• JakobK

    Är det okej att generalisera kring män?

    Detta är den erfarenhet jag fått, att en övervägande del av de aktiva och mest högljudda feministerna (alltså radikalfeminister) tycker det är helt ok att göra negativa generaliseringar kring män, och de skriver ofta att män är si och så, och att det är män som är problemet etc. 

    Dock brukar dessa feminister också påpeka, när de fått kritik att de generaliserar män, att de förstås inte menar alla män, men att de inte förstår varför det måste påpekas.

    Jag tycker själv att generaliseringar av grupper kan ibland göras när en övervägande del av de i gruppen är på ett visst sätt. Men när det handlar om män så finns det precis som för kvinnor en stor variation av individer där det knappast går att göra några generaliseringar om hela gruppen.

    Vad tycker ni, är det mer okej att generalisera kring män än någon annan grupp? Varför är det det i så fall? Finns det något bra syfte att göra det?

    Kan inte generaliseringar kring män ha en negativ effekt, att många män känner sig utpekade och på så vis inte vill engagera sig i feminism?

  • Svar på tråden Är det okej att generalisera kring män?
  • Lena

    Man måste få presentera statistik tex män är överrepresenterade i brottsstatistik eller kvinnor tar ut mer föräldrapenning än män.

    Män måste sluta tro

  • glutten

    TS, om jag säger tex "Det är män som våldtar", anser du att det är en generalisering då? Eller om jag använder begreppet "mäns våld mot kvinnor"?

  • Lena

    ...

    Män måste sluta tro att man menar alla män när man säger alla män man menar bara att fenomenet är vanligare hon män än hos kvinnor.

  • JakobK
    Lena skrev 2017-06-28 11:14:59 följande:

    ...

    Män måste sluta tro att man menar alla män när man säger alla män man menar bara att fenomenet är vanligare hon män än hos kvinnor.


    Ja men tydligen så slutar inte män tro det, så varför då fortsätta med det? Det gör ju bara att män drar sig längre bort från feminism. Är det inte bättre att uttrycka sig på ett sätt som män förstår i så fall, på samma sätt som man uttrycker sig om andra grupper i samhället? Varför är generaliseringar kring män helt okej, men inga andra grupper?

    Det fanns ett liknande problematiskt uttryck "alla män är potentiella våldtäktsmän" som också fick män att tro att det berörde dem. Visst skapar ett sådant kryptiskt uttryck att folk reagerar och sprider det, men många läser ju bara uttrycket, orkar inte läsa vidare, och sedan har de fått ytterligare en negativ bild av feminism.
  • Anonym (Man)
    JakobK skrev 2017-06-28 12:40:58 följande:

    Ja men tydligen så slutar inte män tro det, så varför då fortsätta med det? Det gör ju bara att män drar sig längre bort från feminism. Är det inte bättre att uttrycka sig på ett sätt som män förstår i så fall, på samma sätt som man uttrycker sig om andra grupper i samhället? Varför är generaliseringar kring män helt okej, men inga andra grupper?

    Det fanns ett liknande problematiskt uttryck "alla män är potentiella våldtäktsmän" som också fick män att tro att det berörde dem. Visst skapar ett sådant kryptiskt uttryck att folk reagerar och sprider det, men många läser ju bara uttrycket, orkar inte läsa vidare, och sedan har de fått ytterligare en negativ bild av feminism.


    De män som inte fattar borde utbilda sig tillräckligt för att förstå. Men det är väl samma män som tror att alla muslimer är terrorister, resonemanget är detsamma. Fast då är det se själva som står för generaliseringen utan att fatta det. Är man korkad får man antingen göra nåt åt det, alternativt finna sig i att det är mycket de inte begriper.
  • JakobK
    glutten skrev 2017-06-28 11:14:33 följande:

    TS, om jag säger tex "Det är män som våldtar", anser du att det är en generalisering då? Eller om jag använder begreppet "mäns våld mot kvinnor"?


    Tillsammans med statistik och mer information så är det ju okej. Men å andra sidan, om man byter ut ordet män och våldtar med andra grupper och ord så märker man att det genast kan bli känsligare. 

    Jag vet att män anses vara priviligerade, men det stämmer bara om några grupper män, långt från alla män känner sig priviligerade och kan mycket väl må sämre av att bilden av män blir mer negativ. 

    Det jag tänker är att många män uppfattar feminister som manshatare och jag tror det kommer mycket från såna här generaliseringar som verkar vara helt okej att slänga ur sig. Det gynnar ju inte feminismen ifall män får en negativ bild av det.
  • JakobK
    Anonym (Man) skrev 2017-06-28 12:47:12 följande:
    De män som inte fattar borde utbilda sig tillräckligt för att förstå. Men det är väl samma män som tror att alla muslimer är terrorister, resonemanget är detsamma. Fast då är det se själva som står för generaliseringen utan att fatta det. Är man korkad får man antingen göra nåt åt det, alternativt finna sig i att det är mycket de inte begriper.
    Du menar någon form av utbildning för korkade män? Det är många som är korkade. 
  • JakobK

    Det jag tänker är att generaliseringar kring män, utan att ha med relevant statistik, medför att många män blir upprörda, får uppfattnignen till slut att feminister inte gillar män, att de inte bryr sig om mäns jämställdhet, vilket gör att många män inte vill kalla sig feminister för att de tror att de inte är välkomna. Är det inte en bra ide att försöka få med så många män som möjligt i feminism så att vi alla kan hjälpas åt för jämställdhet?

  • Anonym (Också man)
    Anonym (Man) skrev 2017-06-28 12:47:12 följande:
    De män som inte fattar borde utbilda sig tillräckligt för att förstå. Men det är väl samma män som tror att alla muslimer är terrorister, resonemanget är detsamma. Fast då är det se själva som står för generaliseringen utan att fatta det. Är man korkad får man antingen göra nåt åt det, alternativt finna sig i att det är mycket de inte begriper.
    en skillnad är ju att man säger aldrig "det är muslimer som är terorister" , vilket är en grov generalisering o inte ok (tycker inte jag heller). Men "det är män som våldtar" kan sägas o är ok...
  • Anonym (Man)
    Anonym (Också man) skrev 2017-06-28 13:04:08 följande:

    en skillnad är ju att man säger aldrig "det är muslimer som är terorister" , vilket är en grov generalisering o inte ok (tycker inte jag heller). Men "det är män som våldtar" kan sägas o är ok...


    Väldigt många säger just att muslimer är terrorister. Inte minst i SD kretsar och liknande begåvningar.
Svar på tråden Är det okej att generalisera kring män?