• Anonym (fabrikörn)

    Tjejer är fysiskt och mentalt svagare än killar - diskussion

    Att tjejer av naturen är fysiskt svagare än killar vet alla. Mindre muskelmassa, mer fett, kortare, väger mindre etc. Men jag vill också påstå att tjejer är svagare mentalt än killar. Jag skulle därför vilja skapa en diskussion här om det ämnet.

    Anledningen till att jag säger detta är bland annat för att:

    - tjejer har större behov av att tillhöra en grupp (tjejer mår sämre av isolering än killar)
    - tjejer påverkas mer av trender (bli vegan etc)
    - studier har visat att tjejer samlas i grupp för att peppa varandra inför en obehaglig händelse, medan killar föredrar att vara ensamma (den obehagliga upplevelsen i studierna var elstötar)
    - tjejer är mer känslostyrda och fattar därför fler irrationella beslut (istället för att använda logik)
    - tjejer bryr sig mer om vad omgivningen tycker om dem än killar (tjejer skapar bloggar för att få bekräftelse och uppmuntran, samtidigt som de nästan alltid raderar kritik eller negativa kommentarer)
    - tjejer bryr sig mer om orden som sägs till dem är positiva än om de är sanna eller ej (säg att en tjej är vacker så kommer hon alltid att suga åt sig, även om hennes logiska sida säger henne att det bara är en artig lögn)

    Vi kan väl börja med detta för att se hur diskussionen utvecklas. Med "tjejer" menar jag inte 100 % av alla fruntimmer, utan en majoritet av alla tjejer.

  • Svar på tråden Tjejer är fysiskt och mentalt svagare än killar - diskussion
  • Anonym (P)

    Ändå är det män som står för majoriteten av våld och brott, varför är det så tror du? Om män är mentalt starkare borde de väl kunna stå emot sånt trams? Ofta brukar det skyllas på testosteron, men som sagt om män är så mentalt starka så borde det ju inte vara några problem att stå emot.

  • Anonym (Korkad)
    Anonym (P) skrev 2017-07-15 08:58:11 följande:

    Ändå är det män som står för majoriteten av våld och brott, varför är det så tror du? Om män är mentalt starkare borde de väl kunna stå emot sånt trams? Ofta brukar det skyllas på testosteron, men som sagt om män är så mentalt starka så borde det ju inte vara några problem att stå emot.


    Precis. Ts svara på detta. Din tråd är korkad.
  • Nimzay

    Jag håller delvis med dig, om att tjejer på vissa sätt nog vanligen är mentalt svagare än killar. Och en del av dina exempel på hur tjejer i större utsträckning är och gör jämfört med killar, tror jag att kan stämma ganska bra - och ja, vissa av dem kan nog även innebära att tjejer mentalt sett, rent generellt, är svagare än killar.

    Men samtidigt tror jag att en del av exemplen snarare tyder på: att killar i många situationer helt enkelt reagerar och handlar på lite olika sätt en tjejer, utan att alla gånger absolut beror på att det är mentalt starkare.

    Jag är även lite inne på att tjejer och killar, nog egentligen skulle kunna vara ungefär lika starka mentalt, men att de är det på lite olika sätt. Till exempel att i vissa sammanhang är tjejer generellt sett starkast mentalt, medan i andra sammanhang är killar generellt sett starkast mentalt. Samtidigt som att killar och tjejer i vissa situationer, nog rent allmänt är ungefär lika starka mentalt, men att de ändå ofta kan ha lite olika sätt att reagera, bete sig, handla och att förhålla sig till omständigheterna, beroende på om de är tjejer eller killar.

  • Anonym (Så)

    Så alla ensamstående mammor som jobbar, studerar, sköter hem och tar hand om barnen ensamna dygnet runt år in och år ut är mentalt svaga?

  • Anonym (Eva)

    Kvinnor mår inte sämre av isolering än vad män gör. Däremot är vi bättre på att skapa och underhålla nära relationer, och därmed undvika ensamhet. Hela resten av din lista är just exempel på hur det går till när dessa nära relationer skapas och upprätthålls: vi pratar, lyssnar, bryr oss, bekräftar, tar hänsyn till egna och andra känslor o.s.v.

  • annabellelee

    Självmord är vanligare bland män än kvinnor. Tyder det på själslig styrka och mental överlägsenhet? Fler kvinnor är ensamstående föräldrar och väljer alltså att ta huvudansvaret för sina barn. Svagt?

    Dina exempel visar väl snarare att kvinnor gör saker annorlunda än män. Annorlunda, inte svagare.

  • sextiotalist

    Om man utgår från dina exempel så skulle jag nog kontra med att kvinnor är mentalt starkare eftersom de uppenbarligen fixar strategier för att klara sig i olika situationer bättre än män.

    Om man ska citera Darwin. Det är inte alltid den starkaste som överlever, utan den som anpassar sig bäst.

    Kvinnor har en förmåga att anpassa sig och det är en styrka.

    Under krig så har det varit kvinnorna som skött både gård och familj.

  • Mirja von Beau
    Anonym (fabrikörn) skrev 2017-07-15 08:53:52 följande:

    Att tjejer av naturen är fysiskt svagare än killar vet alla. Mindre muskelmassa, mer fett, kortare, väger mindre etc. Men jag vill också påstå att tjejer är svagare mentalt än killar. Jag skulle därför vilja skapa en diskussion här om det ämnet.

    Anledningen till att jag säger detta är bland annat för att:

    - tjejer har större behov av att tillhöra en grupp (tjejer mår sämre av isolering än killar)
    - tjejer påverkas mer av trender (bli vegan etc)
    - studier har visat att tjejer samlas i grupp för att peppa varandra inför en obehaglig händelse, medan killar föredrar att vara ensamma (den obehagliga upplevelsen i studierna var elstötar)
    - tjejer är mer känslostyrda och fattar därför fler irrationella beslut (istället för att använda logik)
    - tjejer bryr sig mer om vad omgivningen tycker om dem än killar (tjejer skapar bloggar för att få bekräftelse och uppmuntran, samtidigt som de nästan alltid raderar kritik eller negativa kommentarer)
    - tjejer bryr sig mer om orden som sägs till dem är positiva än om de är sanna eller ej (säg att en tjej är vacker så kommer hon alltid att suga åt sig, även om hennes logiska sida säger henne att det bara är en artig lögn)

    Vi kan väl börja med detta för att se hur diskussionen utvecklas. Med "tjejer" menar jag inte 100 % av alla fruntimmer, utan en majoritet av alla tjejer.


    När det gäller den manliga och kvinnliga fysiska anatomin håller jag till en viss grad med dig.
    När det gäller kvinnors mentala styrka skulle jag påstå raka motsatsen. Blir livssituationen problematiskt, typ sjuka barn, sjuka eller tom döende anhöriga, ekonomiska problem, dålig ekonomi, dubbelbelastning...mm kan jag berätta om för dig av egen erfarenhet, att det är för det mesta kvinnor som visar en fantastisk mentala styrka i just utsatta situationer i motsatsen till män.

    Men nu pratar jag kvinnor i det reala livet och inte tonårstjejer.
  • Anonym (Karin)
    sextiotalist skrev 2017-07-15 09:51:30 följande:

    Om man utgår från dina exempel så skulle jag nog kontra med att kvinnor är mentalt starkare eftersom de uppenbarligen fixar strategier för att klara sig i olika situationer bättre än män.

    Om man ska citera Darwin. Det är inte alltid den starkaste som överlever, utan den som anpassar sig bäst.

    Kvinnor har en förmåga att anpassa sig och det är en styrka.

    Under krig så har det varit kvinnorna som skött både gård och familj.


  • Meriall

    En stor anledning till att vår människoart vann över neandertalarna var att vi kunde organisera oss i stora grupper medan de (verkar det som) bodde ihop i mindre grupper. Så trots att de var fysiskt starkare så blev de utplånade. Att funka bra i grupp är en styrka, inte en svaghet.

    Dock tror jag på vad som sägs ovan att kvinnor inte alls har större behov av grupp och nära relationer. De är bara bättre på att skaffa dem. Män tenderar att ha en nära relation - sin partner - och blir därmed utsatta ifall relationen tar slut. Kvinnor har oftare nära vänner.

    Intelligensmässigt är det ingen större skillnad på gruppnivå. Fler högintelligenta män men också fler lågintelligenta män.

    Däremot tycker jag att det verkar som att en skillnad är att män i större utsträckning kan/vill ägna sitt liv åt en enda sak - och kan därför sägas ha högre ambition inom det området. Kvinnor verkar vilja dela upp sin uppmärksamhet på flera olika områden generellt. Sedan är det ju stora individuella variationer förstås. Men jag tror det är en anledning till att fler framstående vetenskapsmän, professorer etc är män. Och även fler extremister...

Svar på tråden Tjejer är fysiskt och mentalt svagare än killar - diskussion