• Stardust74

Alla dessa piller man ska ta om man vill bli gravid- VAD HJÄLPER?? (43+)

Finns det verkligen piller som hjälper om man vill bli gravid efter 40? Tycker man läser att man ska ta det och det och det tredje och fjärde och alla dessa förkortningar?? Foten i munnen Finns det någon som VET att tex folsyra och ditten & datten verkligen fungerar eller är dessa piller något vi som vill bli gravida inbillar oss att det funkar?
    Jag är ju 43, min sambo och jag vill gärna ha ett barn tillsammans (han har inga) och som många andra så letar man ju efter saker som ska hjälpa oss att bli gravida. Jag har tre barn innan och det var inga problem att bli gravid på den tiden. Jag vet att kvaliteten på äggen försämras med tiden osv. Kanske är det helt enkelt bara tur om det blir nåt? 
    Vad har ni försökt med? Kanske någon som blivit gravid med hjälp av något?

• Svar på tråden Alla dessa piller man ska ta om man vill bli gravid- VAD HJÄLPER?? (43+)
  • UndrandeSökare
    U76 skrev 2017-07-08 08:41:44 följande:

Hej, vi har försökt i 1 år med två MF, i V5-6. Vi vill så gärna få en liten. Efter sista MF nu i juni, googlade jag runt en del och fastnade för q10, som ska förbättra äggkvaliten? Är det någon som har testat? Hittade även borago, som ska tas från första mensdag till äl. Är det någon som kan/ hört något om dessa? Kram och lycka till

Ja, Q10 kan förbättra äggkvaliteten men det ska vara Q10 UBIQUINOL,
    det kan köpas på nätet och man ska ta ca 1000mg per dag för att det ska vara effektivt. Inte dem sorten som slutar på NON som man kan köpa på vanlig hälsokost.

Jag köpte denna sort och tog 3 tabletter per dag, i några månader.
    www.bigvits.co.uk/product.php

Lycka till !

• U76
    UndrandeSökare skrev 2017-07-08 12:16:46 följande:

det kan köpas på nätet och man ska ta ca 1000mg per dag för att det ska vara effektivt. Inte dem sorten som slutar på NON som man kan köpa på vanlig hälsokost.

Lycka till !

Tack, märkte du någon skillnad ? Jag tror att de är rätt som jag beställt, men det innebär ju 10 tabletter / dag. Jag testar mig fram och hoppas på det bästa. Någon som har testat borago?
  • UndrandeSökare
    U76 skrev 2017-07-08 12:50:23 följande:
    Tack, märkte du någon skillnad ? Jag tror att de är rätt som jag beställt, men det innebär ju 10 tabletter / dag. Jag testar mig fram och hoppas på det bästa. Någon som har testat borago?
    Köper du samma sort som jag köpte, de är på 300mg så tar man bara 3 per dag så kommer man upp i 900mg, jag tyckte det var nära nog.

Jag blir lätt gravid, men missfall varje gång, trodde det berodde enbart på dålig äggkvalitet (är 40+) så därför testade jag med Munkpeppar först, och senare bytte jag till Ubiquinol. Men missfall ändå. Sen reste vi till AvaRiga och gjorde deras Sperm dna fragmentationstest och då visade det sig att det var dnafel på alla spermierna.  Då hjälper det inte med q10, så vi valde att gå vidare med dubbeldonation istället. Men q10 kan säkert hjälpa om man inte har några andra fertilitetsproblem som spökar(men det vet man ju inte föränn man gjort en fertilitetsutredning.

Om ni vill testa i Sverige först, vänd er då till privat gyn för undersökning och be om recept på Letrozol. Det gör att ägglossningen kommer igång ifall man inte blir gravid pgr av bristande ägglossning.

Annars om det inte funkar, vänd er då utomlands och gör äggdonation istället då ökar chansen från 5% till 55% om man är över 40 har jag hört.

Lycka till !
  • LemonGirl
    UndrandeSökare skrev 2017-07-08 12:16:46 följande:

Lycka till !
    Nu blir jag förvånad. Jag använder själv Q10 ubiquinone i en vattenlöslig variant.
    Det jag fått veta är att -non är den mer stabila varianetne och att -nol metaboliseras i kroppen till -non. Varför skulle det då vara bättre att ta -nol?
  • UndrandeSökare
    LemonGirl skrev 2017-07-08 16:53:31 följande:
    Nu blir jag förvånad. Jag använder själv Q10 ubiquinone i en vattenlöslig variant.
    Det jag fått veta är att -non är den mer stabila varianetne och att -nol metaboliseras i kroppen till -non. Varför skulle det då vara bättre att ta -nol?
    Ubiquinol is the reduced form of CoQ10, the form that has been converted for use in the body's cellular energy production process. This reduced Ubiquinol form of CoQ10 has been reported to be as up to 8 times more effective than the cheaper and more commonly available ubiquinone form of CoQ10.

• AnnaSthlm

Gör fertilitetdutredning direkt medan ni försöker. Ni har ingen tid att förlora och om ni behöver IVF är det bäst att ni kör igång asap.

• LemonGirl
    UndrandeSökare skrev 2017-07-08 17:32:23 följande:
    Ubiquinol is the reduced form of CoQ10, the form that has been converted for use in the body's cellular energy production process. This reduced Ubiquinol form of CoQ10 has been reported to be as up to 8 times more effective than the cheaper and more commonly available ubiquinone form of CoQ10.

Ja jag förstår att sidan som säljer piller skriver så, men har du sett den infon hos någon mer pålitig källa?
  • UndrandeSökare
    LemonGirl skrev 2017-07-08 17:52:21 följande:
    Ja jag förstår att sidan som säljer piller skriver så, men har du sett den infon hos någon mer pålitig källa?
    Q10

Ska ni ta något ? så ta Q10! Antagligen det bästa du kan tillsätta för bättre ägg. Q10 är en vitaminlik substans som finns i alla dina celler. Q10 har länge varit föremål för omfattande forskning, då det har en viktig roll i kroppens energiomsättning. Kemiskt är Q10 ett mellanting mellan E-vitamin och K-vitamin. Det finns som sagt i alla celler förutom de röda blodkropparna och är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som produceras i levern men produktionen avtar successivt med start vid 20 års ålder. Det styr energiproduktionen i cellernas kraftverk (mitokondrierna) och Intar en särställning bland vitaminer och mineraler då tillståndsförbättring vid brist inträder redan efter 1-4 veckors intag.

Q10 förekommer huvudsakligen i feta livsmedel som exempelvis vegetabiliska oljor, feta fiskar, kött och nötter. I grönsaker har Q10 påvisats i t ex spenat och broccoli samt i cerealier i riskli och vetegroddar.

Den vanligaste och billigaste formen är den oxiderade ubiquinonen som säljs i hälskostbutiker i Sverige. Den rena, bästa och effektivaste formen är ubiquinol och säljs tex online. Rekommenderat intag: ca 500 mg/dag men en del forskning föreslår även högre doser. Bör tas i ca 3 månader före IVF

www.fertilitetsguiden.com/wp/kosttillskott/

• LemonGirl

Var och en gör vad denne tror på. Och vi som är runt 40 och är så desperata i jakten på barn att vi är beredda att betala nästan vad som helst. Att betala 700 spänn för Q10 ubiquinol, för en effekt som inte är bevisad av någon annan är tillverkaren, är ändå onödigt.

Fertilitetsguiden är inte en vetenskaplig källa.
    Om du klickar på länken som Fertilitetsguiden  länkar till så kommer du dessutom till en sida som har som slutpoäng att vilken som helst form av Q10 funkar. De har uppenbarligen inte ens orkat läsa igenom artikeln som de länkar till.

Jag skriver inte för att övertyga dig. Du har redan din bild färdig. Men alla stackare som googlar och hamnar på den här tråden i framtiden behöver inte ha dåligt samvete för att de köper den billigare varianten av Q10.

• U76
    UndrandeSökare skrev 2017-07-08 15:37:53 följande:

Köper du samma sort som jag köpte, de är på 300mg så tar man bara 3 per dag så kommer man upp i 900mg, jag tyckte det var nära nog.

Jag blir lätt gravid, men missfall varje gång, trodde det berodde enbart på dålig äggkvalitet (är 40+) så därför testade jag med Munkpeppar först, och senare bytte jag till Ubiquinol. Men missfall ändå. Sen reste vi till AvaRiga och gjorde deras Sperm dna fragmentationstest och då visade det sig att det var dnafel på alla spermierna.  Då hjälper det inte med q10, så vi valde att gå vidare med dubbeldonation istället. Men q10 kan säkert hjälpa om man inte har några andra fertilitetsproblem som spökar(men det vet man ju inte föränn man gjort en fertilitetsutredning.

Om ni vill testa i Sverige först, vänd er då till privat gyn för undersökning och be om recept på Letrozol. Det gör att ägglossningen kommer igång ifall man inte blir gravid pgr av bristande ägglossning.

Annars om det inte funkar, vänd er då utomlands och gör äggdonation istället då ökar chansen från 5% till 55% om man är över 40 har jag hört.

Lycka till !

Ägglossningen känner jag tydligt av varje månad, och gravid kan jag också bli. Det är ju bara att det ska stanna kvar. Vi har 3 barn sedan tidigare så tror egentligen att det bara är åldern som stället till det för oss. Jag testar med det jag har och tänkte prova borago vid mensens början. Så hoppas vi att det räcker.

Lycka till
Svar på tråden Alla dessa piller man ska ta om man vill bli gravid- VAD HJÄLPER?? (43+)