• Anonym (ABC123)

Ni som utnyttjade sambolagen.

Ni som utnyttjande sambolagen enbart för att bostaden köptes för gemensamt bruk, utan att ha köpt bostaden eller betalt lån och amortering.
    Dvs inte varit med och betalt investeringen utan bara för ren vinning bara för att man kan.

Hur mycket fick ni ut när allt var klart, kändes det bra när pengarna kom in på kontot?
    Hade ni någon ångest efteråt pga agerandet mot er partner eller flöt livet på som vanligt?

Och den stora frågan, skulle du göra om det igen mot någon annan?

• Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.
  • runerusk

Själv gick jag även in med mer pengar i kontantinsats när vi köpte vårt hus, men de fick jag tack och lov tillbaka vid separationen eftersom mitt ex gick med på att inte utnyttja sambolagen. Det hade jag själv gjort om förhållandet varit det omvända. Jag tycker det var klantigt att jag inte tänkte på inte skriva samboavtal om kontsntinsatsen då, men det var så jäkla mycket annat att tänka på vid husköpet att jag glömde bort att göra upp avtal om det. Det ingen som påminde om det heller på banken eller mäklare.

Däremot så undvek jag att amortera så mycket som jag hade önskat på vårt bolån när jag var sambo pga sambolagen. Bolånet gick inte att dela i två delar så att man kunde amortera olika. Banken föreslog samboavtal istället, men jag tyckte det verkade vara krångligt i detta fall när man vill amortera olika på ett gemensamt bolån. Tack och lov så gäller ju sambolagen inte eget sparande så jag tyckte det var enklare att sätta in pengar på eget bankkonto istället, som jag senare kunde använda för att lösa ut exet med vid separationen.

• Anonym (ABC123)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-09 11:32:34 följande:
    Det är olagligt att försöka undanhålla sambon dennes lagliga rätt att få ut sin del i bodelningen.
    Det gör man inte bara för att man tar utökar bolånet, du kommer fortfarande få ut värdet MInus skulder om du nu vill få ut pengar.
    Bara att du får ut mindre och med kostnadern som uppstår kankse det inte är värt besvära att processa.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 11:49:20 följande:
    Det gör man inte bara för att man tar utökar bolånet, du kommer fortfarande få ut värdet MInus skulder om du nu vill få ut pengar.
    Bara att du får ut mindre och med kostnadern som uppstår kankse det inte är värt besvära att processa.
    Skitsnack. Vad ska du göra med lånet? Så länge pengarna inte är använda i bostaden så räknas ett nytt lån bort. Att uppmana till att veyta mot lagen är verkligen inte bra.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-09 11:33:46 följande:
    Varför ska man det? Varför ska man dela just på gardiner, knivar och gafflar men inte på den gemensamt införskaffade bostaden?
    Tror du missförstår mig.
    Jag pratar om scenario där den ene köpt bostad, betalat, skrivit på, tycker du själv att det ska vara delbart bara för att man brukat den tillsammans?

Seröst du tycker inte att den som skrivit på köpekontraktet ska få behålla den i sin ägo?

Varför skriver man ens på hos mäklaren om papprena i grund och botten är värdelösa?
  • runerusk
    Anonym (Lämnad med två sjuåringar) skrev 2017-07-09 06:43:55 följande:

Jag lade in 175.000 från min lägenhetsförsäljning 1985 då vi köpte radhuset (han hade fått 10.000 kr från sin släkt som bidrog med bara det). Priset 520.000 kr då.

Efter 14 år och sjuåriga tvillingar var det lätt att bli sugen på en ny kvinna som hade stor lgh i stan. Klart ville han bidra stolt och stort med så mycket pengar som möjligt till deras villaköp. Vinsten från (egentligen mestadels mitt) radhus - delades lika enligt lagen!?

Senast såldes detta radhus för åtta gånger så högt pris som 1985 och att jag inte har detta kvar blir nog min död om jag blir för gammal känns det som.

Han amorterade ju aldrig något av våra lån på radhuset. Och mäklarna tänker bara på att det ska bli affärer till höga priser. Inget förslag som att ägandeandelarna kan fördelas olika. Farligt olyckligt!

Ett tips är att om man vet att det kan göras en bodelning då skulle man belånat bostaden till max (då finns det inte mycket att vinna i värdet, eftersom det gäller halva värdet minus skulder).

Hade han verkligen rätt att åberopa sambolagen för en bostad som införskaffades innnan lagens uppkomst?

• Anonym (Salla)
    runerusk skrev 2017-07-09 11:47:24 följande:

Själv gick jag även in med mer pengar i kontantinsats när vi köpte vårt hus, men de fick jag tack och lov tillbaka vid separationen eftersom mitt ex gick med på att inte utnyttja sambolagen. Det hade jag själv gjort om förhållandet varit det omvända. Jag tycker det var klantigt att jag inte tänkte på inte skriva samboavtal om kontsntinsatsen då, men det var så jäkla mycket annat att tänka på vid husköpet att jag glömde bort att göra upp avtal om det. Det ingen som påminde om det heller på banken eller mäklare.

Däremot så undvek jag att amortera så mycket som jag hade önskat på vårt bolån när jag var sambo pga sambolagen. Bolånet gick inte att dela i två delar så att man kunde amortera olika. Banken föreslog samboavtal istället, men jag tyckte det verkade vara krångligt i detta fall när man vill amortera olika på ett gemensamt bolån. Tack och lov så gäller ju sambolagen inte eget sparande så jag tyckte det var enklare att sätta in pengar på eget bankkonto istället, som jag senare kunde använda för att lösa ut exet med vid separationen.

Får inte ihop det. Du skriver att ingen påminde dig om samboavtal, sedan skriver du att banken föreslog det, men att du tyckte det var för krångligt.  Då valde du bort det helt frivilligt. 
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Jisses) skrev 2017-07-09 11:54:23 följande:
    Skitsnack. Vad ska du göra med lånet? Så länge pengarna inte är använda i bostaden så räknas ett nytt lån bort. Att uppmana till att veyta mot lagen är verkligen inte bra.
    Där har du fel, lika som att du lagligt kan ta något från någon annan genom att utnyttja lagen.
    Så kan du också höja DITT bolån på DIN Bostad, sedan vad du gör med pengarna är upp till dig.
    Det finns ingen lag som säger att du inte får utöka ditt bolån bara du har täckning för det.
  • Anonym (Salla)
    Anonym (ABC123) skrev 2017-07-09 11:55:22 följande:
    Tror du missförstår mig.
    Jag pratar om scenario där den ene köpt bostad, betalat, skrivit på, tycker du själv att det ska vara delbart bara för att man brukat den tillsammans?

Seröst du tycker inte att den som skrivit på köpekontraktet ska få behålla den i sin ägo?

Varför skriver man ens på hos mäklaren om papprena i grund och botten är värdelösa?
    Så du menar att om han köper en lägenhet och de flyttar in i den tillsammans, de bor där i 25 år, skaffar 3 barn, hon jobbar 50% så att han kan göra karriär, då ska hon stå på bar backe när de separerar?
  • runerusk
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 11:58:11 följande:
    Får inte ihop det. Du skriver att ingen påminde dig om samboavtal, sedan skriver du att banken föreslog det, men att du tyckte det var för krångligt.  Då valde du bort det helt frivilligt. 
    Banken föreslog det långt senare när jag kontaktade dem för att kolla möjligheten att amortera mera, inte men när vi köpte huset.
  • Anonym (ABC123)
    Anonym (Salla) skrev 2017-07-09 12:03:25 följande:
    Så du menar att om han köper en lägenhet och de flyttar in i den tillsammans, de bor där i 25 år, skaffar 3 barn, hon jobbar 50% så att han kan göra karriär, då ska hon stå på bar backe när de separerar?
    Om man köper en lägenhet med någon och inte skriver på papprena hos mäklaren ja då får man nog stå där på bar backe om 25 år.
    Vem köper en bostad med någon utan att skriva på?
Svar på tråden Ni som utnyttjade sambolagen.