• 879214

Sent att studera nu?

Jag vill bli Receptarie men känner att det kanske är försent. Jag blir 25 i augusti och ska då börja på komvux och läsa i 2 år för att läsa upp mina gymnasiebetyg. Jag kommer alltså vara klar om 5 år, då är jag 30. Är det ens någon vits att börja jobba "riktigt" först när man är 30 år? Hinner man jobba upp sin lön osv? Det jag hunnit med hittills i livet är två barn så jag har ju ändå gjort något så sätt men det är först nu jag känner mig redo att studera..

• Svar på tråden Sent att studera nu?
  • Lia4

Nej ingen mening alls. Är ju bara 35 år till pensionen.

• CitronTulo

Du har ju massor med yrkesverksamma år framför dig!! Såklart du ska utbilda dig och göra något du tror att du kommer trivas med!!
    (Min syster är snart 50 och håller på att utbilda sig till lärare!)

• Aliona

Tycker du verkligen att fem år gör någon skillnad? Antingen har du 40 arbetsår utan utbildning eller 35 med...

• sobrio88

Jag har läst ett år på folkhögskola nu och iaf en tredjedel av deltagarna var 40+. De har planer på att läsa vidare sen allihop.

Själv blir jag 29 i sommar och ska vara föräldraledig ett år (höggravid med andra barnet). När jag har FYLLT 30 ska jag börja universitetet på ett treårigt program. Sen vill jag jobba ett par år och sen läsa vidare till mitt drömyrke som är ytterligare 1.5 års högskolestudier. Så jag kommer vara närmare 40 innan jag är färdig men jag tänker att då har jag minst 25 år (snarare 30 för pensionsåldern lär höjas innan jag kommer dit) kvar att arbeta så det är ingen brådska.

• Jungman Jansson

Jag var klar med min utbildning och började på mitt "riktiga" jobb när jag var 30 (är nu 40). Jag tycker _definitivt_ att du ska studera, du kommer kunna skörda frukterna av din utbildning under många, många år. Lycka till! 

• 879214

Tack för era svar! Jag har alltid känt mig äldre än vad jag är, förstår att 25 är ingen ålder men när jag läst om 23-åriga färdiga apotekare eller apotekchefer då har jag faktiskt fått lite ångest o känt att jag ligger långt efter.. men då har dem iofs inte haft några barn. Jag kör på och hoppas vara klar till år 2022!

• SilverEmma

Jag fick äntligen tummen ur och läste in min gymnasiekompetens nyligen, var färdig i december när jag var 34. Nu har jag sökt in till universitetet och hoppas på att börja i augusti! Jag kommer att vara 39-40 när jag är färdig och det känns SÅ värt! 

• Rozanne

Hej. Självklart ska du studera, det är aldrig för sent att få nya insikter och lärdom. Jag började studera till civilekonom när jag var 28 år. Är idag 32 och har ett år kvar. Har lyckats få ett extrajobb inom ekonomi och min förhoppning är att jag ska få heltid efter mitt sista år. Min utbildning är det bästa jag nånsin gjort i mitt liv. Jag har också två barn. Skönt för oss att vi har den biten avklarad, vilket yngre nyutexaminerade får gå igenom när de börjar sina karriärer sen. Kör på, om du verklige är motiverad och har lust att plugga, slösa inte bort en min till. Lycka till

Svar på tråden Sent att studera nu?