• Phnom

VVS Utbildning

Hej!

Jag ska studera till antingen VVS-Ingenjör eller VVS-Montör i höst då jag blivit antagen till båda utbildningarna, men jag har huvudbry över vad jag skall välja och skulle gärna uppskatta lite tankar och ideér ifrån andra!

VVS-Ingenjör:
    Detta skrämmer mig lite, då jag inte har någon erfarenhet what så ever innan.
    Många som läser är ju VVS-Montörer innan, jag tror att föregående år så var det 50% av alla som läste som var VVS-Montörer. Resten var som mig, helt blanka.
    Hur mycket blir man begränsad av det?
    Har försökt leta lite efter hur det ser ut när man jobbar, men hittar bara 2 alternativ:
    Projektledare(lite osäker på allt vad detta innebär)
    Konstruktör.
    Hur är lönerna för dessa 2 kategorierna ?
    Både i början och efter typ 5 år ?
    Finns det fler kategorier att jobba med eller är det bara dem 2?

Kan man bli Projektledare direkt?
    Kan man bli det utan att ha vart VVSare innan?

Hur är det med arbetstider?
    Hur är det att kombinera med familjeliv? (lämna å hämta dagis osv)
    Kan man göra mycket pengar på det?

VVS-Montör:
    Lön?
    Arbetstider?
    Hur är det att öppna egen firma?
    Hur är det att jobba som det när man är 60 år?
    (Tungt? jag är förövrigt över 190 och ganska stark)

Jag vet inte vilket av det jag skall välja, har vart mest sugen på Montörsutbildningen, men kanske gör bort mig inför framtiden då?
    Kanske är sämre betalt än man hört, kanske är tungt som fan varje dag och sliter som fan på kroppen, kanske inte kan vidareutbilda mig senare i livet till ingenjör när jag vart montör av massa olika skäl.

Ursäkta för ett långt och rörigt inlägg, fick skriva om det 2 gånger, argh.

Tar tacksamt emot era tankar och idéer, ingen goja bara :)

Ha en bra dag och helg!!

• Svar på tråden VVS Utbildning
  • Anonym (Vvs-montör)

Nu kanske jag inte har direkta svar på din fråga. Men jag ska börja på vvs-montör utbildningen i augusti. Valde montör för att se och känna på yrket och sen efter det om några år gå vidare till ingenjör om det verkar intressant ????

• Anonym (Vvs-montör)

Oj skulle inte vara ?? I slutet på meddelandet.

• Phnom

Ja det var ett av alternativen jag hade tänkt också.
    Men tanken slog mig, tackar jag nej till ingenjörs utbildningen nu, så ska jag komma in på den senare i livet, och även orka det då.
    Och Utbildningen till ingenjör är 2 år, montörsutbildningen är 1-1.5 år, sen lärlingstid
    2-3 år.. Räknar man med lärlingstiden, alltså lägre lön, så pågår ju det en längre tid!

Ja.. Jag är minst sagt förvirrad! :)

• Phnom

Bump!

Någon som är lärling just nu inom VVS och vill dela med sig av en lönebild?
    Samt även det som står i orginalinlägget :)

Svar på tråden VVS Utbildning