Anonym (känner igen) skrev 2017-07-10 09:43:12 följande:
Känner igen detta.
Har en son som idag är 9 år men varit otroligt otrygg pga sin pappa och jag kunde inte ens gå på toaletten utan att han fick panik. Jag var tvungen att ta med honom överallt! Han fick somna i min säng och han sov hos mig och han fick panik om jag gick ut på balkongen utan att han märkte det. Kunde inte gå 2 meter från honom! Detta pågick under MÅNGA år.
Han har en ångestdiagnos efter utredning på BUP. Vi har jobbat på detta under sååå många år, babysteps. Men eg försvann det inte (eller inte borta helt men mer eller mindre) förrän han fick medicin.
Det vi gjorde dock var att jag HELA tiden berättade vart jag var, vart jag gick osv. Även om jag gick och duschade så sa jag "nu går jag och duschar så om du ropar och jag inte svarar så är det därför" och alltid hade jag dörren öppen osv. Undan för undan så tog jag mig lite längre och längre ifrån honom.
Jag fick rådet från BUP att INTE "träna" honom att vara utan mig utan snarare tvärtom. Ge honom MASSA närhet, trygghet och hela tiden visa att jag fanns där. Att han kunde lita på mig. Säger jag att jag är hemma så är jag hemma, säger jag att jag ska ligga bredvid honom hela natten så gör jag det, säger jag att jag går ut på balkongen så gör jag det etc. ALLT handlar om att få honom trygg med att han kan lita på mig och det gör att man undan för undan kan öka "friheten" och det har funkat... men det har tagit tid. Dessutom är han i behov av medicin också men det blev lite bättre även innan medicinen.
Så bra att ni med erfarenhet berättar om detta. Många som inte har det, kan vifta bort det med att det handlar om bortskämda barn, som curlas av sina föräldrar. Att barnet istället behöver stramare tyglar och gränser, för att lära sig att ett sånt "beteende" inte lönar sig. Men så skapar man ju inte ett tryggt barn.
Så tack för att du berättar.