• Äldre 14 Aug 10:01
    5992 visningar
    22 svar
    22
    5992

    PCO Natural Cycles

    Hej, tänkte starta en tråd för alla PCO:are som använder sig utav Natural Cycles.


    Jag har nyligen börjat tempa varje morgon (i 9 dagar hittills) och undrar nu om det finns fler PCO:are där ute som använder sig utav samma verktyg eller liknande?


    Har inte hittat jättemycket information angående Natural Cycles och PCO i kombo så feel free att dela med er av era erfarenheter :)
    Vore trevligt att ha någon/några alla bolla lite med och följa!


    Lite info:
    Jag är 25 år, jag och min sambo har försökt (dock inte aktivt) i ca 3 år. Alltså jag har varit fri från preventivmedel sen 3 år tillbaka.
    Jag har konstaterad hypotyreos (äter Levaxin 50mg) och PCO. (sen 2 år tillbaka)
    Jag är inte överviktig och har inga direkta besvär av varken PCO eller hypon. men misstänker att min ÄL krånglar en del.
    Vi har ännu inte tagit hjälp av sjukvården utan väntar lite, dock skulle en graviditet vara VARMT välkommen :)


     

  • Svar på tråden PCO Natural Cycles
  • Äldre 15 Aug 08:10
    #1
    jaksu skrev 2017-08-14 10:01:13 följande:

    Hej, tänkte starta en tråd för alla PCO:are som använder sig utav Natural Cycles.


    Jag har nyligen börjat tempa varje morgon (i 9 dagar hittills) och undrar nu om det finns fler PCO:are där ute som använder sig utav samma verktyg eller liknande?


    Har inte hittat jättemycket information angående Natural Cycles och PCO i kombo så feel free att dela med er av era erfarenheter :)
    Vore trevligt att ha någon/några alla bolla lite med och följa!


    Lite info:
    Jag är 25 år, jag och min sambo har försökt (dock inte aktivt) i ca 3 år. Alltså jag har varit fri från preventivmedel sen 3 år tillbaka.
    Jag har konstaterad hypotyreos (äter Levaxin 50mg) och PCO. (sen 2 år tillbaka)
    Jag är inte överviktig och har inga direkta besvär av varken PCO eller hypon. men misstänker att min ÄL krånglar en del.
    Vi har ännu inte tagit hjälp av sjukvården utan väntar lite, dock skulle en graviditet vara VARMT välkommen :)


     


    Hej! 

    Jag har också diagnosernad PCO, men jag hade mer oregelbunden mens förr (kunde hoppa över månad osv)  men så blev jag gravid och fick en dotter 2014 och sedan dess får jag mens och förhoppningsvis ÄL varje månad men cykeln är oregelbuden mellan 28 och 35 dagar ungefär. 

    Jag fick rådet av en barnmorska att använda ÄL-tester under 3 månader för att säkerställa ÄL och i samband med det startade jag även Natural Cycles. Jag är inne på min andra månad och hade Äl förra månaden (dag 17) och appen har precis indikerat att jag snart kommer att ha ÄL, så nu kommer jag även komplettera med ÄL-tester. 

    Använd NC och ÄL-tester under 3-6 månader så får du bra koll på din kropp samt får bra information att ta vidare till sjukvården, om det inte har tagit sig!
  • Äldre 16 Aug 17:39
    #2

    Tack för svar, blev lite orolig först att NC kanske inte är ett optimalt verktyg för oss PCOare.
    Blev du gravid på egen hand? :)

    Min temp ökade imorse (jag är på CD17) så jag hoppas att tempen ökar :) jag har tagit ÄLtester nu i ca 1 vecka varje dag. Jag lägger upp en bild ifall du vill granska den, hehe. Är inte helt haj på hur ÄL tester funkar för oss med PCO, hört att det är lite sådär.

    Att tillägga har jag typiska ÄLflytningar

  • Äldre 16 Aug 17:40
    #3
  • Äldre 17 Aug 09:17
    #4

    En till fråga, hur skulle en cykel utan ÄL se ut i temperaturkurva?


    Min temp har varit över "linjen" i 2 dagar nu, tänkte om det kan bli så ändå utan att ÄL har skett?

  • Äldre 17 Aug 15:01
    #5
    jaksu skrev 2017-08-17 09:17:32 följande:

    En till fråga, hur skulle en cykel utan ÄL se ut i temperaturkurva?

    Min temp har varit över "linjen" i 2 dagar nu, tänkte om det kan bli så ändå utan att ÄL har skett?




    Såhär var min kurva utan äl förra månaden. Tempar dock inte så ofta som jag borde :/
  • Äldre 17 Aug 15:16
    #6
    Olivia1995 skrev 2017-08-17 15:01:26 följande:
    Såhär var min kurva utan äl förra månaden. Tempar dock inte så ofta som jag borde :/

    Tack för att du delade med dig, jag slänger upp en bild på min kurva också.
    Jag har dock bara tempat i ca 11 dagar men min temp har precis ökat så jag hoppas det är ÄL. 


    Hoppas du får nästa månad, om ni försöker :)

  • Äldre 17 Aug 15:39
    #7
    jaksu skrev 2017-08-17 15:16:22 följande:

    Tack för att du delade med dig, jag slänger upp en bild på min kurva också.

    Jag har dock bara tempat i ca 11 dagar men min temp har precis ökat så jag hoppas det är ÄL. 

    Hoppas du får nästa månad, om ni försöker :)


    Det ser lovande ut!! :)

    Ja vi försöker, så nu hoppas vi. Har även köpt progesterall jag tänkte testa :)
  • Äldre 17 Aug 15:50
    #8
    Olivia1995 skrev 2017-08-17 15:39:20 följande:
    Det ser lovande ut!! :)

    Ja vi försöker, så nu hoppas vi. Har även köpt progesterall jag tänkte testa :)
    Jag kör Donaferty och Munkpeppar, det har funkar väldigt bra på mig :) hett tips från mig :) progesterall är det krämen?
  • Äldre 17 Aug 15:58
    #9
    jaksu skrev 2017-08-17 15:50:57 följande:

    Jag kör Donaferty och Munkpeppar, det har funkar väldigt bra på mig :) hett tips från mig :) progesterall är det krämen?


    Åh va härligt!! Försökt länge :)? Ja precis men så svårt o veta när man ska börja när man är osäker på sin äl haha :(
  • Äldre 17 Aug 21:24
    #10
    Olivia1995 skrev 2017-08-17 15:58:48 följande:
    Åh va härligt!! Försökt länge :)? Ja precis men så svårt o veta när man ska börja när man är osäker på sin äl haha :(
    I ca 3 år har vi försökt :) jag började ta donaferty direkt när jag fick hem det, två dospåsar/dag - smakar faktiskt gott, som resorb typ. Munkpeppar ska man börja ta första mensdagen fram till ÄL :) så det är första omgången med munkpeppar, vilket verkar ha fungerat :)
    Donaferty har jag ätit i ca 3 månader
    Det har verkligen hjälpt min cykel att bli "normal"

    Hur länge har ni försökt?
Svar på tråden PCO Natural Cycles