• Anonym (Okåt)

    EXTREMT minskad sexlust, hur ofta är "normalt"?

    Innan graviditeten hade jag och min man sex 4-7 gånger i veckan ungefär. Jag har alltid haft en hyfsat hög sexdrift och vi klickade bra på den fronten.

    Sen blev jag gravid och vantrivdes enormt. Hatade hur jag såg ut, hatade hur kroppen förändrades och hatade hur jag mådde både psykiskt och fysiskt. Och sexlusten minskades drastiskt. Jag "ställde upp" på sex ett par gånger i veckan max.

    Sen kom barnet. En som älskade närhet och amning. En som satt som fastklistrad på mig nästintill dygnet runt. All den närheten jag fick av barnet var mer än nog för mig. Sex orkade jag med en gång i månaden ungefär.

    Barnet är nu snart två år och när nattningsrutiner är avklarade vill jag helst inget annat än att gå och lägga mig själv. Sexandet är uppe i 2-4 gånger i månaden. Och då absolut inget avancerat, det orkar jag bara inte!

    Vad är det som händer? Varför kommer inte lusten tillbaka? Kommer den någonsin göra det? Hur ofta är det "normala" antalet gånger på en månad för småbarnsföräldrar? När får man tid och ork?

    Jag saknar min sexlust! Och även om mannen inte säger något om detta så är jag säker på att även han saknar hur det var.. En stor tröst är dock att han aldrig tjatar eller gnäller om det, det är fantastiskt skönt.

  • Svar på tråden EXTREMT minskad sexlust, hur ofta är "normalt"?
  • Anonym (Tygxj)

    Vi har sex 3- 6 ggr per månad. Oftast ca 4. Det är nog bådas "fel" för vi har inte tid eller ork. Men vi suckar och skrattar åt det och försöker att inte må dåligt över det. Sonen är snart två. När jag ammade hade vi inte sex alls för jag var så trött på närhet att jag inte klarade av mer.

  • Anonym (.)

    Vi hade nog sex 2-3 ggr per vecka innan barnen. När barnen var under 2år, ca 1 gång per vecka, och nu när barnen är 6 och 8 år det ungefär 2 gånger per vecka som vi har sex.

    Tror lusten kanske påverkas negativt av dålig sömn och stress. Sover du bra? Är ni ett bra team som föräldrar som hjälper varandra? Mycket på jobbet?

    Det är mycket jobb att uppfostra o ta hand om ett barn, det tar mycket energi.

  • Anonym (Okåt)
    Anonym (Tygxj) skrev 2017-08-17 20:06:38 följande:

    Vi har sex 3- 6 ggr per månad. Oftast ca 4. Det är nog bådas "fel" för vi har inte tid eller ork. Men vi suckar och skrattar åt det och försöker att inte må dåligt över det. Sonen är snart två. När jag ammade hade vi inte sex alls för jag var så trött på närhet att jag inte klarade av mer.


    Skönt ändå att ingen har tid eller ork. Här är det jag som är slutkörd på kvällen och hellre lägger mig för att orka med morgondagen. Mannen är en kvällsmänniska så oavsett tid vi går upp på morgonen sitter han gärna och kollar tv ett par timmar efter jag sagt godnatt:)

    Det där med amningen känner jag igen alldeles för väl!
  • Anonym (Okåt)
    Anonym (.) skrev 2017-08-17 21:47:24 följande:

    Vi hade nog sex 2-3 ggr per vecka innan barnen. När barnen var under 2år, ca 1 gång per vecka, och nu när barnen är 6 och 8 år det ungefär 2 gånger per vecka som vi har sex.

    Tror lusten kanske påverkas negativt av dålig sömn och stress. Sover du bra? Är ni ett bra team som föräldrar som hjälper varandra? Mycket på jobbet?

    Det är mycket jobb att uppfostra o ta hand om ett barn, det tar mycket energi.


    Det du säger med stress och dålig sömn är nog precis det som är boven i dramat. Jag sover inget vidare, har långa dagar på jobbet med pendling (50 min enkel väg) så det tar min energi. Att sen orka hushållet i detta med.

    Vi försöker hjälpas åt i största möjliga mån, han ser dock inte vad som behövs göras så jag är ständig projektledare i hemmet som förklarar att det måste dammsuga, tvättas osv. Men han gör det när jag ber om det.

    Hoppas det snart blir bättre. Vi pratar dock om syskon, så då lär väl lusten gå ner till att vara obefintlig igen..
  • Anders 386

    Har för mig att en till två gånger i veckan är ett ungefärligt medelvärde. 

    Det viktigaste är ju att båda är ok om ungefär samma frekvens.
    Och att man iaf försöker klämma in lite sex även under småbarnsåren - det är viktigt att hålla liv i känslorna trots att annat gärna vill inkräkta...  Det kommer lugnare tider längre fram, och det är viktigt att inte tappa attraktionen på vägen dit. Glad

  • Anonym (saknar)

    Under graviditet, en gång totalt. (Ingen av oss intresserade.)

    Därefter två-tre års totalt uppehåll. Sedan några gånger per år i ett par år. Nu uppemot 10 ggr per år.

    Vilket jag tycker är alldeles för lite.

  • Anonym (H)
    Anders 386 skrev 2017-08-21 15:43:29 följande:
    Har för mig att en till två gånger i veckan är ett ungefärligt medelvärde. 

    Det viktigaste är ju att båda är ok om ungefär samma frekvens.
    Och att man iaf försöker klämma in lite sex även under småbarnsåren - det är viktigt att hålla liv i känslorna trots att annat gärna vill inkräkta...  Det kommer lugnare tider längre fram, och det är viktigt att inte tappa attraktionen på vägen dit. Glad
    Håller med
Svar på tråden EXTREMT minskad sexlust, hur ofta är "normalt"?