• Anonym (Suck)

    Min bästa väns flickvän...

    Vänder mig hit för att jag behöver skriva ut mina tankar samt behöver tips och råd på vad jag kan göra.

    En av mina bästa vänner (kan kalla honom för W) har jag hängt ihop med sedan barnsben. För att vara lite mer specifik, sedan dagis.
    För ca 4 år sedan skaffade han en flickvän. Hon är verkligen ett stort problem och sätter vår relation på spel. Hon är dryg, elak och ett allmänt otrevligt sällskap.
    Varken jag eller min flickvän gillar henne och samma sak känner vissa av mina andra kompisar som även är kompis W.

    Hon har stött bort mig och min flickvän sedan dag ett. När frågar W om vi ska hitta på något så hör jag henne säga i bakgrunden ''Men nää, du är med mig nu och jag vill inte vara med honom'' eller liknande. W verkar alltid göra som hon säger, så om hon inte vill så säger han något i stil med ''Vi tar det en annan dag, det går inte.''

    W och hans flickvän är jämt och ständigt med varandra eftersom att de är sambos, så vi ses allt mindre och mindre..

    Hans flickvän har egna vänner, många dessutom, så det handlar inte om det.

    När jag och min flickvän (eller bara jag) har umgåtts med W och hans tjej så har hon sagt dryga saker. Som att jag och min flickvän är tråkiga, att vi är dumma i huvudet osv. Hon har även sagt (rakt ut) att hon inte vill umgås med någon av oss två för att hon inte gillar oss.

    Och jag vet inte VARFÖR hon inte tycker om oss! Vi har absolut inte gjort henne någonting. 

    Igår fyllde W år och då hade han en födelsedagsfest som jag inte var bjuden på för att hon inte ville att jag skulle komma dit..

    Det har gått flera veckor sedan jag och W träffades och vi bor inte ens långt ifrån varandra. Vi bor i samma stad med 10 minuter mellan varandra.

    Jag vet inte vad jag ska göra.. saknar min bästa vän! Innan han skaffade den här tjejen så hade vi det så sjukt kul ihop. Visst träffades vi när han skaffade tjej också, men inte i närheten av lika mycket. Nu ses vi knappt. Förut kunde vi dra på spontana roadtrips, spela spel eller bara hänga rent spontant. Så är det aldrig längre.

    Vad ska jag göra? Det kan väl ändå inte vara meningen att det ska sluta på det här sättet.

    Kan även nämna att vi alla är kring 20 års åldern.

  • Svar på tråden Min bästa väns flickvän...
  • Anonym (Vän)

    Jag hade nog pratat med vännen och frågat om vad han tycker om det hela.
    Och sedan väntat ut situationen, är han en normaltrevlig person så kommer han inte stå ut med henne i längden.

  • Anonym (L)
    Anonym (Vän) skrev 2017-07-08 11:44:00 följande:

    Jag hade nog pratat med vännen och frågat om vad han tycker om det hela.

    Och sedan väntat ut situationen, är han en normaltrevlig person så kommer han inte stå ut med henne i längden.


    Fast de har ju redan varit ett par i 4 år, så vem vet, det kan ju hålla 4 år till och då lär inte ts ha kompisen kvar längre.

    Förmodligen har ts och/eller hans flickvän sagt eller gjort något (som de kanske inte ens tänkt på) som kränkt henne eller på nåt sätt fått henne att ge kalla handen. Låter konstigt att man går runt och är dryg och sur på någon utan anledning, såvida man inte vill skapa bråk.

    Jag misstänker att hon inte alls är såhär i pojkvännens sällskap eller i hennes vänners sällskap. Då hade hon förmodligen inte haft kvar varken pojkvännen eller hennes stora grupp vänner.

    Men jag förslår också att du pratar med din vän om detta, ts. Förstår att det är ett känsligt ämne men jag kan inte ge dig något annat råd.
  • That girl

    Min tidigare bästa vän blev tillsammans med en kille när hon var 16. Idag är vi båda 33 år och de är forfarande tillsammans. Har hatat den killen sedan första gången jag såg henne. Han är som tjejen du beskriver här.

    Jag var tydlig med att berätta för min vän hur jag kände och hon sa att det var tråkigt, men att hon inte kommer lämna honom.

    Så ja, du kan inte tvinga honom att göra slut med tjejen och du kan inte få henne att gilla dig om hon har bestämt sig för att hata dig. Din kompis låter som en fegis som inte vågar säga åt henne eller ens prata med henne om det? Låt han då leva tillsammans med en kvinna som bestämmer allt. Han kanske är en sån man som vill vara undergiven.

    Visst kan du prata med honom men jag tror inte att det leder någon vart. Han kommer nog inte lämna henne. Isåfall hade han redan gjort det. Jag menar, det har gått 4 år?

    Hör inte av dig till honom. Låt han komma till dig istället.

  • Tecum

    Släpp honom! Låt honom komma till dig istället, gör han inte det så acceptera att det är över. Partner går alltid före vän så din kompis gör rätt för sin del. Satsa på din flickvän och era andra vänner istället.

  • Anonym (llll)

    Du kan fråga honom, men inte säkert det händer nåt för det. Ganska vanligt att man växer ifrån sina barndomsvänner också. det kanske ni hade gjort även utan att den tjejen fanns

  • That girl
    Tecum skrev 2017-07-08 13:01:46 följande:

    Släpp honom! Låt honom komma till dig istället, gör han inte det så acceptera att det är över. Partner går alltid före vän så din kompis gör rätt för sin del. Satsa på din flickvän och era andra vänner istället.


    Fast om även andra vänner tycker att det är något fel på flickvännen så bör man åtminstone reflektera över det. Fortsätter det såhär så kan kompisen stå utan polare helt och hållet snart och vad händer då när/om det tar slut med tjejen? Kan vara värt att tänka på.
  • Tecum
    That girl skrev 2017-07-08 13:32:47 följande:
    Fast om även andra vänner tycker att det är något fel på flickvännen så bör man åtminstone reflektera över det. Fortsätter det såhär så kan kompisen stå utan polare helt och hållet snart och vad händer då när/om det tar slut med tjejen? Kan vara värt att tänka på.
    Reflektera kan man förstås göra, men att lägga sig i kan få motsatt effekt. De blir ännu tajtare och han kan dra sig för att göra slut då det ger vännerna rätt.
    Som vän kan man visa att man finns men låta honom bestämma nivån på kontakten. 
  • That girl
    Tecum skrev 2017-07-08 13:39:11 följande:

    Reflektera kan man förstås göra, men att lägga sig i kan få motsatt effekt. De blir ännu tajtare och han kan dra sig för att göra slut då det ger vännerna rätt.

    Som vän kan man visa att man finns men låta honom bestämma nivån på kontakten. 


    Ingen har sagt att ts ska lägga sig i och det verkar han inte själv ha planer på att göra heller. Jag säger bara att om ts vän vill behålla honom eller någon vän överhuvudtaget så bör han ta sig en ordentlig funderare och sluta skjuta undan alla.

    Flickvännen är kontrollerande som försöker begränsa sin pojkväns umgänge såhär och hålla honom borta från sina vänner. Det är inte sunt.
  • Anonym (Säg som det är)

    Berätta för honom hur du känner helt enkelt. Och fråga flickvännen vad hon har emot er. Då får du dina svar.

  • Anonym (H)
    Anonym (Vän) skrev 2017-07-08 11:44:00 följande:
    Jag hade nog pratat med vännen och frågat om vad han tycker om det hela. Och sedan väntat ut situationen, är han en normaltrevlig person så kommer han inte stå ut med henne i längden.
    Så skulle jag också ha gjort.
  • sebbe420
    Anonym (Suck) skrev 2017-07-08 11:09:31 följande:

    När jag och min flickvän (eller bara jag) har umgåtts med W och hans tjej så har hon sagt dryga saker. Som att jag och min flickvän är tråkiga, att vi är dumma i huvudet osv. Hon har även sagt (rakt ut) att hon inte vill umgås med någon av oss två för att hon inte gillar oss.

    Och jag vet inte VARFÖR hon inte tycker om oss! Vi har absolut inte gjort henne någonting. 


    Menar du att hon sitter och säger att du är tråkig, dum i huvudet samt att hon inte gillar dig, och du frågar henne inte varför? Det låter ju helt makabert. Skulle någon säga så till mig hade jag väl blivit både arg och ledsen och verkligen frågat ut personen om varför.
  • Anonym (inte kul)

    Jag hade nog faktiskt övervägt att bryta med vännen, eller iaf backat undan rejält. Fast först hade jag bjudit in vännen till en fika (bara ni två) där du säger precis hur du känner, att hans flickvän har förstört för er två, att han inte försöker hindra det, och att du inte orkar mer. Säg att du är ledsen för hur situationen ser ut, att du saknar hur det var förut, och be honom tänka på hur mycket hans flickvän egentligen borde kontrollera hans umgänge med hans kompisar. 

    Be honom inte göra slut, men det är nog bra att få honom att inse vad hans flickvän gör.

    Efter det så är det väl bara att vänta och se, kanske finnas där i fall något skulle ändras, men om det inte sker: gå vidare i livet och hitta nya vänner.

  • That girl
    sebbe420 skrev 2017-07-08 17:39:44 följande:

    Menar du att hon sitter och säger att du är tråkig, dum i huvudet samt att hon inte gillar dig, och du frågar henne inte varför? Det låter ju helt makabert. Skulle någon säga så till mig hade jag väl blivit både arg och ledsen och verkligen frågat ut personen om varför.


    Det är väl helt irrelevant om ts har gjort det eller ej. Ska ni fl användare alltid vara dryga?
  • Tecum
    sebbe420 skrev 2017-07-08 17:39:44 följande:
    Menar du att hon sitter och säger att du är tråkig, dum i huvudet samt att hon inte gillar dig, och du frågar henne inte varför? Det låter ju helt makabert. Skulle någon säga så till mig hade jag väl blivit både arg och ledsen och verkligen frågat ut personen om varför.
    Troligen helt meningslöst att fråga, flickvännen kommer bara att slingra sig eller spela ovetande.
  • Anonym (Olivia)

    Jag skulle nog sätta mig ner med vännen (bara ni två) och säga att du tycker att det är tråkigt att ni aldrig ses, och att det är något du vill förändra. Sen får du väl säga att du vill komma bättre överens med hans tjej. Din kompis måste ju vara medveten om att du och hans tjej inte går bra ihop.

    Och nästa gång hon säger rakt ut att du är tråkig, fråga varför! Hur skulle hon kunna slingra sig? Hon verkar ju dessutom inte vara så brydd över om nån blir sårad av det hon säger.

  • sebbe420
    Tecum skrev 2017-07-08 19:44:19 följande:
    Troligen helt meningslöst att fråga, flickvännen kommer bara att slingra sig eller spela ovetande.
    Men jag menar inte att han skulle frågat det i efterhand. Han skrev ju att flickvännen sa det ansikte mot ansikte.
  • That girl
    sebbe420 skrev 2017-07-09 11:08:48 följande:

    Men jag menar inte att han skulle frågat det i efterhand. Han skrev ju att flickvännen sa det ansikte mot ansikte.


    Vissa personer vill inte konfrontera andra och underlätta att bråk bryter ut.
  • sebbe420
    That girl skrev 2017-07-09 11:21:33 följande:
    Vissa personer vill inte konfrontera andra och underlätta att bråk bryter ut.
    Nej det är väl så, och det kanske även var jag som missuppfattade TS. Jag förstod det som att den här flickvännen hade sagt de här elaka sakerna ansikte mot ansikte. Men det kanske ändå inte var så. Att man i det läget inte skulle fråga varför hon säger så, det var det jag inte förstod.
  • Tttghjxvb

    Har bara läst TS.

    Jag skulle ta upp problemet med din vän - omgående. Er situation är ohållbar om ssmbon redan har så stort negativt inflytande på honom. Jag skulle vara ärlig och säga att jag tycker jättemycket om honom, men tyvärr verkar hans sambo inte tycka om mig och jag känner mig inte välkommen som hans vän längre. Säga att jag gärna håller kontakten med honom enbart och att jag alltid finns där för honom, men att han själv får avgöra hur han vill ha det med vår relation eftersom jag inte kan umgås med hans sambo eller hon med mig. Sen skulle jag acceptera det som blir.

    Om han valde att låta vänskapen rinna ut i sanden skulle jag alltså acceptera det, MEN jag skulle försöka att inte hysa att mot honom och jag skulle inte frysa ut honom den dagen förhållandet tar slut och han själv väljer att höra av sig igen. Då skulle jag glatt ta tillbaka honom som kompis och ta det hela därifrån. Vissa får hjärnsläpp i sina relationer och vaknar till efteråt, och så kan det väl få vara, så länge de beter sig efteråt.

    Men det är definitivt hög tid att du är öppen med honom om hur det är och att det inte funkar. Gör det till hans problem och inte ditt, för det ÄR hans problem.

Svar på tråden Min bästa väns flickvän...