• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • TeresB
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-10 21:33:40 följande:

Nej pengar betyder inte allt för mig, men det betyder rätt mycket.

Pengar behövs för att leva, köpa bil, bostad m.m

Jag betalar ganska mycket och är ganska frikostig med pengar, men det innebär inte att jag först ska slita och betala för allt, och sedan ge bort hälften bara för att man inte vill leva med mig eller tvärtom.

Det är helt ok för mig om man väljer att vara hemma med barnen det är valfritt ingen tvingar en.

Det är väl naivt?

Du har alla möjligheter att skydda dina tillgångar som både sambo och gift. Om en är hemma mer med gemensamma barn utgår jag ifrån att det är en sak man valt tillsammans med barnens bästa i åtanke?

Sätter man pengar så långt före sina barn gör man bäst i att avstå!
  • Anonym (ÅÄÖ)

TS känns som en väldigt pengafixerad, egoistisk och osympatisk person.

• Ess
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-10 21:50:48 följande:

TS verkar fixerad vid pengar. Hoppas TS inte är lika enkelspårig ute i verkliga livet som i denna diskussion.

Nej, ts är fixerad vid boendet.
    Han ser inte helheten i ett pars ekonomi. Han ser att mannen har lagt in insatsen till huset och betalar sedan lån och amorteringar på det. Men resten då?
    I de flesta fall jobbar båda och om mannen står för huset så står hon för maten, barnens kläder och andra utgifter. Men det räknas inte.........
  • Anonym (ABC123)
    TeresB skrev 2017-07-11 17:39:39 följande:
    Det är väl naivt?

Du har alla möjligheter att skydda dina tillgångar som både sambo och gift. Om en är hemma mer med gemensamma barn utgår jag ifrån att det är en sak man valt tillsammans med barnens bästa i åtanke?

Sätter man pengar så långt före sina barn gör man bäst i att avstå!
    Vem har sagt något om att sätta pengar för sina barn, jag sa bara att ingen tvingar en att vara hemma med barnen istället för att göra karriär.

Det är helt valfritt.
    Visst kan man skydda sina tillgångar, bara sjukt att man ska behöva göra det, man borde som ogift vara helt skyddad om inget annat avtalats.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-11 17:57:26 följande:

TS känns som en väldigt pengafixerad, egoistisk och osympatisk person.

Pga jag tycker att den som faktiskt är ägare till någon borde fortsätta kunna vara det, ja då får du tycka det.
    Märkligt att man kan tycka att någon är egoistiskt enbart för att man vill behålla det man kankse slitit för istället för att börja om från början.
    Du tycker inte själv att den som kräver något är den som är pengafixerad?
    Tänk efter lite på vad du säger.
  • Anonym (ABC123)
    Ess skrev 2017-07-11 18:02:54 följande:
    Nej, ts är fixerad vid boendet.
    Han ser inte helheten i ett pars ekonomi. Han ser att mannen har lagt in insatsen till huset och betalar sedan lån och amorteringar på det. Men resten då?
    I de flesta fall jobbar båda och om mannen står för huset så står hon för maten, barnens kläder och andra utgifter. Men det räknas inte.........
    Och om kvinnan inte gjort det och man inte har några barn, hur resonerar du då?
  • Anonym (Kladdkaka)
    nevermind skrev 2017-07-11 13:33:12 följande:
    Jag vet inte hur andra tänker, men jag anser att barnen går före. Pappan var otrogen mot mamman men hon svarade med att slå honom rakt på käften, så de verkar vara lika goda kålsupare.
    Strunt samma vad som hände, kvinnan gjorde så för att jävlas med mannen, vilket drabbade barnen.

Jag vet inte varför han inte fick lån, men 2,5 mille kan vara ganska mycket när man är ensam. Och han jobbade ju för sig själv hemma på gården. Inkomsterna kanske var låga. Ingen aning.
    Kvinnan gjorde helt rätt, ja förutom att slå honom på käften då kanske. Fast det förtjänade han också enligt mig.

Barnen bör inte bli speciellt lidande om föräldrarna har 2,5 millar var. Det kommer man hyfsat långt med.

Dem jag tycker synd om i den här historian är hans föräldrar. De borde skrivit det som enskild egendom.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-11 18:11:33 följande:

Vem har sagt något om att sätta pengar för sina barn, jag sa bara att ingen tvingar en att vara hemma med barnen istället för att göra karriär.

Det är helt valfritt.

Visst kan man skydda sina tillgångar, bara sjukt att man ska behöva göra det, man borde som ogift vara helt skyddad om inget annat avtalats.

En liten fråga bara - tycker du även att det ska vara samma om man gift sig? Att man ska behålla allt man äger. Eller är det då ok att man delar 50/50 oavsett vem som äger sakerna?
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ÅÄÖ) skrev 2017-07-11 16:16:08 följande:

Tycker TS hakar upp sig. Det kan vara girigt men det behöver inte vara det.
    Pratar TS rent generellt? Eller i nåt specifikt fall? För rent generellt är väl svaret att det beror på omständigheterna, dvs hur de inblandades situation och ekonomi är och varit osv. Båda ska ju gå ur en separation på ett bra sätt och tex lagen om att den som behöver bostaden mest ska få den är ett exempel. Lagen skyddar den svage.
    Man kan vända på resonemanget.
    Om två personer har en bra separation så kanske den som har det bäst ekonomiskt ser till att inte heller bete sig som en golddigger gentemot den som är den svage.

Hur kan en ekonomiskt stark person någonsin vara en "golddigger" mot den ekonomiskt svaga? Den matematiken går inte ihop.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Ellie) skrev 2017-07-11 21:17:48 följande:
    En liten fråga bara - tycker du även att det ska vara samma om man gift sig? Att man ska behålla allt man äger. Eller är det då ok att man delar 50/50 oavsett vem som äger sakerna?
    Nej det tycker jag inte, det är en rätt stor skillnad att ingå äktenskap.
    Har dock inget emot äktenskapsförord.
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.