• Bananasplit21

    Må illa av min man...

    Hej, jag är en ung tjej och väntar mitt första barn är i första trimester nu. Under senaste veckor har jag drabbats av extremt illamående, spyr upp till 16 ggr per dag, har fått sjukskrivning och Lergigan comp nu, men det hjälper ändå inte helt 100%. Hur som helst, jag har upptäckt att jag må illa av min sambo både fysiskt och delvis psykiskt. Hans doft, hans vanor, hans tal, allt får mig att må illa rent fysiskt, men även irritation har gjort sitt också. Men när jag pratar med honom förstår jag att han inte allas förstår mig och tror på att jag må verkligen illa, och även om han tror så bryr han sig inte. På grund av illamående har jag inte kunnat laga mat eller diska, eller tvätta på flera veckor nu. Jag orkar ens knappt duscha, då jag må illa när jag står upp. Men ändå frågar han mig varje dag om jag har gjort något speciellt, diskat eller tänker laga mat. Han har varit stöttande och förstående de första veckor, men nu verkar han tröttna på det och tror att jag spelar för att kunna ligga i sängen hela dagarna och skippa göra saker hemma. Vi har inte haft sex nu sedan typ maj-juni, och jag är inte alls sugen, då jag må så illa. Jag vet inte om vårt förhållande kommer att klara av det. Då jag känner att om han hade sagt att han vill göra slut, så hade jag nog inte ens tänkt på saken och gick med på det.... men jag vet att vanligtvis är vi väldigt kärleksfulla, älskar sex och älskar varandra så sjukt mycket, vi båda är överlyckliga för att vi ska bli föräldrar, men allt annat drar tillbaka glädjen... jag förklarar allt med gravidhormoner, men är rädd att dålig stämning kommer att hänga kvar ett tag...

  • Svar på tråden Må illa av min man...
  • entillelin

    Känner igen mig!
    Jag vågade knappt titta på min karl under graviditet med rädsla för att han skulle komma nära å ge mig en kyss. Hans andedräkt var det värsta jag visste, och gjorde mig så illamående! Haha, inte kul!

  • Bananasplit21
    entillelin skrev 2017-07-28 22:49:36 följande:

    Känner igen mig!

    Jag vågade knappt titta på min karl under graviditet med rädsla för att han skulle komma nära å ge mig en kyss. Hans andedräkt var det värsta jag visste, och gjorde mig så illamående! Haha, inte kul!


    Ja, det är verkligen inte kul, får även skuldkänslor och tycker synd om honom, men kan inte göra något åt det :(
  • entillelin
    Bananasplit21 skrev 2017-07-28 22:51:57 följande:
    Ja, det är verkligen inte kul, får även skuldkänslor och tycker synd om honom, men kan inte göra något åt det :(
    Vårt förhållande var rätt svajigt under graviditet också. Dels "avsmaken" jag kände inför honom, men sen löpte mina hormoner verkligen amok och vi bråkade en hel del. Å där var mycket mitt "fel". Kunde bli otroligt arg över småsaker. Tyckte synd om honom där...

    Men känner igen känslan av att de "misstror en", att man ser sin chans att vara "lat". Ingen kul känsla, då tröttheten/illamåendet/värken i sig är nog så jobbig..
  • FrökenCarlsson

    Tror det är ganska normalt, jag har två barn och samma visa båda gångerna (olika män dessutom)..
    Dom har luktat illa, pratat för mkt osv osv osv. Första gången blev jag livrädd för jag trodde inte jag var kär längre men det gick över! :)

  • Bananasplit21
    entillelin skrev 2017-07-28 22:59:28 följande:

    Vårt förhållande var rätt svajigt under graviditet också. Dels "avsmaken" jag kände inför honom, men sen löpte mina hormoner verkligen amok och vi bråkade en hel del. Å där var mycket mitt "fel". Kunde bli otroligt arg över småsaker. Tyckte synd om honom där...

    Men känner igen känslan av att de "misstror en", att man ser sin chans att vara "lat". Ingen kul känsla, då tröttheten/illamåendet/värken i sig är nog så jobbig..


    Det är så skönt att veta att vi är inte ensamma om det! Förlåt, jag förstår att du verkar också haft det jobbigt under din graviditet, men det är ändå skönt att höra någon annan berätta om sin erfarenhet och problem man har haft. Jag tvivlade först att det var hormoner, men nu när jag skrev inlägget, blev bara mer och mer övertygat att det kommer bli bättre. Tack så jättemycket för dina svar! ????
  • Bananasplit21
    FrökenCarlsson skrev 2017-07-28 23:01:19 följande:

    Tror det är ganska normalt, jag har två barn och samma visa båda gångerna (olika män dessutom)..

    Dom har luktat illa, pratat för mkt osv osv osv. Första gången blev jag livrädd för jag trodde inte jag var kär längre men det gick över! :)


    Det är verkligen skönt att höra att man inte är ensam om det, känns bra att kunna prata om det med någon, för att jag vågar inte säga det till mina tjejkompisar, då jag vet att de kommer inte kommer förstå mig just nu.

    Det där med att man känner sig inte kär längre, det förstår jag verkligen, har tänkt på det nu i någon vecka och övergår från att vara jättekär och tacksam till helt neutral och apatisk ibland. Känns konstigt att känna så, då jag har aldrig tvivlat på varken mina eller hans känslor förut. Men jag få tillbaka hopp om att det kommer att ordna sig snart ??
  • entillelin

    Jag var nära å lämna sambon två gånger, tänkte att jag kommer aldrig kunna leva med honom! Men nu är bebisen tre månader och dessa känslor har försvunnit.

    Bra att mina erfarenheter kan hjälpa. Jag hade gärna hört någon annan säga samma sak. Så här i efterhand fattar jag att det var hormoner, men där och då trodde jag känslorna var "riktiga".

    Hoppas din sambo kan bli mer förstående!

  • Bananasplit21
    entillelin skrev 2017-07-28 23:19:01 följande:

    Jag var nära å lämna sambon två gånger, tänkte att jag kommer aldrig kunna leva med honom! Men nu är bebisen tre månader och dessa känslor har försvunnit.

    Bra att mina erfarenheter kan hjälpa. Jag hade gärna hört någon annan säga samma sak. Så här i efterhand fattar jag att det var hormoner, men där och då trodde jag känslorna var "riktiga".

    Hoppas din sambo kan bli mer förstående!


    Jag är verkligen glad att dessa känslor har försvunnit för dig! Hoppas du får massor av kärlek från din man nu och känner också att du vill ge tillbaka någonting! Det är inte lätt att vara kvinna inland ???? Önskar Er lycka till med bebisen och sambon! ????

    Själv hoppas jag på att mina elaka hormoner ska förvandlas till snälla snart, och jag ska få uppleva alla positiva fördelar med att vara gravid! ????
  • Isola747

    Vet en som tvingade sin man att sova i husvagnen under hennes graviditet för att hon inte stod ut med hans lukt haha! Du är inte ensam och allra troligast går det över :)

Svar på tråden Må illa av min man...