• Rasan

    Han stänger ner och fryser ut mig ur relationen

    Jag och min sambo blev oplanerat gravida. Jag är i v 14. Min sambo är 45 och vill absolut inte bli pappa igen. Han har ett barn sedan tidigare och jag har två. Jag kan inte äta hormonprev och vi har använt oss av avbrutet samlag. I vintras blev jag gravid men det slutade i missfall. Han var lika panikslagen då och ville sterilisera sig. Jag tyckte det var jättejobbigt eftersom det skulle bli så definitivt och vi kom överens om att han skulle vänta till i höst. Vi kom även överens om att han skulle skaffa kondomer, vilket han gjorde men av någon anledning aldrig tog fram. Jag hade gjort klart för honom att jag inte skulle kunna göra abort.

    Såklart blev jag gravid igen. Och cirkusen började om. Jag har erbjudit honom utvägen att avbryta graviditeten och vårt förhållande eftersom jag redan tidigt kände mig så oerhört ledsen ka soch besviken över hur han hanterar allt. Jag vet inte hur många gånger han har sagt att han inte vill ha barnet, att han inte kommer bli lycklig, att det förstör allt osv. I samma veva nämner han gärna att hans första barn var så efterlängtat och önskat och att det här aldrig kan bli så. Hans och mitt barn har han Inga problem att kassera. Jag orkar inte leva med honom och hans barn och samtidigt veta att han inte ville ha vårt. Det gör för ont och jag är rädd att det ska gå ut över hans oskyldiga barn.

    Han har valt att stanna kvar i relationen men tar absolut inget ansvar för nåt. Han har gått in i sig själv och verkar inte intresserad av att lösa någonting. Han tittar inte på mig, pratar knappt med mig och gör allt för att undvika mig. Jag försöker med allt för att nå honom men han finns aldrig där för mig. Han fryser ut mig fullständigt. Jag förstår att han mår dåligt men om han nu har valt mig, varför tar han avstånd från mig och varför gör han ingenting för att komma vidare? Vad ska jag göra och hur länge ska man stå ut med den här psykiska terrorn? Det tar all min energi :(

  • Svar på tråden Han stänger ner och fryser ut mig ur relationen
  • Earthdancer

    Jag skulle råda familjeterapi/ att han går och pratar med en kurator. Funkar det inte och du känner du inte vill/orkar leva i en sådan relation så börja med att separera. Kan hända det blir annorlunda när barnet är fött. Låter som att han är rädd för förändringen/tror han inte kommer kunna älska barnet lika mycket som det första. Vanligt och den kärleken brukar ändå växa fram sen.

  • Rasan

    Ja jag förstår att han är rädd och jag har även talat om för honom att jag har full förståelse för det. Det han inte verkar fatta är att jag måste kunna ställa krav på honom också. Det är som att han bara tycker fruktansvärt synd om sig själv och inte kan se att han har delat ansvar för vår situation. Jag vet inte hur länge jag orkar ha förståelse för hans mående när han visar mig noll förståelse och så gott som aldrig frågar hur jag mår.

  • Rasan

    Jag har även sagt åt honom att han ska prata med någon utomstående. Han kontaktade en person eftersom han inte kunde tänka sig att åka längre än två mil från hemmet och hon hade semester men sa att han var välkommen att boka en tid. Det gjorde han inte. Varför? Vi har varit hos familjerådgivare men det tycker han inte hjälper. Han väljer att bara gå in i sig själv och fly från alla egna rädslor och ansvar. Jag förstår inte.

  • Kickan81

    Tycker du ska göra er båda en tjänst, skaffa eget boende och tänk på att dom större barnen inte mår bättre i situationen och även bebis i magen kommer känna av din stress. Du dina barn och den lilla kommer må bättre utan stressen av han beteende.

    Du kommer klara dig bra själv man vänjer sig även om det känns skit jobbigt i början.

    Kram

Svar på tråden Han stänger ner och fryser ut mig ur relationen