• Anonym (Ts)
    Äldre 16 Jun 11:52
    18630 visningar
    46 svar
    46
    18630

    Komplikationer efter planerat kejsarsnitt?

    Skulle gärna vilja veta om ni som genomgått ett planerat kejsarsnitt fått några komplikationer? isfall vad?

  • Svar på tråden Komplikationer efter planerat kejsarsnitt?
  • Anonym (Tvåba­rnsmam­ma)
    Äldre 17 Jun 11:37
    #31
    Anonym (Johanna) skrev 2017-06-17 01:56:33 följande:

    TS frågade om personliga erfarenheter, hon bad inte om en lista på alla komplikationer som kan inträffa.

    Det hade hon lätt kunnat googla på om det var det hon var ute efter.


    Ja fast hon har inte reagerat på alla komplikationer efter vf som beskrivits i tråden. De hör väl verkligen inte hit.
  • Anonym (Johan­na)
    Äldre 17 Jun 12:04
    #32
    Anonym (Tvåbarnsmamma) skrev 2017-06-17 11:37:06 följande:

    Ja fast hon har inte reagerat på alla komplikationer efter vf som beskrivits i tråden. De hör väl verkligen inte hit.


    Hon har ju inte besvarat vare sig de som haft komplikationsfria snitt eller de som haft komplikationer.
  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 17 Jun 14:00
    #33

    Har haft två planerade snitt av medicinska skäl (pga förlossningsskador)

    Snitt 1) ok. Rätt snabb läkning 3-4 v.

    Snitt 2) på operationsbordet är jag bedövad och fast på en brits utan att kunna röra mig. De skär. När snittet ska vändas isär för att börja ta sig igenom alla lager till bebisen så visar det sig att bedövningen ej tagit! Skrek som en som höll på att dö! Brände som eld och skar som knivar. Maken blev snabbt utkörd ur rummet, personalen stressad, jag akut sövd. Fick ej möjlighet att ta emot bebisen vid födseln utan flera tummar senare. Amningen funkade ej. Samtal om traumat fördes. Inga psykiska men alls. Däremot långvariga starka smärtor i snitt-området som ej släppt än. Måste ha mamma-byxor trots att jag är smal och väger 55 kg pga värk.

    Skulle aldrig ta snitt utan medicinska skäl. Däremot är förlossningsskador mkt jobbiga också. Som att välja mellan pest eller kolera.

  • Anonym (Tre snitt)
    Äldre 17 Jun 22:45
    #34

    Tre planerade snitt (pga svår vaginal förlossning innan), inga komplikationer.

  • Äldre 17 Jun 22:54
    #35

    3 planerade snitt, inga komplikationer.

  • Anonym (J)
    Äldre 18 Jun 09:58
    #36

    Hade ett planerat snitt som blev akut eftersom förlossningen startade spontant innan det planerade snittet. Gick jättebra, inga komplikationer för mig eller barnet och kunde utan problem amma i 18 månader. Jag var jättenoga med hygien kring snittet och tejpade ärret i typ 6 månader och nu syns det knappt. Var även noga med att vara uppe och röra på mig efter snittet men lyfte inget tungt på några månader.

  • Äldre 18 Jun 12:14
    #37

    Inga problem efter mitt ks.

  • Anonym (L)
    Äldre 18 Jun 13:06
    #38
    Anonym (Anna) skrev 2017-06-16 12:11:28 följande:

    Jag fick en infektion i såret som sedan ledde till att jag utvecklade neuropatisk smärta. En brännande, huggande och svidande känsla som gör att jag nu, 10 månader efter snittet, fortfarande bara kan ha gravidbyxor. Det är väldigt jobbigt, eftersom det inte finns några mediciner som hjälper. Men denna komplikation är säkert ovanlig.


    Neurontin och lyrica hjälper mot neuropatisk smärta. Be din läkare skriva ut någon av de preparaten.
  • Anonym (L)
    Äldre 18 Jun 13:08
    #39
    Anonym (Bs) skrev 2017-06-16 12:20:05 följande:

    Jobbat ett år. Är väl högst relevant då detta är potentiella komplikationer? Ursäkta att jag skrev.


    Ts efterfrågar personliga erfarenheter. Inte sådant man hört eller sett.
  • Anonym (L)
    Äldre 18 Jun 13:09
    #40
    Anonym (Anna) skrev 2017-06-16 12:11:28 följande:

    Jag fick en infektion i såret som sedan ledde till att jag utvecklade neuropatisk smärta. En brännande, huggande och svidande känsla som gör att jag nu, 10 månader efter snittet, fortfarande bara kan ha gravidbyxor. Det är väldigt jobbigt, eftersom det inte finns några mediciner som hjälper. Men denna komplikation är säkert ovanlig.


    Nej, ingen ovanlig komplikation det.
  • Anonym (Ms)
    Äldre 18 Jun 13:26
    #41
    Anonym (Bs) skrev 2017-06-17 11:25:03 följande:

    Detta är komplikationer som kan uppstå vid alla snitt.


    Om du läser igen vad du nyss svarade på så ser du att personen inte skrev att dessa komplikationer inte kan uppstå vid planerat snitt, bara att det är större risk vid akuta och urakuta.

    Men utifrån allt du skrivit i denna tråd är det inte svårt att gissa vilken attityd du har mot kejsarsnitt.
  • Äldre 18 Jun 13:46
    #42

    Gjorde planerat snitt för fyra månader sedan. Åt alvedon någon vecka, det yttre såret läkte på ca 3 veckor. Haft väldigt lite smärta. Molvärk första veckorna när jag promenerade för långt/länge eller gick för tuffa uppförsbackar.

    Ångrar inte en sekund att jag valde snitt. Hade jag velat ha många barn hade jag nog tänkt lite annorlunda.

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 18 Jun 23:26
    #43

    Måste få fråga, ni med nervsmärtor. Hur känns det och vartsitter smärtan?

    Jag fick akutsnitt för snart 7 månader sedan och det läkte bra utan komplikationer. Men jag har liksom ont i huden 5 cm nedanför och ovanför snittet. Det kan bränna och svida av att bara ha trosor på mig?

  • Äldre 19 Jun 00:55
    #45

    Jag har gjort tre kejsarsnitt. Ett akut,ett katastrof och ett planerat. Första snittet hade de problem med att intubera mig vid sövningen ..tror mina käkar typ hakade upp sig, så de fick använda en "ledare" för att få ner tuben. Andra snittet var katastrofsnitt som berodde på att moderkakan lossnade innan förlossningen helt och hållet och sista snittet var planerat och då var jag vaken under tiden. Har inte haft några större problem efteråt .. betydligt lindrigare än att föda vaginalt vilket jag gjort två ggr. Så att bli smittad skulle jag inte oroa mig för.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 9 Jul 13:19
    #45
    LittleSunshine84 skrev 2017-06-18 23:26:04 följande:

    Måste få fråga, ni med nervsmärtor. Hur känns det och vartsitter smärtan?

    Jag fick akutsnitt för snart 7 månader sedan och det läkte bra utan komplikationer. Men jag har liksom ont i huden 5 cm nedanför och ovanför snittet. Det kan bränna och svida av att bara ha trosor på mig?


    Precis så började mina nervsmärtor, en brännande och svidande känsla  framför allt ovanför snittet. Tyvärr spred sig mina smärtor till långt ovanför naveln, hela höfterna samt ryggen. Ibland känner jag även en brännande/svidande på armar och ben samt händer och fötter, jag har fått sk allodyni. Det är dock ovanligt att det sprider sig på detta sätt, jag har haft extrem otur. Det svåraste är att alla kläder gör ont. Om du har mycket besvär finns det mediciner du kan prova. Jag testade först Lyrica och Gabapentin, men klarade inte av biverkningarna. Nu tar jag Saroten. Tycker inte att den hjälper särskilt mycket mot smärtan, men jag sover bra på den.
  • Äldre 22 Nov 11:09
    #46

    Jag hade inga komplikationer efter mitt planerade snitt. (Andra förlossningen). Det läkte fint och gjorde inte alls så ont. Lite frustrerande att inte få lyfta saker och röra sig försiktigt bara. Läkningen var mycket smidigare än då jag sprack hela mellangården, slet av ringmuskeln och sprack upp tarmen efter min första vaginala förlossning.
    Däremot var själva snittet en mardröm då min ryggbedövning inte tog och de skar upp magen utan bedövning och sedan sövde mig med våld och skickade ut min man så jag vaknade i enorm smärta och panik på uppvaket.) Men det är väldigt ovanligt tydligen... att bedövningen inte tar. Själva läkningen efter snittet gick som sagt var fint.

Svar på tråden Komplikationer efter planerat kejsarsnitt?