• Äldre 13 Jun 18:36
    2287 visningar
    16 svar
    16
    2287

    Slutar man bry sig om musik när man blir äldre?

    Jag älskar fortfarande musik men jag köper inte längre drivor med CD-skivor eller på iTunes som jag gjorde för bara några år sen. Då hörde jag en bra sång och skulle ha den direkt eller om favoritartisten kom ut med ett nytt album så köpte jag det.

    Jag la ner hundratals timmar på att få all musik på datorn och sen på iPods och i mobilen och nu känns det inte som hela världen om jag har musik i mobilen eller inte. Känner nästan likadant för om jag har musik på en iPod eller inte också. Jag brukade ta med iPoden när jag flög men sista åren har jag inte ens tagit fram den på planet. Jag lyssnar nästan enbart på musik i bilen nu. Jag tycker mig ha sett samma tendens bland andra i min ålder eller ännu äldre. Är det så att man bryr sig mindre om (att ha) musik ju äldre man blir? Känner du igen dig?

  • Svar på tråden Slutar man bry sig om musik när man blir äldre?
  • Äldre 13 Jun 18:43
    #1

    Sen jag fick barn har musiken tystnat mer och mer. Uppskattar tystnaden mer nu

  • Caramb­olan
    Äldre 13 Jun 18:49
    #2

    Jag bryr mig inte mindre, däremot har jag inte tid att ägna mig åt musik som ett intresse nuförtiden. Lyssnar mycket och gärna, men det är mer bakgrundsljud än hobby.

  • Abegay­le70
    Äldre 13 Jun 18:51
    #3

    Hur gammal då? jag är 46 och köper fortfarande skivor. Spelar både dessa och på instrument.


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Äldre 13 Jun 18:54
    #4

    Jag lyssnar mycket mindre på musik nu än när jag var yngre, men då som nu vill jag ha musik när jag åker kommunalt eller kör bil. Däremot är det tystare hemma, på den fronten i alla fall.

  • Äldre 13 Jun 19:01
    #5

    Vi är visst många som uppskattar tystnad idag.

    I bilen t ex så behöver jag inte koppla in telefonen med tusentals sånger utan radion duger bra så tänkte jag inte alltid förut. Det är lite det jag menar att musik som musik, kvittar om det är min egen eller om det är radions skvalmusik bara.

    Förut ville jag ha musiken själv på CD eller iTunes men nu känns det inte lika viktigt att äga den längre om det inte är något speciellt eller någon favorit kanske.

  • Äldre 13 Jun 19:03
    #6
    Tihi skrev 2017-06-13 19:01:13 följande:

    Vi är visst många som uppskattar tystnad idag.

    I bilen t ex så behöver jag inte koppla in telefonen med tusentals sånger utan radion duger bra så tänkte jag inte alltid förut. Det är lite det jag menar att musik som musik, kvittar om det är min egen eller om det är radions skvalmusik bara.

    Förut ville jag ha musiken själv på CD eller iTunes men nu känns det inte lika viktigt att äga den längre om det inte är något speciellt eller någon favorit kanske.


    Fast det gör jag fortfarande, jag vill gärna bestämma vad jag lyssnar på, jag blir som lite trött på reklamen, och P3 är för... Pretto. Jag älskar Spotify, men jag kör med samma lista väldigt länge, med små förändringar.
  • Äldre 13 Jun 19:41
    #7

    Jag har tappat intresset för musik på äldre dar, så på mig stämmer det.

  • Äldre 14 Jun 16:11
    #8

    Vill gärna höra från fler. Skrattande

  • Äldre 14 Jun 16:28
    #9

    Min mormor köpte skivor och hade sig till och med som 90-åring. Sååååå.... kanske kommer tillbaka när man inte är mitt upp i livet igen? Kanske?

    Personligen har jag inte köpt en skiva eller betalat för musiktjänster sen jag var typ 16. Internet is a thing, you know.... =P


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 14 Jun 16:33
    #10

    Lyssnar lite mindre nu när jag är äldre men visst köper jag någon skiva mellan varven.

  • Äldre 14 Jun 16:42
    #11
    Aniiee skrev 2017-06-14 16:28:58 följande:
    Min mormor köpte skivor och hade sig till och med som 90-åring. Sååååå.... kanske kommer tillbaka när man inte är mitt upp i livet igen? Kanske?

    Personligen har jag inte köpt en skiva eller betalat för musiktjänster sen jag var typ 16. Internet is a thing, you know.... =P
    Jag vet att man kan lyssna gratis med internet men det är ju delvis det frågan handlar om. Jag ville äga min musik förut, jag ville ha CD-skivor även för något år sen, jag satte ner tid på att få över musiken i mobil eller iPod och till bilen. Nu lyssnar jag nästan aldrig på musik hemma och jag bryr mig inte om jag har massa musik i mobilen eller inte. Musik har gått från att vara jätteviktigt (att äga) till att det mesta som spelas på radion duger. Förstår du hur jag menar?

    Jag minns att jag inte alls förstod varför min pappa inte ville köpa skivor fast han gillade artisten/låtarna när jag var tonåring men nu är jag själv i samma båt när jag är i samma ålder som han var när jag var tonåring och jag orkar inte heller bry mig om att köpa musik längre. Nu förstår jag honom. Lustigt det där. Drömmer
  • Abegay­le70
    Äldre 14 Jun 16:48
    #12
    Tihi skrev 2017-06-14 16:42:04 följande:
    Jag vet att man kan lyssna gratis med internet men det är ju delvis det frågan handlar om. Jag ville äga min musik förut, jag ville ha CD-skivor även för något år sen, jag satte ner tid på att få över musiken i mobil eller iPod och till bilen. Nu lyssnar jag nästan aldrig på musik hemma och jag bryr mig inte om jag har massa musik i mobilen eller inte. Musik har gått från att vara jätteviktigt (att äga) till att det mesta som spelas på radion duger. Förstår du hur jag menar?

    Jag minns att jag inte alls förstod varför min pappa inte ville köpa skivor fast han gillade artisten/låtarna när jag var tonåring men nu är jag själv i samma båt när jag är i samma ålder som han var när jag var tonåring och jag orkar inte heller bry mig om att köpa musik längre. Nu förstår jag honom. Lustigt det där. Drömmer
    Jag vet inte, jag kanske är udda, men ett stort dilemma för mig nu när jag snart ska flytta till annat land är vad jag ska ta mig till med alla skivor. Jag kan ju inte gärna börja släpa med mig alla dessa. Håller på att rippa Cd för glatta livet, läggs i molntjänst och på extern hårddisk. Kommer natagligen att fortsätta köpa skivor när jag väl kommit i ordning.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Äldre 14 Jun 17:01
    #13
    Abegayle70 skrev 2017-06-14 16:48:48 följande:
    Jag vet inte, jag kanske är udda, men ett stort dilemma för mig nu när jag snart ska flytta till annat land är vad jag ska ta mig till med alla skivor. Jag kan ju inte gärna börja släpa med mig alla dessa. Håller på att rippa Cd för glatta livet, läggs i molntjänst och på extern hårddisk. Kommer natagligen att fortsätta köpa skivor när jag väl kommit i ordning.
    Du verkar ha ett brinnande intresse och då är det väl annorlunda förstås. Kul med flytt! Är det temporärt eller permanent?
  • Äldre 14 Jun 17:06
    #14
    Tihi skrev 2017-06-14 16:42:04 följande:
    Jag vet att man kan lyssna gratis med internet men det är ju delvis det frågan handlar om. Jag ville äga min musik förut, jag ville ha CD-skivor även för något år sen, jag satte ner tid på att få över musiken i mobil eller iPod och till bilen. Nu lyssnar jag nästan aldrig på musik hemma och jag bryr mig inte om jag har massa musik i mobilen eller inte. Musik har gått från att vara jätteviktigt (att äga) till att det mesta som spelas på radion duger. Förstår du hur jag menar?

    Jag minns att jag inte alls förstod varför min pappa inte ville köpa skivor fast han gillade artisten/låtarna när jag var tonåring men nu är jag själv i samma båt när jag är i samma ålder som han var när jag var tonåring och jag orkar inte heller bry mig om att köpa musik längre. Nu förstår jag honom. Lustigt det där. Drömmer
    Jo, jag förstod vad du menar, men tydligen var jag själv otydlig. jag köper inte skivor för det behövs inte. det går att ladda ner från nätet. jag har en hel hårddisk med musik, min telefon svämmar över. 

    men jag tror absolut att det helt enkelt inte är lika viktigt för dig att köpa skivor och hålla på och fixa, för att annat är viktigare. ju äldre man blir desto mer annolunda prioriterar man. du är i ett skede där du inte prioriterar ägandet lika högt, något annat är viktigare.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Abegay­le70
    Äldre 14 Jun 17:08
    #15
    Tihi skrev 2017-06-14 17:01:30 följande:
    Du verkar ha ett brinnande intresse och då är det väl annorlunda förstås. Kul med flytt! Är det temporärt eller permanent?
    Det blir permanent.

    Jo, det är en stor och viktig del av mitt liv, både att lyssna och att spela själv, antar att det är annorlunda om man är normal Flört
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Äldre 14 Jun 17:44
    #16

    Håller nog med andra om att samma tid inte riktigt finns till. Förut kunde jag sitta i ett par timmar enbart i syfte att leta reda på ny, bra musik att lyssna på. Och hade också fler tillfällen att sitta och lyssna samtidigt som jag gjorde annat. Men utöver det så tror jag också mina musikvanor ändrats en hel del sen jag blev tillsammans med min sambo för fyra år sedan. Sedan vi träffades är jag mer lycklig i mig själv, mer tillfredsställd i min tillvaro och mår bättre överlag. Menar inte alls att man måste må dåligt, känna sig ensam eller något sådant för att uppskatta musik, men den musik jag helst lyssnade på förut, som verkligen berörde mig och rörde mitt inre, är musik som ändå är rätt depp. Mäktig och rörande, men något depp kan jag känna idag. Så jag dras inte till den på samma sätt för det är svårare för mig att komna in i det sinnestillståndet. Musiken är fortfarande bra, men jag antar att jag inte längre identifierar mig med musiken på ett sådant sätt så det känns i hela kroppen och då är det bara inte lika tillfredsställande att lyssna.

Svar på tråden Slutar man bry sig om musik när man blir äldre?