• Äldre 7 Jun 23:08
    7128 visningar
    4 svar
    4
    7128

    Svåra cellförändringar gravid

    Hej!!

    Jag är 23 år och är gravid har nu fått besked om att jag har svåra cellförändringar.

    gravid i vecka 16(15+5).

    Vill bara berätta min historia för andra som går igenom samma sak.

    Först och främst vill jag börja med att säga, LUUUUGN! Jag önskar någon kunde sagt detta till mig när jag var som räddast och googlade och googlade. Man får så himla dålig information om vad cellförändringar faktiskt är, men det är ingen fara. Det är INTE cancer hade de misstänkt de hade du aldrig fått gå ovetande i fler veckor. Det är inget man går runt och pratar om på de viset, men det är vanligare än vad man tror. Jag har nu gjort 2 prover, ett vanligt cellprov och ett prov där de knipsade av små bitar och jajemänsan detta visade sig vara svåra cellförändringar.

    Jag kommer inte kunna vänta hela min graviditet utan måste göra något åt detta såfort som möjligt, detta innebär att jag ska in och opereras imorgon. De ska alltså ta bort mina cellförändringar under en graviditet, detta kan medföra risker såsom missfall och att man kan föda för tidigt. Har varit så himla jobbigt att gå igenom detta och inte kunnat njuta något utav graviditet efter imorgon hoppas vi allt är bra.. håll tummarna för mig! Det jag ville få fram var bara att det är vanligare än vad man tror och det är ingen fara med cell förändringar så alla som fått detta beskedet var lugna och stressa inte upp er!!!!!

    Kram

  • Svar på tråden Svåra cellförändringar gravid
  • Äldre 8 Jun 06:16
    #1

    Det är ingen fara. Hade värre diagnos än dig men gick nästan hela graviditeten ut och födde ett friskt barn. Blev rekommenderad abort men vägrade. Det tar oftast lång tid innan det utvecklas till cancer

  • Äldre 8 Jun 08:22
    #2

    En väninna hade svåra cellförändringar under graviditeten. Läkaren stressade henne med att dom var tvungna att ta bort dom NU och att det säkert skulle bli missfall så det var bäst att hon gjorde abort oxå. Väninnan gick med på abort och efter operationen för cellförändringar och de analyserat vävnaden så visade det sig att dom inte alls var så grava som de trott.

    Efter detta så blev hon aldrig gravid igen, hon är mycket besviken idag på att hon blev övertalad till abort

  • Äldre 8 Jun 23:15
    #3

    Tack behövde höra detta!

  • Äldre 9 Jun 03:20
    #4

    Kan inte svara något för hur just din situation o hälsa ser ut, om det funnits avvikelser på prover historiskt sett.

    Men Du är medveten om att man kan få cellförändringar av graviditet/hormon förändringarna i sig ? Blev rek av min syrra som är läkare att avvakta med cellprov under pågående graviditet för att det finns en felmarginal på proverna då!

Svar på tråden Svåra cellförändringar gravid