• Äldre 13 Aug 11:38
    8668 visningar
    19 svar
    19
    8668

    Personbilsförsäkring - tankat fel

    Jag fick låna en väns bil hastigt. Skulle tanka och tankade. Helt fel...

    Så nu har vi kollat försäkringar och folksam är ett skämt fast man har helförsäkring.

    Jag har själv halvförsäkring på min bil hos länsförsäkring som täcker så mycket mer.

    Så hur gör man nu. Kan min bilförsäkring täcka skadorna som uppkommit på hans bil?


    UNIK
  • Svar på tråden Personbilsförsäkring - tankat fel
  • Äldre 13 Aug 12:00
    #2
    MajaVira skrev 2017-08-13 11:40:39 följande:

    Om du har en hemförsäkring kan ansvarsdelen i den eventuellt täcka detta.


    Gäller inte motorfordon

    Ska finnas i bilförsäkringen.

    Frågan är om min täcker det för som sagt.. På folksam måste man teckna en speciell försäkring för det
    UNIK
  • Äldre 13 Aug 12:14
    #5
    Themis skrev 2017-08-13 12:07:13 följande:

    Men har du redan kört med bilen med fel bränsle eller står den och väntar på bärgning?

    Och hur gjorde du fel- diesel i bensin eller tvärtom?

    Var tanken tom eller halv när du fyllde i fel?

    Ex: En vän fyllde 5 L bensin i vår diesel (Mazda 6 kombi) innan han kom på sitt misstag. Där var lösningen bara att fylla upp tanken med diesel och bärgaren räknade ut hur mycket tvåtaktsolja (mindre än en dl) han skulle tillsätta för att hjälpa det hela. Sen körde vi ut det och det var inga problem.


    Hann köra 3 km sen parkerade jag bilen. Skulle starta kvällen efter och bilen lät skit så jag la av den och kom på mitt misstag.

    Bilen var på reserven och jag slängde i 7 liter..

    Och det är en audi 2012 modell så egen mek vågar vi oss inte på..

    Har så ont i magen..
    UNIK
  • Äldre 13 Aug 12:15
    #6

    Bensin i diesel


    UNIK
  • Äldre 13 Aug 19:08
    #7

    Nån som vet om mitt försäkringsbolag kan ta över skadan?


    UNIK
  • Äldre 14 Aug 21:05
    #14
    Noname00 skrev 2017-08-14 18:57:53 följande:

    Det låter märkligt att helförsäkring inte täcket mot feltankat bränsle, kolla igenom försäkringsvilkoren.


    Kollade igenom. För att få ut detta så måste han ha stor bilförsäkring. Han har vanlig. Feltankning är en tilläggsförsäkring..

    Och han menade att mitt bolag heller inte ersätter...

    Så 3500 måste jag punga ut och då är det inte ens säkert att bilen funkar
    UNIK
  • Äldre 14 Aug 21:09
    #15
    Noname00 skrev 2017-08-14 19:01:57 följande:

    tex.
    Sidan 26

    www.folksam.se/media/folksam_bilforsakring_2015_tcm5-18388.pdf
    Feltankning
    Vi betalar ersättning för kostnader av rengöring av bränsletank, ledningar och filter vid felaktigt tankat bränsle. Vi ersätter även eventuell grundsjälvrisk vid bärgning i samband med felaktigt tankat bränsle. Feltankning gäller utan grundsjälvrisk.

    Prata med en annan handläggare.


    Om du kollar på den sidan längst upp så ser du att det står tillägg...
    Så folksam är rent ut sagt pinsamma. En helförsäkring och den täcker inte...
    UNIK
  • Äldre 14 Aug 21:11
    #16
    malte13 skrev 2017-08-14 19:42:58 följande:

    Jag tankade fel precis som du. En kvarts tank kvar med diesel. Fyllde på så det blev tre kvart, med bensin. Körde trettio mil!!! Bilen gick halvtaskigt och ville inte starta men gjorde det när den stått en stund.

    Kompisen är bilmekaniker. Tömde bara ur det som ar kvar i tanken och fyllde på ned diesel. Klart!

    Det rök lite en stund när vi startade den men sen gick den fint igen. Många ställen byter aldrig filter och sånteftef en sån grej. Det Bara heter Att dom gör det.....


    Jag tror dig men vågar inte chansa
    UNIK
Svar på tråden Personbilsförsäkring - tankat fel