än vad vården gör.

    Där jag blev inlagd var de även betydligt mer oroliga för tappen och barnet än på det sjukhuset som skickade mig dit i ambulans.

    Man får försöka lita på sig själv. Sen är de ju vårdens uppgift att vårda dig under graviditet och göra de så smidigt som det går
    Ja det känns inte som om de tar det på så stort allvar, och att man blir lite förminskad när man talar om sina problem
  • Äldre 6 Jun 16:53
    #10

    Jag har gjort två koniseringar under denna graviditeten. Plus att jag var inne i onsdags och tog provbitar för ytterligare analys då första konfiskeringen visade cancer. Till mig sa dom att missfall var en risk första veckan efter konfiskeringen men inte sedan. Inget alls om att det kan leda till för tidig födsel eller nåt sånt. I onsdags sa läkaren att det ingreppet inte alls skulle ha någon risk för graviditeten. Nu ligger jag på förlossningen för att vattnet gick i söndags när jag var i v 27+4. Läkaren på detta sjukhus tror att ingreppen kan vara en orsak :(. Jag kommer inte skaffa fler barn efter detta utan kommer plocka bort allt. Orkar inte gå igenom allt detta igen. Vad jag vill komma fram till är att vid först ingreppet sa dom inget om att det skulle bli svårare med graviditet eller att man kan föda för tidigt, det är ganska dåligt tycker jag.

  • Anonym (gravi­d)
    Äldre 6 Jun 21:15
    #11

    jag skulle in på op nu i slutet av månaden. men fick plus på stickan här om dagen så då gör dom ingen op. jag ska in på extra koller bara.

  • Äldre 6 Jun 22:27
    #12
    Anonym (gravid) skrev 2017-06-06 21:15:50 följande:

    jag skulle in på op nu i slutet av månaden. men fick plus på stickan här om dagen så då gör dom ingen op. jag ska in på extra koller bara.


    Attans! Hoppas inte jag plussar nu då, haft ömma bröst i nästan två veckor!
  • Äldre 6 Jun 22:28
    #13
    Norrisen skrev 2017-06-06 16:53:30 följande:

    Jag har gjort två koniseringar under denna graviditeten. Plus att jag var inne i onsdags och tog provbitar för ytterligare analys då första konfiskeringen visade cancer. Till mig sa dom att missfall var en risk första veckan efter konfiskeringen men inte sedan. Inget alls om att det kan leda till för tidig födsel eller nåt sånt. I onsdags sa läkaren att det ingreppet inte alls skulle ha någon risk för graviditeten. Nu ligger jag på förlossningen för att vattnet gick i söndags när jag var i v 27+4. Läkaren på detta sjukhus tror att ingreppen kan vara en orsak :(. Jag kommer inte skaffa fler barn efter detta utan kommer plocka bort allt. Orkar inte gå igenom allt detta igen. Vad jag vill komma fram till är att vid först ingreppet sa dom inget om att det skulle bli svårare med graviditet eller att man kan föda för tidigt, det är ganska dåligt tycker jag.


    Fy! Inte okej någonstans. Känns som om gyn förminskar och döljer eventuella risker med op för att man inte ska bli skrämd och därmed strunta i att göra det!
  • Anonym (Opskö­terska­)
    Äldre 6 Jun 22:40
    #14
    mammatillengrabb skrev 2017-06-06 22:28:48 följande:

    Fy! Inte okej någonstans. Känns som om gyn förminskar och döljer eventuella risker med op för att man inte ska bli skrämd och därmed strunta i att göra det!


    Ja men hellre de än att skrämma upp kvinnor så dom istället inte vågar göra operationen och får mycket värre än bara cellförändringar.
  • Äldre 6 Jun 22:56
    #15
    Anonym (Opsköterska) skrev 2017-06-06 22:40:14 följande:
    Ja men hellre de än att skrämma upp kvinnor så dom istället inte vågar göra operationen och får mycket värre än bara cellförändringar.
    Vet inte om jag håller med, jag tycker man har rätt att veta vad man ger sin in i, det skulle ju kunna göra att man själv heller inte tar så lätt på att genomgå en sådan op, jag vill mest komma underfund med om vi ska satsa på att bli gravida efter min nästa op eller om man ska våga vänta. Jag vill bara ha ett rakt svar av min läkare som jag sedan kan ge min sambo, så att vi kan ta ett beslut utifrån hur verkligheten ser ut gällande graviditet efter op och huruvida fler op ger större risker/svårigheter. För jag skulle må sjukt dåligt om jag väljer att vänta o sedan måste opereras ytterligare och att det resulterar i komplikationer under nästa grav. 
Svar på tråden Cellförändringar - fler barn