• Turistar

    Vita pigmentfläckar?

    Jag vet inte riktigt vart i forumet det här går under, men jag testar här.

    Är just nu i Bulgarien på charter, och det har blivit en hel del solande. Dock så upptäckte jag redan första dagen att jag knappt hade fått nån färg på bröstet, axlar och mitt på ryggen går den en vit 3-4cm bred rand tvärs över. Nu är det inte så att dessa områden är helt kritvita, utan jag har bara inte alls fått någon färg sen jag kom hit.

    Ifall det skulle ha varit vitiligo borde dessa områden ha varit helt och hållet fria från nån pigment?

  • Svar på tråden Vita pigmentfläckar?
  • gruvan

    Det kanske är hudsvam? Det är svamp som man normalt har i huden men som kan växa till sig när det är varmt och fuktigt. Svampen gör att man inte får någon färg på huden. Alltså inte helt pigmentfritt men man får ingen mer färg när man solar. De ser dock ännu ljusare ut när man solar eftersom huden runt om får mer färg. Jag fick det när jag var utomlands för ett par månader sedan. Fick en kräm utskriven när jag kom hem som jag fick smörja med morgon och kväll i typ 3 veckor. När svampen var "borta" var dock fläckarna kvar eftersom de fortfarande hade mindre pigment än resten av huden. Men de försvann rätt snabbt eftersom jag var ute i solen mycket. När jag var utomlands skickade jag bilder i appen Min Doktor så jag åtminstone visste vad det var. Läkaren skrev ut krämen direkt så att det bara var att hämta ut den när jag kom hem. Väldigt smidigt!

  • zdudmwml

    Om du skrapar på de vita områdena och det flagnar är det inte vitiligo.

    Vitiligo innebär förlust av pigment och det kommer gradvis. I början är det i ofta områden som utsätts för slitage som ljumskar, armhålor osv. Så kolla hur du ser ut där.Men allt pigment försvinner inte på en gång utan det går gradvis. Men man är aldrig kritvit, inte ens albinosar är kritvita utan man har alltid en grundton.

Svar på tråden Vita pigmentfläckar?