Nekad som familjehem
Anonym (Soc) skrev 2017-07-12 00:16:43 följande:
Jag förtydligar. När vi väljer bland familjehem som redan är utredda tar vi helst inte sådana som till exempel varit utbrända trots att de kan vara godkända av någon annan kommun. Har du läst familjehemsutredningen? Där står det nämligen en väldigt tydlig sammanvägning av alla delar. Det är stor brist på familjehem så det är sällan man avfärdar någon utan att utreda om det inte är något uppenbart som är totalt olämpligt direkt. Här låter det inte som att man ser några risker eller problem kring att det finns medicinberoende och en allvarlig kronisk sjukdom. Det låter som en stor varningsklocka för mig.Som flera här har skrivit, behov av att ta en medicin som jämnar ut en bristsjukdom gör inte en person till ett galet, labilt psykfall som är en fara för sin omgivning. Definitivt inte.
Det finns inte mer varningsklockor för det än andra tillskott.
Om det är så här dåligt som soc utreder så börjar jag förstå varför det så ofta blir fel när barn omplaceras. Att många andra här i tråden som inte kommer i kontakt med vården kanske inte vet hur dessa mediciner fungerar och blir lite skraja över det, är naturligtvis beklagligt om än förlåtligt, eftersom det inte ingår i deras yrkesroll att veta.
Men det ingår i DIN yrkesroll att veta, och du verkar inte kapabel att kunna ta beslut kring fosterhem.