• Johnny­orange
    Äldre 21 Jul 11:04
    2075 visningar
    13 svar
    13
    2075

    Det här med att männen tar första steget

    Att det oftast är männen som tar första steget vid raggning, är det genetiskt betingat eller är det olika roller som man förväntas ta vid ung ålder? Att männen raggar och försöker imponera på tjejerna, och tjejerna väljer ut de bästa? 

    Själv tror jag att det är en kombination, när man gick i låg och mellanstadiet och frågade chans på varandra lite gulligt sådär så var det tjejerna som var mer intresserade och på än killarna. Men sen när man når puberteten så börjar det här med att om en tjej visar för mycket intresse och tar för sig sexuellt så blir hon kallad slampa och hora m.m. Det är så jävla synd att det ska vara så.

  • Svar på tråden Det här med att männen tar första steget
  • Äldre 21 Jul 11:15
    #1
    Johnnyorange skrev 2017-07-21 11:04:33 följande:

    Att det oftast är männen som tar första steget vid raggning, är det genetiskt betingat eller är det olika roller som man förväntas ta vid ung ålder? Att männen raggar och försöker imponera på tjejerna, och tjejerna väljer ut de bästa? 

    Själv tror jag att det är en kombination, när man gick i låg och mellanstadiet och frågade chans på varandra lite gulligt sådär så var det tjejerna som var mer intresserade och på än killarna. Men sen när man når puberteten så börjar det här med att om en tjej visar för mycket intresse och tar för sig sexuellt så blir hon kallad slampa och hora m.m. Det är så jävla synd att det ska vara så.


    Vet inte vad du ser och upplevelser men tjejer tar minst lika ofta initiativet.
  • Johnny­orange
    Äldre 21 Jul 11:18
    #2
    Kjell2 skrev 2017-07-21 11:15:51 följande:

    Vet inte vad du ser och upplevelser men tjejer tar minst lika ofta initiativet.


    Inte enligt min erfarenhet. Men det kanske är något med mig som är avtändande. Vad vet jag....
  • Anonym (mmm)
    Äldre 21 Jul 11:47
    #3
    Johnnyorange skrev 2017-07-21 11:04:33 följande:

    Att det oftast är männen som tar första steget vid raggning, är det genetiskt betingat eller är det olika roller som man förväntas ta vid ung ålder? Att männen raggar och försöker imponera på tjejerna, och tjejerna väljer ut de bästa? 

    Själv tror jag att det är en kombination, när man gick i låg och mellanstadiet och frågade chans på varandra lite gulligt sådär så var det tjejerna som var mer intresserade och på än killarna. Men sen när man når puberteten så börjar det här med att om en tjej visar för mycket intresse och tar för sig sexuellt så blir hon kallad slampa och hora m.m. Det är så jävla synd att det ska vara så.


    Det där är ju lite gammaldags. Idag behöver man inte göra så och det är knappast genetiskt betingat utan haft att göra med hur samhället byggts upp kring könsroller etc
  • Äldre 21 Jul 11:49
    #4
    Johnnyorange skrev 2017-07-21 11:18:46 följande:

    Inte enligt min erfarenhet. Men det kanske är något med mig som är avtändande. Vad vet jag....


    Eller så är du så fokuserad på dina fördomar hur det ska gå till att du inte andra signaler.
  • Anonym (Kille­)
    Äldre 21 Jul 12:02
    #5
    +1

    Jag gick ut under flera års tid och tro mig. Nä, tjejer tar inte första initiativet. 
    Det finns några enstaka, men i den stora massan. Nä. 

    Jag har varit i centrum, varit tillgänglig, funnits att bara approacha. Kanske har 2-3 ggr på flera års tid av många timmar ute som en tjej har tagit något slags initiativ utöver stå och försöka se attraktiv ut.

    Så TS har rätt i att det är inrotat att killar ska ta initiativet. 

  • Johnny­orange
    Äldre 21 Jul 12:21
    #6
    Anonym (Kille) skrev 2017-07-21 12:02:51 följande:

    Jag gick ut under flera års tid och tro mig. Nä, tjejer tar inte första initiativet. 

    Det finns några enstaka, men i den stora massan. Nä. 

    Jag har varit i centrum, varit tillgänglig, funnits att bara approacha. Kanske har 2-3 ggr på flera års tid av många timmar ute som en tjej har tagit något slags initiativ utöver stå och försöka se attraktiv ut.

    Så TS har rätt i att det är inrotat att killar ska ta initiativet. 


    Precis! Det har hänt mig några få gånger med. Men det är vääääldigt sällsynt. Vore man kändis så vore det en annan sak.
  • Äldre 21 Jul 13:31
    #7

    Jag delar inte samma uppfattning men det kanske är för att jag är kvinna. Typ 8 gånger av 10 så är det jag som tagit första steget 

  • Anonym (Kille­)
    Äldre 24 Jul 09:03
    #8
    Cecese skrev 2017-07-21 13:31:24 följande:

    Jag delar inte samma uppfattning men det kanske är för att jag är kvinna. Typ 8 gånger av 10 så är det jag som tagit första steget 


    Intressant. Du kanske är en av de kvinnor som tar första steget. 
    Om du frågar runt i din bekantskapskrets bland kvinnorna. Vad blir svaren då? Tar alla första steget på samma sätt som du? 

    Sen är frågan vad vi menar med första steget. Det finns tjejer som tror de tagit första steget genom att ställa sig så att dem syns och pilla med håret och så blir de förvånade över att killen inte förstod att dem gjorde en invit. 
  • Äldre 24 Jul 13:06
    #9

    Jag är en karaktärsfast herre, som anser att männen ovillkorligen ska ta första steget. En oskriven etikettsregel som måste följas.
    På krogen brukar jag bära en liten skylt med texten "Inga raggningsförsök, tack!".
    Icke desto mindre blir jag ideligen påstött och tillflirtad av charmanta damer, som diskret frågar, om jag möjligtvis vill "komma med hem och titta på deras etsningar".
    Inte hade dom några etsningar att visa. Bara en och annan tatuering. Sent blev det också.
    Måste bli slut på detta framfusiga ofog! En riksomfattande moralisk upprustning är av nöden.Cool

  • Anonym (man mansso­n)
    Äldre 8 Aug 00:25
    #10
    Johnnyorange skrev 2017-07-21 11:04:33 följande:

    Att det oftast är männen som tar första steget vid raggning, är det genetiskt betingat eller är det olika roller som man förväntas ta vid ung ålder? Att männen raggar och försöker imponera på tjejerna, och tjejerna väljer ut de bästa? 

    Själv tror jag att det är en kombination, när man gick i låg och mellanstadiet och frågade chans på varandra lite gulligt sådär så var det tjejerna som var mer intresserade och på än killarna. Men sen när man når puberteten så börjar det här med att om en tjej visar för mycket intresse och tar för sig sexuellt så blir hon kallad slampa och hora m.m. Det är så jävla synd att det ska vara så.


    Jag tror det delvis handlar om vilka roller vi blivit intutade.

    Men det kan också ha att göra med att många män biologiskt vill föröka sig med många olika kvinnor för att sprida sina gener, därför är de mer aktiva än kvinnor. Män ska ju köra in den i kvinnor och kvinnor ska ta emot, så det tyder ju på att det är män som ska agera och kvinnor bara sära på benen.
  • Äldre 8 Aug 19:45
    #11
    Johnnyorange skrev 2017-07-21 11:04:33 följande:

    Att det oftast är männen som tar första steget vid raggning, är det genetiskt betingat eller är det olika roller som man förväntas ta vid ung ålder? Att männen raggar och försöker imponera på tjejerna, och tjejerna väljer ut de bästa? 

    Själv tror jag att det är en kombination, när man gick i låg och mellanstadiet och frågade chans på varandra lite gulligt sådär så var det tjejerna som var mer intresserade och på än killarna. Men sen när man når puberteten så börjar det här med att om en tjej visar för mycket intresse och tar för sig sexuellt så blir hon kallad slampa och hora m.m. Det är så jävla synd att det ska vara så.


    Svårt att säga någonting om genetik i frågan, men jag tror snarare att det är kulturellt betingat. Vi växer upp i en kultur som genomsyras av berättelser där mannen åtrår kvinnan och erövrar henne, så det blir ett ideal som också präglar våra önskningar och relationer. Ju fler alternativa berättelser som finns, desto mer kommer dessa normer och ideal att uppluckras. Folk i tråden föreslår att det är minst lika vanligt att tjejer tar första steget. Det tror inte jag, men jag tror att det blir allt vanligare.
  • Anonym (Vallm­ann)
    Äldre 2 Jan 10:50
    #12

    Kvinnor vill känna sig uppvaktade, kvinnliga, plus att de är rädda att få nobben.
    Män som tar första steget och får nobben, de känner sig inte manliga.
    Inte jag i alla fall.

  • Äldre 4 Jan 13:49
    #13
    Anonym (Vallmann) skrev 2019-01-02 10:50:10 följande:

    Kvinnor vill känna sig uppvaktade, kvinnliga, plus att de är rädda att få nobben.
    Män som tar första steget och får nobben, de känner sig inte manliga.
    Inte jag i alla fall.


    Varför ska män ta första steget  då om båda är rädda för att få nobben?
Svar på tråden Det här med att männen tar första steget