• Äldre 20 Jul 14:12
    1219 visningar
    1 svar
    1
    1219

    HJÄLP angående gravid flickvän från Malaysia

    Hej, jag har nyligen fått reda på att min malaysiska flickvän som är på besök i Sverige är gravid i 3e månaden. Min första instinkt var såklart att fixa UT (uppehållstillstånd) till henne så att hon skulle kunna få vård och föda barnet här i Sverige men som det ser ut så brukar det ta minst 12 månader för att få UT då de inte längre ger förtur vid graviditet (tror jag). Vi är för nuvarande ogifta men funderar på att gifta oss borgerligt, delvis för att det kan bli lättare att fixa UT osv samt att om det skulle bli så att hon behöver föda barnet i Malaysia så är det KRAV på att hon är gift. 

    Jag har nu googlat, ringt och gnällt så mycket att jag har tappat förtroendet på systemet och har bland annat kollat in om det kan göras i andra europeiska länder då ett enkelt läkarbesök kostar 3300 kr för henne här, vilket för övrigt också krävde runt 10 samtal med folk som bara vill bli av med en. 

    Jag behöver hjälp med det här. Jag är orolig över mitt blivande barn och det verkar väldigt svårt att hitta någon som vet något eller som vill hjälpa så nu ber jag er på detta forum om råd över hur jag ska lösa detta.

    Tack på förhand
  • Svar på tråden HJÄLP angående gravid flickvän från Malaysia
  • Äldre 20 Jul 15:44
    #1

    Som du själv haft förstått så kommer hon inte hinna få ut innan barnet är fött, så det återstår att ni betalar läkarkostnaderna själva, antingen här, i Malaysia eller i annat land. Hur länge kan hon stanna på sitt visum?

Svar på tråden HJÄLP angående gravid flickvän från Malaysia