• Anonym (Anonym)

Allt känns så jävla mörkt just nu

Hej, detta är min första gång jag gör ett inlägg här på familjeliv så ber om ursäkt om det blir lite rörigt.

Jag är 16 år och ska om ett par veckor börja gymnasiet och jag är så himla nervös över det. Jag känner ett par personer ytligt bara och har fått reda på att det är väldigt många som ska börja där, som jag vet att jag inte alls kommer att klicka med. Gymnasiet har vart den tiden jag längtat efter hela grundskolan när allt kännts som skit, men nu känns det inte alls bra med gymnasiet längre. Hade hoppats på att jag skulle lära känna nya människor och få en nystart på allt.

Jag har aldrig varit utan vänner men har 4-5 vänner jag umgås med, och av dom är det bara en jag känner att jag egentligen gillar och kan lita på. Resten får mig ofta att må dåligt och vi bråkar ofta.

I september förra året lärde jag känna en kille som jag senare blev tillsammans med, och det höll i ungefär ett halvår, tills han inte längre visste vad han ville och vi tog en paus. Vi har börjar träffas lite grann igen men har mest sex och jag tror verkligen inte han är ute efter något mer än sex. Problemet är jag jag är så jävla kär i honom och kan inte släppa honom. Han får mig också att må dåligt för att han är så oklar och ibland dryg, ibland helt känslokall.

Vidare är mina föräldrar nyskilda och min mormor som var den personen jag älskade mest i hela världen gick bort tidigare i sommar.

Känner mig just nu så himla trasig. Har knappt några vänner jag gillar, en kille som typ utnyttjar mig för sex. Ligger mest hemma på dagarna på lovet medans andra åker och festar och badar. Vet inte när detta ska vända om det ens kommer vända. Ser ingen större mening med något.

• Svar på tråden Allt känns så jävla mörkt just nu
  • Anonym (Jessica)

Beklagar att du förlorade din mormor.

Jag är nästan dubbelt så gammal som du men minns precis hur det var. Jag mådde som du. Såg ingen mening med något.

Jag var också väldigt nervös inför gymnasiet. För mig blev det jättebra. När det var dags att ta studenten var jag ledsen för att mina tre år var slut. Jag hade gärna gått ett år till.

Håller du på med någon fritidssysselsättning? Det går att lära känna nya människor. Det blir inte lättare med åren och jag har i ärlighetens namn blivit mera kräsen med åren. Men det går absolut!

Du är fortfarande ung. Det kommer vända. Jag vet att det låter som tomma ord men det är så det är. Det blir bättre.

Kram

• Anonym (H)
    Anonym (Jessica) skrev 2017-08-11 22:45:40 följande:

Jag är nästan dubbelt så gammal som du men minns precis hur det var. Jag mådde som du. Såg ingen mening med något.

Jag var också väldigt nervös inför gymnasiet. För mig blev det jättebra. När det var dags att ta studenten var jag ledsen för att mina tre år var slut. Jag hade gärna gått ett år till.

Håller du på med någon fritidssysselsättning? Det går att lära känna nya människor. Det blir inte lättare med åren och jag har i ärlighetens namn blivit mera kräsen med åren. Men det går absolut!

Du är fortfarande ung. Det kommer vända. Jag vet att det låter som tomma ord men det är så det är. Det blir bättre.
    Kram
    Kloka ord
  • Iva Lina

Här kommer ett svar från en som är mer än dubbelt så gammal. Cool
    För det första tycker även jag att Jessi­ca ger kloka råd.

Jag tänkte ge dig ett råd ang killen. Det är lätt att förstå att han är rutten för att han utnyttjar dig och att du borde dumpa honom. 
    Och innerst inne vet du att det är så, men det är svårt att avsluta en rellation om man fortfarande är kär.
    (Jag vet att ni inte är ihop, men jag kallar det för relation, för någon slags relation är det. Fast den just nu bara är mest sexuell och enbart på hans villkor). 
    I den situationen har jag varit många gånger och lättast att komma över en kille är att komma under en ny.
    Med det menar jag att försök att träffa en ny kille, och ett utmärkt tillfälle är just när man börjar i ny klass eller ny skola, så det är ju super att du ska börja gymnasiet nu!!!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jessica) skrev 2017-08-11 22:45:40 följande:

Kram

Tack, som två andra skriver är det kloka ord. Är verkligen skönt att bara få höra någon äldre som har gått igenom samma sak, som du, säga att det blir bättre. Jag vet ju att det är sant, men på ett sätt vill jag också att det ska vara bra nu...

Jag har ingen fritidssysselsättning men har funderat på att börja på någon. Vet bara inte vad riktigt? Känns som fotboll, innebandy alla lagsporter måste man börja på som liten. Något förslag?

Men igen tack för ditt svar, det gjorde mig glad faktiskt! Kram
  • Anonym (Anonym)
    Iva Lina skrev 2017-08-14 21:31:24 följande:

Här kommer ett svar från en som är mer än dubbelt så gammal. 

För det första tycker även jag att Jessi­ca ger kloka råd.

Jag tänkte ge dig ett råd ang killen. Det är lätt att förstå att han är rutten för att han utnyttjar dig och att du borde dumpa honom. 

Och innerst inne vet du att det är så, men det är svårt att avsluta en rellation om man fortfarande är kär.

(Jag vet att ni inte är ihop, men jag kallar det för relation, för någon slags relation är det. Fast den just nu bara är mest sexuell och enbart på hans villkor). 

I den situationen har jag varit många gånger och lättast att komma över en kille är att komma under en ny.

Med det menar jag att försök att träffa en ny kille, och ett utmärkt tillfälle är just när man börjar i ny klass eller ny skola, så det är ju super att du ska börja gymnasiet nu!!!

Jag veeet ju verkligen att han är dålig för mig, men det är så sjukt svårt att lämna honom. Jag tänker hela tiden, tänk om jag fortsätter träffa honom, och gör exakt som han vill att jag ska göra/vara så kommer han bli kär i mig igen, vi blir ett par osv. Fast någonstans vet jag också att det inte kommer bli så...

Det med att börja träffa någon ny har jag tänkt göra, och faktiskt är gymnasiet toppen för det :) men sen kommer tankar som att tänk om jag aldrig hittar någon igen? Tänk om ingen blirkär i mig? Varför skulle dom det? Jag kommer va ensam resten av livet. Och jag vill ha kärlek nu!! En töntig tanke kanske, men ibland känns det verkligen så.
  • Anonym (Minns)

Det kommer bli bättre när du l kommit igång tror jag. Det är så lätt att måla upp en negativ bild av saker, som växer sig allt läskigare ju mer man grubblar. Du måste försöka intala dig själv att här är något bra. Sen minns jag precis hur det var att gilla en kille som bara var ute efter en sak. Man hoppades lite att han efter någon gång man setts skulle få känslor och att man kanske kunde bli ihop ändå. Jag hade en sån kille när jag började gymnasiet. Slutade träffa honom några veckor in på först terminen. Blev kär i en smart kille klassen. Vi är gifta idag och har barn. Du måste intala dig själv att det kan bli något bra av det här! Känner med dig <3

Svar på tråden Allt känns så jävla mörkt just nu