Ni som utnyttjade sambolagen.
Skriv bort sambolagen istället.
Själv gick jag även in med mer pengar i kontantinsats när vi köpte vårt hus, men de fick jag tack och lov tillbaka vid separationen eftersom mitt ex gick med på att inte utnyttja sambolagen. Det hade jag själv gjort om förhållandet varit det omvända. Jag tycker det var klantigt att jag inte tänkte på inte skriva samboavtal om kontsntinsatsen då, men det var så jäkla mycket annat att tänka på vid husköpet att jag glömde bort att göra upp avtal om det. Det ingen som påminde om det heller på banken eller mäklare.
Däremot så undvek jag att amortera så mycket som jag hade önskat på vårt bolån när jag var sambo pga sambolagen. Bolånet gick inte att dela i två delar så att man kunde amortera olika. Banken föreslog samboavtal istället, men jag tyckte det verkade vara krångligt i detta fall när man vill amortera olika på ett gemensamt bolån. Tack och lov så gäller ju sambolagen inte eget sparande så jag tyckte det var enklare att sätta in pengar på eget bankkonto istället, som jag senare kunde använda för att lösa ut exet med vid separationen.