• Äldre 21 Aug 16:32
    2480 visningar
    15 svar
    15
    2480

    Rökning när du ammar

    Så jag undrar.. är det farligt att ta nån cigg sådär under tiden jag ammar ? Jag har ju slutat röka under hela min graviditet men känner att jag har ett sug ändå lite granna och undrar om det påverkar mjölken nått? Tacksam för svar <3

  • Svar på tråden Rökning när du ammar
  • Anonym (Ja det gör det)
    Äldre 21 Aug 17:42
    #1

    Ja det går över i mjölken.

    Om du måste röka har jag lärt mig av en barnmorska att det då är bäst att amma precis efter ciggen, då har det inte hunnit gå över så mkt I mjölken o till nästa amning har det hunnit lägga sig. Vet inte om det stämmer.

    Sedan så är ju rökning hos föräldrarna bland annat en av de starkaste riskfaktorerna för astma hos barn så det kommer att fortsätta vara skadligt för barnet även efter amningen är klar. Men det visste du säkert redan.

    Ta hand om dig!

  • Äldre 21 Aug 18:16
    #2

    Ja Oki... jag får helt enkelt fråga dom på sjukhuset sen ????

    Ja jo det vet jag... men ska jag röka så röker jag inte i närheten av barnet såfall.

    Tack för ditt råd


    Anonym (Ja det gör det) skrev 2017-08-21 17:42:27 följande:

    Ja det går över i mjölken.

    Om du måste röka har jag lärt mig av en barnmorska att det då är bäst att amma precis efter ciggen, då har det inte hunnit gå över så mkt I mjölken o till nästa amning har det hunnit lägga sig. Vet inte om det stämmer.

    Sedan så är ju rökning hos föräldrarna bland annat en av de starkaste riskfaktorerna för astma hos barn så det kommer att fortsätta vara skadligt för barnet även efter amningen är klar. Men det visste du säkert redan.

    Ta hand om dig!


  • Anonym (Fkdld­)
    Äldre 21 Aug 18:21
    #3
    Sanna08 skrev 2017-08-21 18:16:25 följande:

    Ja Oki... jag får helt enkelt fråga dom på sjukhuset sen ????

    Ja jo det vet jag... men ska jag röka så röker jag inte i närheten av barnet såfall.

    Tack för ditt råd


    Även om du inte röker nära barnet så påverkar det iaf, det sitter i din utandning samt kläder. Rökning ökar även risken för plötslig spädbarnsdöd.

    Låter klokt att prata med dr om detta.
  • Äldre 21 Aug 19:52
    #4

    Jo det vet jag med (:

    Måste ändå amma i början ändå så det blir inget sånt första månaderna ändå (:


    Anonym (Fkdld) skrev 2017-08-21 18:21:31 följande:

    Även om du inte röker nära barnet så påverkar det iaf, det sitter i din utandning samt kläder. Rökning ökar även risken för plötslig spädbarnsdöd.

    Låter klokt att prata med dr om detta.


  • Äldre 22 Aug 07:50
    #5

    Du var ju rökfri under graviditeten? Varför börja röka igen? Tänk på ditt lilla barn som blir förgiftad av nikotin under amningen om du röker! Demon

  • Anonym (flowe­r)
    Äldre 22 Aug 07:58
    #6

    Verkar ju ovanligt korkat att börja igen när du lyckats sluta en gång?! När suget faller in får du väl hitta på något annat istället. Fy vad hemskt att ha en mamma som luktar rök :/

  • Äldre 22 Aug 10:46
    #7

    Jag vet hur svårt det är att sluta och jag vet också hur mycket svårare det är att sen sluta igen..

    Jag började röka igen när mitt första barn var lite över året, så jäkla korkat av mig!! Hur som så dolde jag det för barnet, tog en cigg utanför dörren då och då eller när jag tog ut hunden etc. Sedan handtvätt och tuggummi. När barnet var ca 5 blev jag påkommen, erkände och vi pratade om det och jag lovade att försöka sluta. Då sa mitt kära barn dom ord jag för evigt kommer bära med mig: jag vill att du slutar för jag tycker inte du får lov att skada min mamma!

    Jag fimpade!!!!

  • Äldre 22 Aug 10:46
    #8

    Hej... nä har inte "tänkt" börja röka igen... men någon cigarett så om jag skulle vara sugen tycker jag inte ska vara farligt...


    Gizmo skrev 2017-08-22 07:50:02 följande:

    Du var ju rökfri under graviditeten? Varför börja röka igen? Tänk på ditt lilla barn som blir förgiftad av nikotin under amningen om du röker! 


  • Äldre 22 Aug 10:52
    #9

    Det är ju lätt att falla tillbaka.. samtidigt tänker jag.. jag trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle ha styrkan till att sluta röka... once a smoker always a smoker... men jag klarade det... och jag har svårt än idag o fatta det... så Jag tänker att.. är jag så stark idag.. då tror jag inte att jag kommer gå tillbaka helt 100% heller pga mitt barn o pga. Cancer risken som finns.. suget finns.. men det finns med att ta en cigg med ett glas rött tex. Men som sagt.. skulle aldrig utsätta mitt barn för nått sålänge jag vet att han skulle ta skada av det <3

    Tack för ditt inlägg <3


    Lillstrumpa79 skrev 2017-08-22 10:46:01 följande:

    Jag vet hur svårt det är att sluta och jag vet också hur mycket svårare det är att sen sluta igen..

    Jag började röka igen när mitt första barn var lite över året, så jäkla korkat av mig!! Hur som så dolde jag det för barnet, tog en cigg utanför dörren då och då eller när jag tog ut hunden etc. Sedan handtvätt och tuggummi. När barnet var ca 5 blev jag påkommen, erkände och vi pratade om det och jag lovade att försöka sluta. Då sa mitt kära barn dom ord jag för evigt kommer bära med mig: jag vill att du slutar för jag tycker inte du får lov att skada min mamma!

    Jag fimpade!!!!


  • Äldre 22 Aug 10:55
    #10

    Jag vet med mig att jag inte skulle klara "då o då". Tänker att när jag är typ 65-70 då kan jag börja igen för har jag levt så länge så lär det vara åldern som tar mig före cancern ändå hahha

  • Äldre 22 Aug 11:19
    #11
    Sanna08 skrev 2017-08-22 10:46:40 följande:
    Hej... nä har inte "tänkt" börja röka igen... men någon cigarett så om jag skulle vara sugen tycker jag inte ska vara farligt...
    Och vips, så är du fast i beroendet igen....
  • Äldre 22 Aug 11:24
    #12

    Du måste naturligtvis välja mellan barn eller cigaretter. 

  • Äldre 22 Aug 12:05
    #13

    Jag känner att jag hade klarat då o då dock eftersom jag tycker det är som godast att röka när man tar sig ett glas.. men sant det du säger oxå haha ! (;


    Lillstrumpa79 skrev 2017-08-22 10:55:35 följande:

    Jag vet med mig att jag inte skulle klara "då o då". Tänker att när jag är typ 65-70 då kan jag börja igen för har jag levt så länge så lär det vara åldern som tar mig före cancern ändå hahha


  • Äldre 22 Aug 12:05
    #14

    Äsh... man får ju ha lite självkontroll då tycker jag (:


    Gizmo skrev 2017-08-22 11:19:54 följande:

    Och vips, så är du fast i beroendet igen....


  • Äldre 22 Aug 12:07
    #15

    Jag tycker inte man ska behöva det... har man självkontroll och vet med sig att man har psyke för att inte "trilla" dit igen ja då är det ju lugnt (:


    Fagerlund skrev 2017-08-22 11:24:55 följande:

    Du måste naturligtvis välja mellan barn eller cigaretter. 


Svar på tråden Rökning när du ammar