• Anonym (:-))

    Adoptera från Sydkorea

    Jag satt och läste lite om adoption (vilket jag tycker är en väldigt god gärning mn kan göra och förbättra ett barns liv). 

    Jag läste lite om landet Sydkorea och att därifrån får man inte adoptera om ena föräldern/ båda föräldrarna är över 43 år. Men om det finns hel-eller halv syskon i familjen så kan man få adoptera upp till 50? Varför är det så? Man är ju inte en bättre förälder för att man är 10 år yngre. 

  • Svar på tråden Adoptera från Sydkorea
  • Anonym (asdf)

    Ännu bättre gärning är det att skänka en slant så att barnet kan få växa upp i sitt hemland eller ännu bättre hos sina biologiska föräldrar.

  • Anonym (Hmm)

    Man ska aldrig adoptera som "en god gärning". Barnet ska aldrig behöva vara tacksam över att ha blivit adopterad. Adoptera ska man göra av stor längtan att bli förälder.

  • Aliona

    Det finns många nackdelar med adoptionsindustrin också. Psykiska problem hos adopterade barn, fattiga som pressas att lämna sina barn etc. Många anser att barn mår bättre av att växa upp i sina hemländer och att hjälp istället ska riktas till de biologiska föräldrarna så att de kan ta hand om sina barn.

    Jag har själv inte bildat mig en uppfattning för eller emot, men om du nu funderar på adoptera så skulle jag råda dig att läsa, se dokumentärer etc. innan du tar ett definitivt beslut.

    Om du vill hjälpa ett utsatt barn så kanske ni ska fundera på att bli fosterfamilj/kontaktfamilj eller skänka pengar till barnröttsorganisationer istället?

  • Anonym (Ellie)

    Skulle tro att åldersgränsen är för att barnen ska (förhoppningsvis) ha pigga och friska föräldrar så länge som möjligt. Finns det syskon kommer ju adoptivbarnet i alla fall ha andra familjemedlemmar om en förälder går bort tidigt.

    Sen håller jag med om att man aldrig ska adoptera som en "god gärning".

  • klyban
    Anonym ( ) skrev 2017-07-27 23:44:38 följande:
    www.dagensjuridik.se/2012/08/far-adoptera-bar... 

    Förresten, om ena föräldern är yngre (typ 35) får man adoptera då fastän pappan är uppåt 50? 

    Känns rätt naturligt att det handlar om adoptivföräldrar i fertil ålder(Och då teoretisk fertil ålder), och dessa åldersbegränsningar som man har.
    35år kanske är i underkant, borde kanske mer vara mot max 45år som kvinna för vara logiskt.

    Men för göra det ologiskt, så har vi homosexuella som får adoptera.
    Som inte ens i teorin kan få barn överhuvudtaget.

    Vad är rätt och vad är fel här och ålder?
    Ja, jag vet inte, enda jag gjorde var identifiera hur de antagligen tänkte med åldersbegränsningar och varför det är en skillnad mellan mäns ålder för adoption och kvinnors.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Adoptera från Sydkorea