• Skadetgöraont

    Känns som oskuld efter förlossningen(?)

    Hej..

    Jag är förstagångsmamma och födde för 3 mån sen. Innan förlossningen var mannen rädd för att ha sex, han trodde att det skulle göra ont på barnet. Jag var då väldigt sugen på det.

    Men nu efter förlossningen så är jag mest rädd för att ha sex.. Vi försökte en gång, och då kändes det som att vaginan har krypt ihop sig, som att man är oskuld och samtidigt kan inte den gå in långt.. Det gjorde ont med. Efter det har jag börjat bli rädd inför samlag.

    Jag har tappat lusten, för känns som att man inte kan hitta tillbaks till det man hade förr och vaginan vill inte hjälpa till på traven.. Känner mig som en 10 åring som verkligen inte vill ha något med sex att göra.

    Jag vet inte hur jag ska gå tillbaks till att kunna ha sex igen.. det är torrt, gör ont, och hur mycket man än känner sig kåt så vill inte "dörren öppnas för inträde".

    Tips/råd? Kan det kanske bero på stress.. närhet har vi ju men det verkar inte hjälpa.

  • Svar på tråden Känns som oskuld efter förlossningen(?)
  • Meriall

    Det kan ta ett bra tag innan hormonerna ställt in sig rätt efter en förlossning och innan dess kan det kännas som du beskriver. Ammar du kan det ta ännu längre tid. Du skulle förmodligen inte orka bli gravid igen nu så här tätt inpå så det är din kropp som försöker se till att du inte har sex nu för att undvika det. Vänta några månader till... ifall det känns okej därnere när du inte har just sex. Känns det konstigt annars också ska du kolla upp det så det är som det ska.

  • Anonym (E)

    Jag kände likadant när jag försökte ha sex efter förlossningen. Är alla hormoner som gör slemhinnorna torra, speciellt när man ammar. Jag tog upp det med min barnmorska på efterkontrollen som då sa att jag kunde använda Ovesterin 2 gånger per vecka. Efter 4 behandlingar så har jag kunnat ha sex igen utan att det gör ont eller känns konstigt. (Jag ammar och enligt min barnmorska var det ingen fara att kombinera det med amningen)

  • Anonym (.)

    Min barnmorska hade "förvarnat" innan om att man får torra slemhinnor, så vi köpte hem glidmedel innan förstå gången efter förlossningen. Var väldigt torr men funkade bra med glidmedel.

    Men om du inte känner för sex så vänta ett tag till!

Svar på tråden Känns som oskuld efter förlossningen(?)