• Äldre 25 Jun 21:19
    1136 visningar
    3 svar
    3
    1136

    Hur skall jag stoppa härskartekniken?

    Jag brukar inte känna mig nedtryckt i vanliga fall, men på sistone så har jag själv blivit uppmärksam på det genom mitt jobb.
    Och det är inte chefen utan vissa av kunderna.
    Jag är tjej, inte purung med i en roll där jag har makten att säga nej till bla reklamationer som inte håller måttet. Och det är inte så uppskattat av vissa kunder att de faktiskt har fel. Visst, du kan reklamera en vara men det gör inte en reklamation godkänd bara för att man har rätt att göra en. Just under denna vecka så blev jag själv uppmärksam på att det är män, i min egen ålder eller äldre som beter sig värst.
    De får ett nej på en reklamation eller vill inte gå genom den korrekta ordningen dvs med att skriva i en reklammationblankett med alla uppgifter som behövs utan de skall ha "rätt" och "nu på en gång". 
    De kan skrika och gapa och så fort man försöker öppna munnen så kläcker de ur sig otidigheter om MITT beteende eller spänner blicken i mig, höjer rösten och "tystar" mig. Inte en syl i luften får man.

    Hjälp!, jag vill "få stopp" på kunden genom att göra eller säga något som gör hen uppmärksam på att de inte beter sig korrekt utan faktiskt trycker ned mig.
    Är kunden bara arg är det lättare då blir det inte så personligt, men när man blir "nedtryckt" så är det inte kul längre. Jag behöver ett "motgift".

  • Svar på tråden Hur skall jag stoppa härskartekniken?
  • Anonym (Sara)
    Äldre 25 Jun 21:47
    #1

    De värsta jobben är där man har med allmänheten att göra. Jag känner igen det där. Jag skulle säga lugnt: om du lugnar ner dig och är trevlig så ska jag försöka hjälpa dig.

  • Äldre 25 Jun 21:52
    #2
    +2

    Var helt tyst och lyssna utan att ge något som helst samtalsstöd, inga gester och inga ljud överhuvudtaget. Det är ganska jobbigt att prata med någon som inte ger någon respons alls. När kunden till slut ställer en fråga, svara lugnt och lågmält. Avbryter han, återgå till att bli tyst och inte ge något samtalsstöd. Frågar han igen, så säg att du gärna svarar på frågan om han lyssnar utan att avbryta. 

    Det kräver mycket koncentration att lyssna utan att ge samtalsstöd, för det ingår ju att man säger "ja", "nej", "okej", "hmm" eller vad som helst, eller att nicka, le osv när man pratar med någon, men det är grymt effektivt när någon är arg. Också mycket effektivt att sänka rösten, både volym och samtalston. 

    Kommer det otrevligheter eller förminskande snack, spela dum och fråga hur han menar. Jobbigt att utveckla vad man menar när man säger saker för att vara dryg.

  • Äldre 28 Jun 22:28
    #3

    Tack ajeli, nu har jag något att försöka mig på att använda om det händer igen.

Svar på tråden Hur skall jag stoppa härskartekniken?